Centrera 2 skivig tilton

anton966
9 mars 2014 · 119 Inlägg

hej! nån som har nå bra tips på att centrera kopplingen 2 skivig tiltonkoppling, få inte till centreringen ordentligt ni som använder er av denna kopplingen hur centrerade ni kopplingen? behöver jag en lös axel som går i i kopplingen att centrera mee? lådan är en bmw 530 diesellåda axeln har 23 splines och är 28 mm tjock.
min tanke va att få tag i en låda och kapa loss axeln och centrera mee den fast då har ja inte fått tag i nån axel eller låda.

nån som har en bra lösning Med vänlig hälsning anton

Ibanezman Skåning
9 mars 2014 · 739 Inlägg

anton966 skrev:
hej! nån som har nå bra tips på att centrera kopplingen 2 skivig tiltonkoppling, få inte till centreringen ordentligt ni som använder er av denna kopplingen hur centrerade ni kopplingen? behöver jag en lös axel som går i i kopplingen att centrera mee? lådan är en bmw 530 diesellåda axeln har 23 splines och är 28 mm tjock.
min tanke va att få tag i en låda och kapa loss axeln och centrera mee den fast då har ja inte fått tag i nån axel eller låda.

nån som har en bra lösning Med vänlig hälsning anton

Har du en svarv eller någon som kan svarva så borde du kunna göra en stång som
passar i stödlagret till växellådans ingående axel med tjockare gods längre bak längs
med stången som lamellerna precis kan passa på.
Alternativt något annat hemmabygge som passa, i trä kanske.
Så länge det fungerar som centriringsdon!
Biltema har nog också någon universalsats som kanske fungerar.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
anton966
9 mars 2014 · 119 Inlägg

blir svårt för de skaftet kommer ju inte att centrera i splinsen. så måste ha nåt mee samma splines som de e på växellådan och de är det som är de jobbiga hmm

Ibanezman Skåning
9 mars 2014 · 739 Inlägg

anton966 skrev:
blir svårt för de skaftet kommer ju inte att centrera i splinsen. så måste ha nåt mee samma splines som de e på växellådan och de är det som är de jobbiga hmm

Om du har en mindre diameter som passar i stödlagret och en större bakom som har samma
diameter som splinesen skulle ha haft om de var helt cirkelformade, varför skulle inte det fungera?
Jag har själv gjort så, visserligen bara med en lamell, men det borde väl inte göra någon skillnad.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
anton966
9 mars 2014 · 119 Inlägg

eftersom de är två st lameller så har jag ju två st splines som måste centreras exakt i varann så axeln från lådan måste ju gå in i dom båda och om dom inte är centrerade i samma linje så går ju inte lådan på förstår du? lite halvsvårt att förklara smile

Ibanezman Skåning
9 mars 2014 · 739 Inlägg

anton966 skrev:
eftersom de är två st lameller så har jag ju två st splines som måste centreras exakt i varann så axeln från lådan måste ju gå in i dom båda och om dom inte är centrerade i samma linje så går ju inte lådan på förstår du? lite halvsvårt att förklara smile

Jag förstår, men jag ser inget problem med att göra så.
Alla centreringsdon ser ut precis så som jag beskrev, men jag kan ha missat något klart smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
anton966
9 mars 2014 · 119 Inlägg

Ja fixar en bild under morgondagen så får du se hur de ser ut smile

Marlboroman
9 mars 2014 · 8 234 Inlägg

Har du motor och låda löst på sidan om bilen? I så fall finns ju varianten att centrera så gott man kan med ögonmått och sedan dra fast tryckplattan lite lagom så att lamellerna ändå kan röra sig. Sen trär man på lådan och drar den rakt ut igen och drar åt tryckplattan ordentligt.

Inte världens roligaste arbetssätt, inte det bästa heller för den delen och absolut inte det snabbaste men i brist på centreringsdon så kan det vara nåt att prova.

Senast redigerat av Marlboroman (9 mars 2014)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
KHRacing
10 mars 2014 ·

alla kopplingssatser från iaf USA så får man med ett centreringsdorn.. nån måste ju ha ett liggandes

anton966
10 mars 2014 · 119 Inlägg

Har även testat mee att göra så att ja centrera mee lådan men när ja drar tryckplattan 4 kg så går inte lådan på och är nå sjukt irreterande för den passar när inte tryckplattan inte är åtdragen.

silversnurran
10 mars 2014 · 773 Inlägg

Åk till Bmw verkstad och hör om du får hyra/låna centreringsdonet, mekonomen där jag bor lånar ut det som behövs för 9000 kopplingsbyte för 50 kr dagen:)

Så fråga går ju altid.)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
torpis Forummoderator
10 mars 2014 · 10 572 Inlägg

Ibanezman skrev:
Jag förstår, men jag ser inget problem med att göra så.
Alla centreringsdon ser ut precis så som jag beskrev, men jag kan ha missat något klart smile

Centreringen är bara halva grejen. Som nämnts tidigare så måste båda skivornas splines vara i linje samtidigt.

Jag hade printat en axel med splines i 3D printern smile

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/809/sfad.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
anton966
10 mars 2014 · 119 Inlägg

De va fan en bra ide ska åka o fråga. smile

Hur menar du då torpis? smile

torpis Forummoderator
10 mars 2014 · 10 572 Inlägg

anton966 skrev:
Hur menar du då torpis? smile

Rita av axeltappen och be någon tillverka den med 3D printer

http://www.youtube.com/watch?v=G0EJmBoLq-g

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
anton966
10 mars 2014 · 119 Inlägg

vilken jävla grej! aldrig hört talas om, var kan man hitta en sån i Stockholmsområdet? ser ju inte alltför billig ut wink

anton966
10 mars 2014 · 119 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175521/175521-65513e53a118d2d76c96d4c7193f9bfa.jpg
om man sommar in i kopplingen så förstår ni va ja menar mee att centrera splinsen ni som undra smile

Ibanezman Skåning
10 mars 2014 · 739 Inlägg

torpis skrev:

Ibanezman skrev:
Jag förstår, men jag ser inget problem med att göra så.
Alla centreringsdon ser ut precis så som jag beskrev, men jag kan ha missat något klart smile

Centreringen är bara halva grejen. Som nämnts tidigare så måste båda skivornas splines vara i linje samtidigt.

Jag hade printat en axel med splines i 3D printern smile

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x7 … 9/sfad.jpg

Det har du rätt i, tänkte inte på det.
Men det borde inte vara svårt att lösa det problemet.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
XL-Dempa
11 mars 2014 · 457 Inlägg

jag köppte bara ett centrerings don till för org kopplingen till min nissan som nu mer har 2 skivig nismo längden räckte till smile

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang