Sommardäck, är det dags?

Reso
10 mars 2014 · 238 Inlägg

Jag vet grundreglerna men det är just "vid vinterväglag" som gör mig osäker. Är ca 10-15+ ute nu och ingen snö inom sikt, är det lagligt att byta till sommardäck nu?

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Mack Forum- och sitemoderator
10 mars 2014 · 26 160 Inlägg

Men hur många trådar ska det komma upp om ämnet?

Byt däck du, men då ska du fan inte klaga heller när du väl sitter i diket efter att du har kanat av tack vare den där isfläcken du aldrig såg..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Reso
10 mars 2014 · 238 Inlägg

Mack skrev:
Men hur många trådar ska det komma upp om ämnet?

Byt däck du, men då ska du fan inte klaga heller när du väl sitter i diket efter att du har kanat av tack vare den där isfläcken du aldrig såg..

Ursäkta, är ny på sidan..
Du behöver inte bli otrevlig. Men tack för svar iallafall.

Lite svårt att hitta en tråd som passar in i dagsläget också..

Senast redigerat av Culprates (10 mars 2014)

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Mack Forum- och sitemoderator
10 mars 2014 · 26 160 Inlägg

Culprates skrev:

Mack skrev:
Men hur många trådar ska det komma upp om ämnet?

Byt däck du, men då ska du fan inte klaga heller när du väl sitter i diket efter att du har kanat av tack vare den där isfläcken du aldrig såg..

Ursäkta, är ny på sidan..
Du behöver inte bli otrevlig. Men tack för svar iallafall.

Lite svårt att hitta en tråd som passar in i dagsläget också..

Ursäkta min otrevlighet, men exempelvis denna; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288794 ..kom upp bara häromdagen.
Och fler trådar om samma ämne har jag sett.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
uhlin
10 mars 2014 · 2 834 Inlägg

Varför måste man fråga om det är dags att byta till sommardäck?

Är väl bara att sätta på dem om man själv vill, sen att använda sunda förnuftet, är du helt beroende av bilen så vänta ett tag till.

Jag väntar minst 3 veckor till, än är det inte vår här fast det nu är helt bart..... Här kommer det komma mer, kanske inte så mycket dock.

Teho
10 mars 2014 · 237 Inlägg

Jag bytte i förra veckan.
Visst kan det bli halt/snö igen, men skulle det nu visa sig bli halka kan jag köra hur sakta jag vill då ingen annan trafik är ute då/där jag åker till och från jobbet. (Jobbar natt)

666_Beast
10 mars 2014 · 1 863 Inlägg

Bättre att vänta 3 veckor till. Onödigt att riskera sitt och andras liv samt riskera onödiga böter om man träffar fel polisman.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
uhlin
10 mars 2014 · 2 834 Inlägg

Teho skrev:
Jag bytte i förra veckan.
Visst kan det bli halt/snö igen, men skulle det nu visa sig bli halka kan jag köra hur sakta jag vill då ingen annan trafik är ute då/där jag åker till och från jobbet. (Jobbar natt)

Vad säger du till poliserna då om du blir stoppad och de bedömer det som vinterväglag?

Kanske inte så stora odds att du blir stoppad, men möjligheten finns wink

Unleash
10 mars 2014 · 370 Inlägg

Mack skrev:
Men hur många trådar ska det komma upp om ämnet?

Byt däck du, men då ska du fan inte klaga heller när du väl sitter i diket efter att du har kanat av tack vare den där isfläcken du aldrig såg..

Trevlig attityd av en Mod det främjar ju verkligen forumet....eller roll


:ontopic jag hade väntat ett tag till ;-)

Senast redigerat av Unleash (10 mars 2014)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Mack Forum- och sitemoderator
10 mars 2014 · 26 160 Inlägg

Unleash skrev:

Mack skrev:
Men hur många trådar ska det komma upp om ämnet?

Byt däck du, men då ska du fan inte klaga heller när du väl sitter i diket efter att du har kanat av tack vare den där isfläcken du aldrig såg..

Trevlig attityd av en Mod det främjar ju verkligen forumet....eller roll


:ontopic jag hade väntat ett tag till ;-)

Läs mitt andra inlägg också.
Jag förstår bara inte varför alla har så bråttom. Visst. Det är säkert jättefint ute. Till och med här uppe så springer folk runt i shorts och kjol, men alla med lite insikt vet väl också att det lika gärna kan slå om.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mogel KUNG
10 mars 2014 · 441 Inlägg

Unleash skrev:

Mack skrev:
Men hur många trådar ska det komma upp om ämnet?

Byt däck du, men då ska du fan inte klaga heller när du väl sitter i diket efter att du har kanat av tack vare den där isfläcken du aldrig såg..

Trevlig attityd av en Mod det främjar ju verkligen forumet....eller roll

+1  Mycket dålig stil

Slash Saabifierad
10 mars 2014 · 2 026 Inlägg

Jag ger Mack +100 för denna fråga börjar bli extremt tjatig!

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
JEM92
10 mars 2014 · 38 Inlägg

Ungefär som alkohol å köra dagen efter smile , behöver man fundera om det är lämpligt att byta till sommardäck så ska man låta bli. Själv väntar jag nog nån vecka till då jag har barn i bilen så håller mig på "säkra" sidan smile man vet aldrig hur vädret är under tidiga våren

mb_pucken
10 mars 2014 · 5 087 Inlägg

Här i Hedemora skiner solen just nu och suget efter sommardäcken är stort men dom får vänta en månad till smile har ganska fina vinterfälgar så bilen behöver inte skämmas smile
Sen är stora delar av staden och vägarna ännu fulla i sten å salt så spar lite på fintofflorna ett tag till så dom slipper få stenskott och jag kan åka tryggt smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Teho
11 mars 2014 · 237 Inlägg

uhlin skrev:

Teho skrev:
Jag bytte i förra veckan.
Visst kan det bli halt/snö igen, men skulle det nu visa sig bli halka kan jag köra hur sakta jag vill då ingen annan trafik är ute då/där jag åker till och från jobbet. (Jobbar natt)

Vad säger du till poliserna då om du blir stoppad och de bedömer det som vinterväglag?

Kanske inte så stora odds att du blir stoppad, men möjligheten finns wink

Jag säger nog ingenting, vet ju att jag brutit mot lagen.

Nej, risken att bli stoppad enbart p.g.a däckontroll är nog inte alltför stor. Möjligen är den lite större om man kör runt med 20" kromfälgar som verkligen skriker ut "Hej jag är ett sommardäck".

Shaf
31 mars 2014 · 122 Inlägg

Nu är det dags enligt mig. Sommardäcken ligger på och jag har hittat mitt favoritvax, DoDo Juice Orange Crush! Snyggt som tusan på mörka/halvmörka bilar!

Digital_Kicker
31 mars 2014 · 3 721 Inlägg

Detta är ett forum. Och folk skapar trådar fast det redan finns liknande trådar. Bara att bita i det sura äpplet å se glad ut fast att man inte är det.

sweeken
31 mars 2014 · 338 Inlägg

Ja, byt (jag har byt, bor i Örnsköldsvik )

Masquerade Aldrig nöjd
31 mars 2014 · 804 Inlägg

666_Beast skrev:
Bättre att vänta 3 veckor till. Onödigt att riskera sitt och andras liv samt riskera onödiga böter om man träffar fel polisman.

Med den inställningen litar man antingen för mycket på sina vinterdäck eller för lite på sommardäcken. Är inte så enorm skillnad att hela bilen välter 180 grader för att ett sommardäck nuddar en isfläck..

Slog på sommarsulorna idag, körde med dem i betydligt sämre väglag (och lägre snittemperatur) under höstkanten än vad det är nu.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Muttley
31 mars 2014 ·

Mogel skrev:

Unleash skrev:

Mack skrev:
Men hur många trådar ska det komma upp om ämnet?

Byt däck du, men då ska du fan inte klaga heller när du väl sitter i diket efter att du har kanat av tack vare den där isfläcken du aldrig såg..

Trevlig attityd av en Mod det främjar ju verkligen forumet....eller roll

+1  Mycket dålig stil

Förlåt att jag lägger mig i,  men Mack är väl inte ens en moderator på garaget?  Hade för mig att de ska stå i grönt.

Men för att va ontopic.  Byt om du vill.  Jag byter aldrig utan kör på året runt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang