Audi A6 eller BMW 5- serien?

Garagen
12 mars 2014 · 83 Inlägg

granadadr skrev:

Garagen skrev:

granadadr skrev:

tycker inte du ska ha diesel då,, om du väljer en lite äldre diesel ligger skatten på ca 7000,, på båda bilarna, lb reggad 3500:-

Så pass mycket?

beror lite på årsmodell å motor,, men jag har kikat lite på BMW E39 530 de ligger på de summorna,

En med så många hästar behöver jag inte. Men kan ni ge tips på vilken årsmodell jag bör titta på för att undvika hög årsskatt samt en som har mindre försäkringspremie.

Garagen
13 mars 2014 · 83 Inlägg

En 525 från 08-, vad kan den förbruka per mil, vad tänka på vid ett köp?

SportPilot Ubåtsingenjör
13 mars 2014 · 7 234 Inlägg

Garagen skrev:
En 525 från 08-, vad kan den förbruka per mil, vad tänka på vid ett köp?

bensin eller diesel ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Garagen
13 mars 2014 · 83 Inlägg

CHEEVA skrev:

Garagen skrev:
En 525 från 08-, vad kan den förbruka per mil, vad tänka på vid ett köp?

bensin eller diesel ?

bensin.

SportPilot Ubåtsingenjör
13 mars 2014 · 7 234 Inlägg

Garagen skrev:

CHEEVA skrev:

Garagen skrev:
En 525 från 08-, vad kan den förbruka per mil, vad tänka på vid ett köp?

bensin eller diesel ?

bensin.

räkna med  0,8- till en liter... är en ganska stor bil smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Garagen
14 mars 2014 · 83 Inlägg

CHEEVA skrev:

Garagen skrev:

CHEEVA skrev:

bensin eller diesel ?

bensin.

räkna med  0,8- till en liter... är en ganska stor bil smile

shit så mycket, är det stor skillnad då mellan 525 och 523 i förbrukning?

SportPilot Ubåtsingenjör
14 mars 2014 · 7 234 Inlägg

Garagen skrev:

CHEEVA skrev:

Garagen skrev:

bensin.

räkna med  0,8- till en liter... är en ganska stor bil smile

shit så mycket, är det stor skillnad då mellan 525 och 523 i förbrukning?

nej de är skit samma.. tycker det är snålt med tanke på storleken ! ska du köra billigare får du köpa en liten skit bil eller en diesel

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Garagen
14 mars 2014 · 83 Inlägg

CHEEVA skrev:

Garagen skrev:

CHEEVA skrev:

räkna med  0,8- till en liter... är en ganska stor bil smile

shit så mycket, är det stor skillnad då mellan 525 och 523 i förbrukning?

nej de är skit samma.. tycker det är snålt med tanke på storleken ! ska du köra billigare får du köpa en liten skit bil eller en diesel

hehhe, sant men man vill ju ändå komma ner så mycket det går i förbrukning. vad tycker du om den här, prismässigt och årsmodell?

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_525 … 11&w=3

Garagen
14 mars 2014 · 83 Inlägg

och den här, dock så gillar jag inte färgen på inredningen, säten.
http://www.blocket.se/uppsala/BMW_525i_ … amp;last=1

SportPilot Ubåtsingenjör
14 mars 2014 · 7 234 Inlägg

utav de två så hade jag kollat på den silvriga, mest med tanke på priset samt att den har gått mindre.. vilket är en fördel när du ska sälja sen igen då folk ofta är naiva och endast kollar miltalet.

Kolla så servicen är skött som den ska så ska allt vara grönt, ingick ju även 3 års garanti smile

och läser du annonsen så ser du att de jag sa om förbrukningen stämmer ganska bra , 0,94 blandat smile

Senast redigerat av CHEEVA (14 mars 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Garagen
14 mars 2014 · 83 Inlägg

CHEEVA skrev:
utav de två så hade jag kollat på den silvriga, mest med tanke på priset samt att den har gått mindre.. vilket är en fördel när du ska sälja sen igen då folk ofta är naiva och endast kollar miltalet.

Kolla så servicen är skött som den ska så ska allt vara grönt, ingick ju även 3 års garanti smile

och läser du annonsen så ser du att de jag sa om förbrukningen stämmer ganska bra , 0,94 blandat smile

jo, tycker också den första är lockande men min tanke är att behålla bilen så länge jag kan, och nästa år är den tio år gammal. är det inte lite för gammal då? Sen så har jag läst just att 05 ska ha problem med rost i bagageluckan, bromsrör som rostar.

Den andra, den har M- utrustning, visst skiljer sig det ca 50k papp men o andra sidan en två år yngre bil, den har gått ca 2k mil mer men?

SportPilot Ubåtsingenjör
14 mars 2014 · 7 234 Inlägg

visst är det så

men jag tycker inte att den andra bilen är värd 50k mer...
angående bakluckan så tänker jag lite som så att har den klarat sig tills nu så är där nog inga fabriksfel, sköter du bilen dvs tvättar ofta osv så kommer den hålla länge

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Garagen
14 mars 2014 · 83 Inlägg

CHEEVA skrev:
visst är det så

men jag tycker inte att den andra bilen är värd 50k mer...
angående bakluckan så tänker jag lite som så att har den klarat sig tills nu så är där nog inga fabriksfel, sköter du bilen dvs tvättar ofta osv så kommer den hålla länge

och utöver det vanliga utrustning har den inte som sagt något annat som M- paketet har. Men vad tycker du den är värd, vad ska man erbjuda enligt dig, den silvriga?


glömde säga att den sista priset på den svarta är 150k, rätt bra pris ändå, 40k som skiljer.

Senast redigerat av Garagen (14 mars 2014)

SportPilot Ubåtsingenjör
14 mars 2014 · 7 234 Inlägg

bjud 85 och håll tummarna ! godtar han inte det så får han ju komma med ett motbud smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Garagen
14 mars 2014 · 83 Inlägg

CHEEVA skrev:
bjud 85 och håll tummarna ! godtar han inte det så får han ju komma med ett motbud smile

seriöst? skulle skämmas att se han i ansiktet även om han hade sagt ja!

SportPilot Ubåtsingenjör
14 mars 2014 · 7 234 Inlägg

Garagen skrev:

CHEEVA skrev:
bjud 85 och håll tummarna ! godtar han inte det så får han ju komma med ett motbud smile

seriöst? skulle skämmas att se han i ansiktet även om han hade sagt ja!

man måste ju prova ! säger han ja ( mot förmodan) så har du gjort en pang affär, säger han nej så får du förmodligen ett vettigt motbud smile man ska inte va feg, de är säljare och är vana vid att få skam bud

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Garagen
14 mars 2014 · 83 Inlägg

CHEEVA skrev:

Garagen skrev:

CHEEVA skrev:
bjud 85 och håll tummarna ! godtar han inte det så får han ju komma med ett motbud smile

seriöst? skulle skämmas att se han i ansiktet även om han hade sagt ja!

man måste ju prova ! säger han ja ( mot förmodan) så har du gjort en pang affär, säger han nej så får du förmodligen ett vettigt motbud smile man ska inte va feg, de är säljare och är vana vid att få skam bud

Titta upp den silverfärgade, 9 ägare har den haft.mad

Garagen
14 mars 2014 · 83 Inlägg

Den svarta har mindre årskatt samt drar mindre soppa enligt fordonsuppgifter dessutom har den 4 ägare mindre :-D

matteeee Ingen himmel är så blå som min
15 mars 2014 · 2 972 Inlägg

Räkna på soppan. Med en bensinare som drar 0,85, 1500 mil och 14,50/liter blir det 18500 om året du gör av med på soppa.
Med en diesel som drar 0,65, 1500 mil och 14,50 per liter kostar det dig 14200 om året.
Skiljer skatten mer än 4300 är diesel en dum idé. Mindre så kanske det lönar sig, speciellt som du vill ha så låg förbrukning som möjligt. Då du kikar på bilar runt -08 och inte vill ha de med större motor, så tror jag diesel lönar sig i ditt fall då skatten på dessa inte är sååå hög. 520d / A6 2.0tdi

Sen skiljer kanske lite i inköpspris, värdeminskning, reservdelar mm, men det är snudd på omöjligt att veta på förhand.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Rquired Allmänt envis
15 mars 2014 · 12 512 Inlägg

matteeee skrev:
Räkna på soppan. Med en bensinare som drar 0,85, 1500 mil och 14,50/liter blir det 18500 om året du gör av med på soppa.
Med en diesel som drar 0,65, 1500 mil och 14,50 per liter kostar det dig 14200 om året.
Skiljer skatten mer än 4300 är diesel en dum idé. Mindre så kanske det lönar sig, speciellt som du vill ha så låg förbrukning som möjligt. Då du kikar på bilar runt -08 och inte vill ha de med större motor, så tror jag diesel lönar sig i ditt fall då skatten på dessa inte är sååå hög. 520d / A6 2.0tdi

Sen skiljer kanske lite i inköpspris, värdeminskning, reservdelar mm, men det är snudd på omöjligt att veta på förhand.

När jag har tankat de senaste gångerna har visserligen en liter diesel kostat några tiotal öre mer än vad en liter bensin gjort och trenden är stigande, men än så länge är det nog rättvist och räkna med 14:50 över ett år. Däremot tycker jag det blir fel att räkna med 0.85 vilket indikerar en bensindriven femma med sex cylindrar när du jämför med en 520d, en 520i på 7.5L/100km blandad körning motsvarar dieseln bättre när det gäller motor och prestanda.

Det skiljer då 2160:- i bränsle minus skillnaden i skatt som är (2160-1260) 900:-, kvarstår gör 1260:- och från den siffran skall man räkna bort de högre underhållskostnaderna. En 20d har t.ex drygt 30% mer olja, filter och liknande kostar mer och där finns fler potentiella felkällor rent allmänt på en diesel. Motorns turbo har visserligen en lång livslängd idag och partikelfiltret är nära inpå underhållsfritt på en 5-serie LCI men ingenting håller för evigt och det är två tunga poster som riskerar att radera många års besparing från dieselmotorn.

Hur mycket är kvar av de 1260:- efter de högre underhållskostnaderna, max 500:-/år och hur mycket kostar en turbo eller ett partikelfilter att byta ut? Jag hade aldrig köpt en diesel med hopp om att spara lite grand när det finns så många risker som kan vända kalkylen till dieselmotorns nackdel på ett ögonblick, sedan är andrahandsvärdet knappast försumbart för en diesel kostar mer i inköp men skillnaden blir allt mindre med åren.

Som ett exempel köpte jag en BMW för cirka fem år sedan och valde en bensinmotor istället för en diesel trots att många himlade med ögonen åt mig, då var prisskillnaden 30.000:- mellan de bägge alternativen men idag skiljer det ungefär 5.000 till max 10.000 om man tittar på liknande bilar som säljes. Trots att jag har kört drygt 3.000mil/år hade dieseln inneburit som mest liten besparing för mig (p.g.a hög skatt på en SUV och en stor skillnad mellan bensin och diesel) men räknar jag med dieselmotorns högre underhållskostnader och de 20.000:- som försvann i värdeminskning finns det inte en chans att den lönat sig.

Sedan har vi olika åsikter men jag hade inte velat ha en diesel ens om jag sparat en tusenlapp eller två om året för BMW´s dieselfyra är lite av ett åbäke att köra, VAG´s diesel går mjukare och tystare medan BMW´s 20d i gengäld är piggare och snålare men ingen går att jämföra med en diskretare bensinmotor. Bilen är en plats man tillbringar mycket tid i när man tänker efter och för mig är det värt mycket att slippa de vibrationer och det buller en dieselmotor dras med vid framför allt i lägre farter, när man kommer ut på lands eller motorväg och lägger i högsta växeln försvinner å andra sidan skillnaden nästan helt och då kommer en diesel mer till sin rätt.

Men min poäng är att man lurar nog sig själv lite grand om man bara räknar bränslebesparingen minus den högre skatten och tror att det säger allt om ägandet av en bensin eller dieselmotor. Jag riktar mig inte mot varken dig Matteeee eller någon annan för jag förstår att ni gillar dieselmotorer och kan se en besparing i dem men gemene man bör nog tänka ett steg längre. Jag hoppas ingen tog illa vid sig. smile

Senast redigerat av Rquired (15 mars 2014)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang