Har en 745 som jag vill sänka ordentligt i bak då den är låg fram. Men sist jag hade kapat 3-4 varv på bakfjädrarna så studsade den sjukt mycket, men mest bara bak. Går det komma ifrån studset i bak på något vis?
kan det inte vara så att du kapat så mycket bak att genomslags gummit tar i? i så fall kan du ju ta bort det så ger du mera rum för bakaxeln att röra sig men en bättre ide är att sätta dit sänkfjädrar som är hårdare men ändå fjädrar
Om du monterar stötdämpare som är avstämda för hårdare fjädrar så ska du se att det blir bättre. Originaldämparna är inte gjorda för så kraftig returfjädring, dom orkar inte hålla emot.
Har för mig att originalfjädrarna ligger runt 30-35 N/mm. Kapar man fyra varv borde man hamna runt 90 N/mm. Cirka tre gånger styvare fjädrar och (gamla?) originaldämpare... Tro fan att det studsar! Problemet är ju att ska man ha så kort fjädringsväg, utan att bilen ska slå i botten hela tiden, ja då måste man åka med jävligt styva fjädrar. Komfort och kort fjädringsväg går liksom inte ihop, men ett par kralligare stötdämpare lär definitivt inte göra saken sämre!
Ni missförstår mig lite. Jag är både van vid låga bilar/dålig komfort och förväntar mig inget annat än dålig komfort. MEN, det jag undrar är varför den blir hoppig bak men inte fram? Att det är stumt och hårt är inget konstigt men just hoppig/studsig bak? Fram är den också låg och hård tillsammans med cykelpumpar som dämpare, men den hoppar inte. Kan det vara genomslagsgummit bak som gör det? För fram är det avlägsnat.
Ni missförstår mig lite. Jag är både van vid låga bilar/dålig komfort och förväntar mig inget annat än dålig komfort. MEN, det jag undrar är varför den blir hoppig bak men inte fram? Att det är stumt och hårt är inget konstigt men just hoppig/studsig bak? Fram är den också låg och hård tillsammans med cykelpumpar som dämpare, men den hoppar inte. Kan det vara genomslagsgummit bak som gör det? För fram är det avlägsnat.