Volvo 045 -91 lambdavärde för högt. vad för fel

tooffen STHLM(S)LOW
7 mars 2014 · 420 Inlägg

hej jag har en volvo 945 -91 43000mil och lambdavärdet på besiktingen va för högt.de va 0.01 för mycke.
då vill jag säga att jag  besiktade med min gamla katt som va helt tom:S
konstigt med så bra värden när jag inte ens har en katt:S

jag servade bilen med olja filter luftfilter, tändstift tändkablar.
då är min lambdasond 1 månad gammal köpte en ny för den gamla pajade.

katten va rensad och va heeelt tom innuti, jag köpte en NY katt till bilen på med lambdan igen.
för högt igen.
jag åker och köper en ny lambdasond  sätter på den samma igen för höga värden.

då vill jag säga att avgaset är tätt till katten sen finns de ett litet hål i en ljudämpare efter men min meck säger att de måste vara tätt till katten sen spelar de lilla inte så stor roll.

och på andra forum säger dom att de måste vara tätt ända bak. vad skajag göra för nu vet inte ens han på autoexperten vad jag ska göra? allt är ju fan helt nytt, tipps puss kram johan

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 mars 2014 · 3 730 Inlägg

tooffen skrev:
hej jag har en volvo 945 -91 43000mil och lambdavärdet på besiktingen va för högt.de va 0.01 för mycke.
då vill jag säga att jag  besiktade med min gamla katt som va helt tom:S
konstigt med så bra värden när jag inte ens har en katt:S

jag servade bilen med olja filter luftfilter, tändstift tändkablar.
då är min lambdasond 1 månad gammal köpte en ny för den gamla pajade.

katten va rensad och va heeelt tom innuti, jag köpte en NY katt till bilen på med lambdan igen.
för högt igen.
jag åker och köper en ny lambdasond  sätter på den samma igen för höga värden.

då vill jag säga att avgaset är tätt till katten sen finns de ett litet hål i en ljudämpare efter men min meck säger att de måste vara tätt till katten sen spelar de lilla inte så stor roll.

och på andra forum säger dom att de måste vara tätt ända bak. vad skajag göra för nu vet inte ens han på autoexperten vad jag ska göra? allt är ju fan helt nytt, tipps puss kram johan

Felaktigt lambdavärde blir du ju inte av med genom att byta sonden. Som exempel kan ju ju jämföra med att motorn går varm och kokar. Hjälper ju inte mycket att byta tempgivare då...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
torpis Forummoderator
7 mars 2014 · 10 572 Inlägg

tooffen skrev:
då vill jag säga att avgaset är tätt till katten sen finns de ett litet hål i en ljudämpare efter men min meck säger att de måste vara tätt till katten sen spelar de lilla inte så stor roll.

Byt "meck" för hen har fel smile

Sen kan man ju undra hur övriga bilen ser ut om de inte släpper dig när det är så pass nära ändå och du dessutom just bytt till ny katt och ny lambda...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
7 mars 2014 · 10 572 Inlägg

DiwraZ skrev:
[q
Felaktigt lambdavärde blir du ju inte av med genom att byta sonden. Som exempel kan ju ju jämföra med att motorn går varm och kokar. Hjälper ju inte mycket att byta tempgivare då...

Det var både fel påstående och ett exempel som är helt fel.

Lambdasonden mäter avgasernas sammansättning och reglerar bränslemängden utefter det, så det är i allra högsta grad ihophängande.

Se lambdasonden som termostaten i ditt exempel. Byt termostat och det funkar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 mars 2014 · 3 730 Inlägg

torpis skrev:

DiwraZ skrev:
[q
Felaktigt lambdavärde blir du ju inte av med genom att byta sonden. Som exempel kan ju ju jämföra med att motorn går varm och kokar. Hjälper ju inte mycket att byta tempgivare då...

Det var både fel påstående och ett exempel som är helt fel.

Lambdasonden mäter avgasernas sammansättning och reglerar bränslemängden utefter det, så det är i allra högsta grad ihophängande.

Se lambdasonden som termostaten i ditt exempel. Byt termostat och det funkar.

Så det är inte ett underliggande problem som till exempel för lite soppa pga dåligt trycke, eller läckande grenrörspackning?
Om nu sonden är bytt och felet kvarstår är det ju helt fastslaget att sonden inte var boven i dramat!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
tooffen STHLM(S)LOW
7 mars 2014 · 420 Inlägg

ingen hjälp hittils. då ni pratar i mun på varann? och ja de stämmer torpis

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
tooffen STHLM(S)LOW
7 mars 2014 · 420 Inlägg

DiwraZ skrev:

torpis skrev:

DiwraZ skrev:
[q
Felaktigt lambdavärde blir du ju inte av med genom att byta sonden. Som exempel kan ju ju jämföra med att motorn går varm och kokar. Hjälper ju inte mycket att byta tempgivare då...

Det var både fel påstående och ett exempel som är helt fel.

Lambdasonden mäter avgasernas sammansättning och reglerar bränslemängden utefter det, så det är i allra högsta grad ihophängande.

Se lambdasonden som termostaten i ditt exempel. Byt termostat och det funkar.

Så det är inte ett underliggande problem som till exempel för lite soppa pga dåligt trycke, eller läckande grenrörspackning?
Om nu sonden är bytt och felet kvarstår är det ju helt fastslaget att sonden inte var boven i dramat!!

sonden är bytt och en helt ny katt  och inget läckande i grenrör etc. vad är felet då?

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 mars 2014 · 3 730 Inlägg

tooffen skrev:
ingen hjälp hittils. då ni pratar i mun på varann? och ja de stämmer torpis

Övriga mätvärden är låga antar jag? Högt lambdavärde=hög syrehalt=mager blandning/ avgasläck? Är jag ute och trampar på Monarken nu?

Om inte så flaggar jag för mikroskopiskt avgasläck eller fel på bränsletillförseln. Kanske defekt bränsletrycksregulator.

Eller så sågar ni mina idéer.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Dupond och Dupont
7 mars 2014 · 581 Inlägg

Kollat om du har nån felkod ? Kan ju ha smögit sig på en utan man märkt det. wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
tooffen STHLM(S)LOW
7 mars 2014 · 420 Inlägg

DiwraZ skrev:

tooffen skrev:
ingen hjälp hittils. då ni pratar i mun på varann? och ja de stämmer torpis

Övriga mätvärden är låga antar jag? Högt lambdavärde=hög syrehalt=mager blandning/ avgasläck? Är jag ute och trampar på Monarken nu?

Om inte så flaggar jag för mikroskopiskt avgasläck eller fel på bränsletillförseln. Kanske defekt bränsletrycksregulator.

Eller så sågar ni mina idéer.

nej då alla andra värden är super:S

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
tooffen STHLM(S)LOW
7 mars 2014 · 420 Inlägg

Dupond skrev:
Kollat om du har nån felkod ? Kan ju ha smögit sig på en utan man märkt det. wink

nope ingen felkod:(

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Maffia
7 mars 2014 · 383 Inlägg

Täta ditt avgassystem så får du rätt på lambdavärdet.

tooffen STHLM(S)LOW
7 mars 2014 · 420 Inlägg

Maffia skrev:
Täta ditt avgassystem så får du rätt på lambdavärdet.

de är ett ytterst liiitet hål vid bakre ljudämparen de ska inte göra någon skillnad?

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
torpis Forummoderator
7 mars 2014 · 10 572 Inlägg

tooffen skrev:

Maffia skrev:
Täta ditt avgassystem så får du rätt på lambdavärdet.

de är ett ytterst liiitet hål vid bakre ljudämparen de ska inte göra någon skillnad?

ja...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
7 mars 2014 · 10 572 Inlägg

DiwraZ skrev:
Så det är inte ett underliggande problem som till exempel för lite soppa pga dåligt trycke, eller läckande grenrörspackning?

Självklart kan det vara så.

DiwraZ skrev:
Om nu sonden är bytt och felet kvarstår är det ju helt fastslaget att sonden inte var boven i dramat!!

Det stämmer, men det var inte det du skrev, utan du kom med felaktiga påståenden och exempel vilka jag tillrättavisade.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
tooffen STHLM(S)LOW
7 mars 2014 · 420 Inlägg

torpis skrev:

DiwraZ skrev:
Så det är inte ett underliggande problem som till exempel för lite soppa pga dåligt trycke, eller läckande grenrörspackning?

Självklart kan det vara så.

DiwraZ skrev:
Om nu sonden är bytt och felet kvarstår är det ju helt fastslaget att sonden inte var boven i dramat!!

Det stämmer, men det var inte det du skrev, utan du kom med felaktiga påståenden och exempel vilka jag tillrättavisade.

skuta tjaffsa hjälp mig ist

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
mb_pucken
7 mars 2014 · 5 087 Inlägg

Täta ditt avgassystem så blir det bra. Du mäter ju LÄNGST BAK så har du ett litet hål så drar det in luft och lambda värdet höjs.
Den som säger annat har fel

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 mars 2014 · 3 730 Inlägg

torpis skrev:

DiwraZ skrev:
Så det är inte ett underliggande problem som till exempel för lite soppa pga dåligt trycke, eller läckande grenrörspackning?

Självklart kan det vara så.

DiwraZ skrev:
Om nu sonden är bytt och felet kvarstår är det ju helt fastslaget att sonden inte var boven i dramat!!

Det stämmer, men det var inte det du skrev, utan du kom med felaktiga påståenden och exempel vilka jag tillrättavisade.

Poängterade att om man till exempel får en felkod på lambdan så är det inte givet att den är trasig och behöver bytas ut bara för att den ger ett mätvärde som är felaktigt. Det är riktigt att man inte kan jämföra syresensor med tempgivare. Men det hjälper ju inte att byta termostat på en motor som går varm på grund av blåst toppackning eller trasig vattenpump. Ok?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
torpis Forummoderator
7 mars 2014 · 10 572 Inlägg

tooffen skrev:

torpis skrev:

DiwraZ skrev:
Så det är inte ett underliggande problem som till exempel för lite soppa pga dåligt trycke, eller läckande grenrörspackning?

Självklart kan det vara så.

DiwraZ skrev:
Om nu sonden är bytt och felet kvarstår är det ju helt fastslaget att sonden inte var boven i dramat!!

Det stämmer, men det var inte det du skrev, utan du kom med felaktiga påståenden och exempel vilka jag tillrättavisade.

skuta tjaffsa hjälp mig ist

Vad var detdär? Du har fått svar redan. Täta ditt avgassystem! otacksamhet gillar jag inte!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Rocko
7 mars 2014 · 104 Inlägg

Orkar inte läsa hela tråden, men HELA systemet måste va tätt, för det är där bak dom mäter, kommer det med syre in genom ett hål i en burk tex, ja då får du fel värden.

Mvh. Rocko
* Volvo 960 -92, * VW Caddy 1,6 TDi -14 * Volvo 945 Turbo -95
Volvo 960 3,0 24v "S90 R" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang