Fråga till er som älskar snabba bilar

Busgrabb Rejsa ?
15 mars 2014 · 2 959 Inlägg

Lohan skrev:
Har en fråga ja funderat på ett tag..

Ni som gillar snabba bilar varför köper ni inte hojjar istället? en rolig och ny hojj går ju på 75 tusen och då får du ett jävla vrid motför en bil i samma rolighets faktor är på 350-500 tusen. Är det bara för ni är lata och inte orkar ta hojkort eller är det något speciellt med bilar som är bättre en hojjar tycker ni?

ja förstår folk som gillar jänkare och vill glida bara och folk som kör porsche o fina mercor osv och bara vill glänsa

men ni som kör typ EVO , STI osv som bara vill åka fort mest till er ja riktar frågan tongue


/nyfiken kille big_smile

Man får inte ett jävla vrid i hojen, en 740 GL har mycket mera vrid än en Gixxer 1000.
Man får jävligt mycket prestanda för pengarna däremot!

Autotech
BMW 335D (2008)
Joakim-S Hobby Fotograf
15 mars 2014 · 650 Inlägg

Får det är två HELT olika saker att köra. Hojen är jävligt rolig rakt fram, tycker dock det är roligare att köra en bil som ligger bra på vägen på en kurvig väg än en motorcykel är.

MG e-HS (2021)
groze
15 mars 2014 · 564 Inlägg

Busgrabb skrev:

groze skrev:
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag kör både hoj och bil, båda är skoj, även om hojjar är betydligt roligare.

Det verkar finnas en del förutfattade meningar om hojåkning när man läser vad en del skriver.. "livsfarligt" "jag kommer köra ihjäl mig direCkt!" osv. Med en hoj gasar man inte mer än man vågar, så det ser rätt löjligt ut när folk skriver så. wink

Om man ska vara tråkig och kolla statistik över döda på mc så är merparten av de som dör på mc antingen berusade, saknar körkort eller kör en oreggad mc typ "cross". Dvs de hojjåkare som har körkort och omkommer är relativt få.

Och torpis, med risk för att falla ifrån topic en smula...så vad har du för preferenser när du snackar acceleration i så fall? Din volvo är ju snabb, det har jag sett.
Men som exempel gör min Hayabusa 0-200 på 7 sek, och 0-300 på runt 14-15sek, vilket är väldigt få bilar som gör. Man får mycket "bang for the buck". Med överladdning blir den såklart mycket snabbare.

Ang. försäkring så är ju inte en sporthoj dyrare att försäkra än en vass bil, så det argumentet håller inte. Som exempel kostar min busa mig 9000kr/år i försäkring medans en M5 E39 kostar 12000kr/år.

När man kör hoj tappar man helt uppfattningen om fart, vilket kan vara en nackdel ibland. tongue Det gäller väl iofs riktigt snabba bilar också. Att ligga i 100km/h på motorvägen och 3 sekunder senare vara uppe i 200km/h efter ett litet vrid på rullen är en jävligt speciell känsla. B-)

En busa är ingen sporthoj och kostar därför inte som en sådan att försäkra.
Prova att försäkra en ny liter R hoj och inte var över 30 år, då blir det fan inte billigt.
Då har min M bilar och Evo varit bra mycket billigare att försäkra.

Busan ligger i samma försäkringsklass som gsxr1000. Och den klassas som en sporthoj. Jag äger även en gixxer 750, inte speciellt dyr den heller (samma pris som min busa). Men det beror såklart vart man bor, men fortfarande är den billigare än m5 e39 för mig.. Försäkring på evo har jag inte kollat, eftersom dessa bilar inte intresserar mig.

Och förresten. Vilken NY M-bil är billig att försäkra?? Dessa är fortfarande dyrare än en ny s1000rr i försäkring. I det sammanhanget har dessutom försäkringspriset en mindre betydelse i förhållande till värdeminskningen på en nyare m-bil eller Evo.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 mars 2014 · 14 058 Inlägg

Grabbar, nu har det blivit lite OT tycker jag. wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
groze
15 mars 2014 · 564 Inlägg

torpis skrev:

groze skrev:
Och torpis, med risk för att falla ifrån topic en smula...så vad har du för preferenser när du snackar acceleration i så fall? Din volvo är ju snabb, det har jag sett.
Men som exempel gör min Hayabusa 0-200 på 7 sek, och 0-300 på runt 14-15sek, vilket är väldigt få bilar som gör.

Exakt, men det får ju stå för mig vad jag har för mål och tycken. Hayabusan kan jag matcha till 300, Veyron är trött. Koenigsegg börjar få fart på sina bilar.

groze skrev:
Man får mycket "bang for the buck". Med överladdning blir den såklart mycket snabbare.

Livsfarligheten stiger från total till garanterad också...

Haha, ja. Jag var bara nyfiken på vad du kan acceptera som bra accelleration.

Jo, visst blir blir det farligare med en snigel, men det är ju inte speciellt ofarligt att krascha med en bil 250-300km/h heller. wink

torpis Forummoderator
15 mars 2014 · 10 572 Inlägg

groze skrev:
men det är ju inte speciellt ofarligt att krascha med en bil 250-300km/h heller. wink

Näe visst, men å andra sidan överlever man 100-procentigt ett kast/släpp på motorvägspåfarten i 70+km/h eller en våt motorväg där det spinner till i 100km/h vilket man inte alls säkert gör på MC.  Över 200km/h är allt livsfarligt, tänkte mer på "runtikringet".

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Andromeda Rumpmas
15 mars 2014 · 3 860 Inlägg

För det första är olycksrisken högre. Mycket högre. Jag kanske är en kärring, men jag känner mig själv, och jag skulle garanterat köra omkull någon gång.

Det känns omständligt att ta hojkort.

Det är rätt opraktiskt (för mig). En bil behöver jag, då kan jag lika gärna ha en hyffsat rolig bil. Jag får plats med folk och grejor i den, något jag utnyttjar så gott som varje gång jag rullar ut den ur carporten. Med bilen är det likgiltigt vad det är för väder ute. Jag behöver ingen speciell, skitvarm klädsel för att åka bil.
Jag behöver ändå en bil, men jag behöver ingen hoj. Så enkelt är det. Det skulle kosta mer än det smakar med hojkort, hoj, kläder och försäkring. Jag har råd, men anser det inte vara en nödvändig utgift i förhållande till vad jag får för det.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
DusanMandick Random Hero
15 mars 2014 · 4 047 Inlägg

torpis skrev:

Lohan skrev:

torpis skrev:

För att en hoj utan turbo har inte en suck mot en bil i mina preferenser i acceleration. Att göra en hoj "snabb" blir per definition helt livsfarligt.  Därav bilen.

https://www.youtube.com/watch?v=sQ4_PHczmgE
vad menar du med de? en bmws1000RR slår buggati som du ser här tongue 187 tusen kostar hojjen ny och buggatin 2-3 mil?

Vadå vad jag menar? Bara läsa innantill och översätta det till att Veyron är en trött bil. Släpa runt på 4x4 helt i onödan är döfött.

Prislappen har väl inte med saken att göra.

Veyron är en trött bil ? det brukar komma bra resonemang och vettiga svar från dig torpis men de där va nog det
dummaste jag sett på garaget sen blev medlem 2009....

0-100 på 2,4 sek, en quarter mile på 10.  den väger 1900kg o gör 413km/h....

Men jo den är slö!

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Panzar_Audi
15 mars 2014 · 820 Inlägg

Jag har en sjuk respekt för dom som har å vågar köra mc, jag är en kärring när det kommer till motor och två hjul.

Jag gillar jänkare, glida och dra på rakt fram men svängar är inte min grej wink

Om man säger
SportPilot Ubåtsingenjör
15 mars 2014 · 7 232 Inlägg

torpis skrev:

Lohan skrev:

torpis skrev:
För att en hoj utan turbo har inte en suck mot en bil i mina preferenser i acceleration. Att göra en hoj "snabb" blir per definition helt livsfarligt.  Därav bilen.

https://www.youtube.com/watch?v=sQ4_PHczmgE
vad menar du med de? en bmws1000RR slår buggati som du ser här tongue 187 tusen kostar hojjen ny och buggatin 2-3 mil?

Vadå vad jag menar? Bara läsa innantill och översätta det till att Veyron är en trött bil. Släpa runt på 4x4 helt i onödan är döfött.

Prislappen har väl inte med saken att göra.

haha är veyron en slö bil nu med tongue

båda saker har helt klart sin tjusning smile gillar både mc och bil

men hur som så kan man inte förneka att man får mycket pang för pengen när man köper hoj smile
en hoj med turbo blir inte jätte mycket snabbare från 0-100, det reser bara sig och blir okörbart

Senast redigerat av CHEEVA (15 mars 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Masquerade Aldrig nöjd
15 mars 2014 · 804 Inlägg

Jag gillar fart, blir jag obekväm i bilen kan jag dock justera klimat och ergonomi med två knapptryck, detta medan favoritmusiken ligger på en behaglig volym i bakgrunden. MC? Not so much. Planerar dock att ta MC-kort för att köpa en glidare. smile

Livet är för kort för att äga Volvo.
SportPilot Ubåtsingenjör
15 mars 2014 · 7 232 Inlägg

Hur många utav er som klagar på att man inte har ac, stereo osv har provat köra hoj ?
Kan berätta att man bryr sig inte ett skit om vaken ac eller stereo när man sitter på hojen !

glidare= rullande gynstol ... vill man åka bekvämt köper man en touring hoj och vill man åka snabbt köper man en sporthoj. Glidarna åker man varken bekvämt eller snabbt på

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
tobbeh78 !
15 mars 2014 · 543 Inlägg

ProXem skrev:
Får det är två HELT olika saker att köra. Hojen är jävligt rolig rakt fram, tycker dock det är roligare att köra en bil som ligger bra på vägen på en kurvig väg än en motorcykel är.

öh va??

visst det är din åsikt men om man kan hantera en hoj så är den roligare på en kurvig väg än att dra några fullgas repor rakt fram..

Trött och bitter?? javisst!
SportPilot Ubåtsingenjör
15 mars 2014 · 7 232 Inlägg

tobbeh78 skrev:

ProXem skrev:
Får det är två HELT olika saker att köra. Hojen är jävligt rolig rakt fram, tycker dock det är roligare att köra en bil som ligger bra på vägen på en kurvig väg än en motorcykel är.

öh va??

visst det är din åsikt men om man kan hantera en hoj så är den roligare på en kurvig väg än att dra några fullgas repor rakt fram..

så sant så!"!!!

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Masquerade Aldrig nöjd
15 mars 2014 · 804 Inlägg

CHEEVA skrev:
Hur många utav er som klagar på att man inte har ac, stereo osv har provat köra hoj ?
Kan berätta att man bryr sig inte ett skit om vaken ac eller stereo när man sitter på hojen !

glidare= rullande gynstol ... vill man åka bekvämt köper man en touring hoj och vill man åka snabbt köper man en sporthoj. Glidarna åker man varken bekvämt eller snabbt på

Klagar inte på avsaknaden (i och med att jag inte har erfarenheten att ta ställning till det), säger bara att det är funktioner jag inte vill vara utan när jag väl vill åka bekvämt. Sedan vet jag inte vad din definition av glidare är men det var touring-stuket jag syftade på, har ganska breda definitioner av MC-modeller.

Ser hur som helst fram emot kortet, kanske mindre mot försäkringskostnaden men det är väl en smäll man får ta. tongue

Livet är för kort för att äga Volvo.
SportPilot Ubåtsingenjör
16 mars 2014 · 7 232 Inlägg

Masquerade skrev:

CHEEVA skrev:
Hur många utav er som klagar på att man inte har ac, stereo osv har provat köra hoj ?
Kan berätta att man bryr sig inte ett skit om vaken ac eller stereo när man sitter på hojen !

glidare= rullande gynstol ... vill man åka bekvämt köper man en touring hoj och vill man åka snabbt köper man en sporthoj. Glidarna åker man varken bekvämt eller snabbt på

Klagar inte på avsaknaden (i och med att jag inte har erfarenheten att ta ställning till det), säger bara att det är funktioner jag inte vill vara utan när jag väl vill åka bekvämt. Sedan vet jag inte vad din definition av glidare är men det var touring-stuket jag syftade på, har ganska breda definitioner av MC-modeller.

Ser hur som helst fram emot kortet, kanske mindre mot försäkringskostnaden men det är väl en smäll man får ta. tongue

är inte så dyrt att försäkra om man väljer rätt hoj smile betalar nu runt 2000 om året för en gammal 25kw reggad r6
helförsäkrad

glidare då tänker jag på hd stuk och alla japs kopior

Senast redigerat av CHEEVA (16 mars 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Busgrabb Rejsa ?
16 mars 2014 · 2 959 Inlägg

groze skrev:

Busgrabb skrev:

groze skrev:
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag kör både hoj och bil, båda är skoj, även om hojjar är betydligt roligare.

Det verkar finnas en del förutfattade meningar om hojåkning när man läser vad en del skriver.. "livsfarligt" "jag kommer köra ihjäl mig direCkt!" osv. Med en hoj gasar man inte mer än man vågar, så det ser rätt löjligt ut när folk skriver så. wink

Om man ska vara tråkig och kolla statistik över döda på mc så är merparten av de som dör på mc antingen berusade, saknar körkort eller kör en oreggad mc typ "cross". Dvs de hojjåkare som har körkort och omkommer är relativt få.

Och torpis, med risk för att falla ifrån topic en smula...så vad har du för preferenser när du snackar acceleration i så fall? Din volvo är ju snabb, det har jag sett.
Men som exempel gör min Hayabusa 0-200 på 7 sek, och 0-300 på runt 14-15sek, vilket är väldigt få bilar som gör. Man får mycket "bang for the buck". Med överladdning blir den såklart mycket snabbare.

Ang. försäkring så är ju inte en sporthoj dyrare att försäkra än en vass bil, så det argumentet håller inte. Som exempel kostar min busa mig 9000kr/år i försäkring medans en M5 E39 kostar 12000kr/år.

När man kör hoj tappar man helt uppfattningen om fart, vilket kan vara en nackdel ibland. tongue Det gäller väl iofs riktigt snabba bilar också. Att ligga i 100km/h på motorvägen och 3 sekunder senare vara uppe i 200km/h efter ett litet vrid på rullen är en jävligt speciell känsla. B-)

En busa är ingen sporthoj och kostar därför inte som en sådan att försäkra.
Prova att försäkra en ny liter R hoj och inte var över 30 år, då blir det fan inte billigt.
Då har min M bilar och Evo varit bra mycket billigare att försäkra.

Busan ligger i samma försäkringsklass som gsxr1000. Och den klassas som en sporthoj. Jag äger även en gixxer 750, inte speciellt dyr den heller (samma pris som min busa). Men det beror såklart vart man bor, men fortfarande är den billigare än m5 e39 för mig.. Försäkring på evo har jag inte kollat, eftersom dessa bilar inte intresserar mig.

Och förresten. Vilken NY M-bil är billig att försäkra?? Dessa är fortfarande dyrare än en ny s1000rr i försäkring. I det sammanhanget har dessutom försäkringspriset en mindre betydelse i förhållande till värdeminskningen på en nyare m-bil eller Evo.

Det var då billigt måste jag säga.
Du kanske bor mitt ute i ingenstans i en jävligt bra zon för försäkringen och är gammal som gatan? wink
Har aldrig fått i närheten av dom pengarna i premie på en R hoj av nyare slag.
Ingen ny M-bil är billig att försäkra nej men har varit mycket billigare för mig (ca 15k) än alla R hojar jag haft eller kollat premie på.

Senast redigerat av Busgrabb (16 mars 2014)

Autotech
BMW 335D (2008)
ducatisten
16 mars 2014 · 1 Inlägg

Jag tycker nog det skjuts över målet i frågan. Det ena utesluttar knappast det andra. Att köra motorcykel kräver nog lite mera omtanke om sig själv och sina medmäniskor. Jag har nästan enbart kört sk sportmotorcykel och har på offentliga väggar varit uppe i hastigheter som bör diskvalificera mig för rätten att köra motorfordon för all framtid men jag är faktiskt fortfarande vid liv. Vist jag är ingen ängel men antar att det till största delen preskriberat. Man kör knappast motorcykel som man kör bil för då lever man inte länge. Jag har kört motorcykel i mera än 40år och väljar vägar som bilförare knappast skulle välja ploga på då risken är som störst som inom samhällen, korsande vägar mm och vist har jag vurpat men oftast har det gått bra när man väl kommit av motorcykeln i farten. Försäkringskostnaden har knappast avskräckt mig från att välja bort motorcykeln då denna ger så mycket mera levnadskänsla som bara motorcykelfolk vet hur känns. Är det nu ett problem med försäkringskostnaden köp dig en sk SuperSeven eller än bättre bygg en själv. Den är snarlik en motorcykel fast på fyra hjul men kostar bara två tusinde om året i skatt o försäkring. Och det går faktiskt att fixa suflett. Svårt att hitta inspiration? Välkommen att titta på min amatörbyggda Tiger Avon här på forumet. Jag lovar man blir alldrig besviken när man startar den!

Citroën D Special DS "Padda - Gudinna - Pedalcitra" (1974)
Super Seven Tiger Avon "Super Seven Replika" (2010)
Grekooz
16 mars 2014 · 77 Inlägg

Förstår mig inte på detta inlägg, det är ett intresse man har. Vissa föredrar sportbilar, andra sporthojar och en del båda. Ganska logiskt.
Vill dock poängtera en sak då någon här hade skrivit att en sporthoj är seg.
Min ninja 636r (135hk) rastade min evo (400hk), ninjan var bara på 636cc. Så ni som fortfarande tror att ni rastar en sporthoj kan fortsätta drömma smile

Mitsubishi Evo 8 MR FQ-320 "Fucking Quick" (2004)
SportPilot Ubåtsingenjör
16 mars 2014 · 7 232 Inlägg

Grekooz skrev:
Förstår mig inte på detta inlägg, det är ett intresse man har. Vissa föredrar sportbilar, andra sporthojar och en del båda. Ganska logiskt.
Vill dock poängtera en sak då någon här hade skrivit att en sporthoj är seg.
Min ninja 636r (135hk) rastade min evo (400hk), ninjan var bara på 636cc. Så ni som fortfarande tror att ni rastar en sporthoj kan fortsätta drömma smile

jag har blivit rastad utav en bil på motorväg ... en satans merca amg va de yikes snabb som fan va den också !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang