Köpråd: Sportbil, 200-280k

Emiiilz
19 mars 2014 · 908 Inlägg

Nissan Skyline R34 GTR får du annars för den summan wink

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Necrocide
19 mars 2014 · 138 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

Necrocide skrev:
Uppdatering om den smällda Corvetten: Jag pratade säljaren idag, han hade själv tagit in den och lagat den, front och en framskärm var bytt, en balk i fronten hade även blivit rätad något. Och det kan mycket väl vara så att det inte är någon fara, att lagningen är rätt gjord och att den är i skick som en som inte är smälld. Men priset är för högt, 200-220k vore kanske rimligt. Sen kvarstår det aber det lär bli den dagen jag själv vill sälja eller byta in, lär kunna bli riktigt svårt. Jag vill ju inte stå med en osäljbar bil.

Jag har ringt på ett par M3:or som har rena carfaxrapporter, men jag är fortfarande inte övertygad om att jag skulle bli nöjd med en M3:a.

Sen vill jag helst stå utan bil att behöva byta in vid ett köp, farsan ska köpa min, så den blir jag av med. Men han måste bli av med sin Porsche Boxster först, och det är fan stendött där, 2 mail efter 1,5 vecka på blocket, och inget av dem seriöst.

Det kom ut en billig 05:a idag med Z51 paket, skapligt pris.
Tror den stod i Malmö därimot..


Hade en M3 E46 innan vi köpte Corvetten, större skillnad mellan två bilar går knappt inte att hitta.
Det är bra allround bilar, men inte bäst på något. Största problemen jag hade var kvalitets bekymmer samt
att man var tvungen att varva så mkt innan det började hända någonting, inget vrid alls. Kort sagt, ingenting för mig.

Värt att notera, blandad förbrukning med Original M3:an, 1,3 med 98 bensin. Trimmad Corvette 1,3 på ren E85.

Tittar man på E9x modellerna gör man klart bäst i att köpa en 335:a. Billigare, lätt trimmad och betydligt roligare motorkaraktär.

Bil marknaden är i princip död och det är köparens marknad.
Sitt lugnt i båten och passa på att provköra olika modeller så lär du hitta vilken bil som passar dig bäst.

Den har jag redan kollat upp på carfax, totalkraschad, i princip hela karossen utbytt, så den går helt bort. Synd, för den har precis det utseendet och utrustningen jag letar efter.

Jag har faktiskt börjat kolla lite på 335, hade varit skönt att lägga ut närmare 200k istället för 300k, Audi S5 finns med som en intressant bil också.

Vi får se vad det bli, jag söker vidare, tack för alla svar!

HereComesTrouble Livsnjutare
19 mars 2014 · 1 707 Inlägg

Värt att tänka på, det är inte svårt att få en Corvette "utdömd" då det brukar ryka mycket delar i en ev krock eller avåkning.

Fast det är som du redan kommit fram till en stor nackdel den dagen man ska sälja även om allt är schysst gjort.

Evildan
19 mars 2014 ·

HereComesTrouble skrev:

Evildan skrev:

HereComesTrouble skrev:

Länken fungerar inte?

I Dom flesta sportbilar är 50/50 vitfördelning att föredra, tyvärr blir det inte helt lätt att uppnå det med en motor bak. Corvetten räknas som en "mittmotor bil" för den oinsatte. Motorn är bakom framaxeln, växellådan bak precis vid diffen vilket ger 50/50.

Det har du iofs rätt i att det finns främre mittmotor som exempelvis en slumrande frankofil som jag känner till på rak arm såsom Citroën DS, Renault 4, 5, 16 och Previa (Toyotaintresset speglade av sig lite) har samt bakre mittmotor såsom i Countach, Ford GT40, osv.


Sen huruvida Corvetten räknas som en mittmotorbil oavsett hur -oinsatt- någon förmodas vara kan förmodligen diskuteras fram och tillbaka.

General Motors globala utvecklingschef Karl-Friedrich Stracke förnekar alla rykten om att nästa generation Corvette får mittmotor.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n … laner-alls

Om man redan idag har en perfekt viktfördelning i bilen så verkar det fullständigt befängt varför man skulle placera motorn längre bak, så det borde stämma smile

Är motorn placerad mellan axlarna så räknas det som en "Mittmotor" bil, vare sig det är en Corvette eller en Toyota.

Tillbaka till trådens ämne kanske?

Anses viktfördelning bra så är det givetvis ingen mening med att flytta runt motorn bara för skojs skull, däremot så är olika viktfördelningar något som var och en upplever olika roligt att köra på olika vis.

Jo, vi håller oss till ämnet, jag skall inte reflektera mera eller ge respons på när det skrivs oftopic.
(Jag tror tamejfan att du och jag är överens för ovanlighetens skull) smile

Lalla78 Drifttekniker VA
19 mars 2014 · 580 Inlägg

I stället för att titta på BMW M3 kanske du borde titta på en BMW Z4 sDrive 35is. Då får du en en sportbil med plåt cab. Turbo motorn gör den lätt trimmad om du inte tycker att dom 306hk/400Nm och 0-100 på 5,1 sekunder räcker till. Dyker upp några då och då i din pris klass. Riktigt snygg modell är det också tycker jag. http://www.automotorsport.se/filmer/200 … sdrive35i/

Senast redigerat av Lalla78 (19 mars 2014)

Honda S2000 "AP1" (2000)
Lexus Is250 (2009)
Honda Prelude "bb6" (1998)
baltis
20 mars 2014 · 1 948 Inlägg

z4 m coupe!!!! blivande klassiker! Helt okej driftkostnader dessutom, vill du köra bana med den finns det dessutom bra möjligheter att göra det med bmwsc och att då även ha en helförsäkring som gäller på bana (enbart bmwsc och porcheklubben som har det i sverige).

Nu var jag visst så dum så jag läste inte att du redan hade en 996a och ville ha något snabbare både rakt fram och i kurvorna. Finns nog ingen annan väg då än corvette... Fast med tanke på din prisintervall så har du ju faktiskt råd att sätta dit ett ess kompressorkit på z4an wink dom har visat sig väldigt driftsäkra och hållbara!


m3 e9x tycker jag du ska glömma, för mycket gt vagn över den tyvär.

audiS5
25 mars 2014 · 8 Inlägg

Ger min röst på en cayman s. Kanske inte den snabbaste, men mycket körglädje.

Necrocide
25 mars 2014 · 138 Inlägg

audiS5 skrev:
Ger min röst på en cayman s. Kanske inte den snabbaste, men mycket körglädje.

Cayman S vore helt klart den mest vettiga bilen, men mitt hjärta klappar inte för den. Den har utseendet och neutrala vägegenskaper emot sig.

Jag har nog ganska klart för mig att det blir en Corvette C5 Z06, så nu gäller det bara att hitta rätt ex. Om någon vet ett bra ex till salu får ni gärna hojta till!

Alkeruden
25 mars 2014 · 227 Inlägg

Toyota Supra MKIV

HereComesTrouble Livsnjutare
25 mars 2014 · 1 707 Inlägg

Necrocide skrev:

audiS5 skrev:
Ger min röst på en cayman s. Kanske inte den snabbaste, men mycket körglädje.

Cayman S vore helt klart den mest vettiga bilen, men mitt hjärta klappar inte för den. Den har utseendet och neutrala vägegenskaper emot sig.

Jag har nog ganska klart för mig att det blir en Corvette C5 Z06, så nu gäller det bara att hitta rätt ex. Om någon vet ett bra ex till salu får ni gärna hojta till!

Tycker fortfarande du ska köpa en C6:a, basmodellen är en bättre bil med betydligt modernare både insida och utsida, även motorn är betydligt bättre än Ls6.


Ha lite is i magen så dyker rätt bil upp snart smile

SportPilot Ubåtsingenjör
25 mars 2014 · 7 232 Inlägg

Necrocide skrev:

audiS5 skrev:
Ger min röst på en cayman s. Kanske inte den snabbaste, men mycket körglädje.

Cayman S vore helt klart den mest vettiga bilen, men mitt hjärta klappar inte för den. Den har utseendet och neutrala vägegenskaper emot sig.

Jag har nog ganska klart för mig att det blir en Corvette C5 Z06, så nu gäller det bara att hitta rätt ex. Om någon vet ett bra ex till salu får ni gärna hojta till!

ska du ha en corvette så hade jag satsat på c6an den är som HCT säger mycket modernare på alla sätt och vis

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Necrocide
31 mars 2014 · 138 Inlägg

Det blev en C6:a! -05:a, Europasåld, Z51-paket, absolut fullutrustad, jag har i varje fall inte kommit på något den saknar.

Svart med svart läderinredning.

En aning trimmad är den med, Borla longtube headers med racekattar och x-pipe, Corsa-system från kattarna och bakåt, Hurricane-insug och mappad med Diablo Sport. Ca 450hk och 580-600nm enligt honom jag köpte den av.

3000 mil har den bara gått kan jag tillägga, helt ren carfax, har varit i sverige sen maj 2005, såldes ny i Tyskland september 2004.

Jag tror inte det är möjligt hitta en C6:a i bättre skick och för de pengarna jag gav än denna!

Jag kommer att lägga upp den här inom kort.

SportPilot Ubåtsingenjör
31 mars 2014 · 7 232 Inlägg

grattis smile får hoppas du blir nöjd !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Squidspeed #GoodToBeBad
31 mars 2014 · 856 Inlägg

Roligt att höra, hoppas du blir nöjd! smile

HereComesTrouble Livsnjutare
31 mars 2014 · 1 707 Inlägg

Den kom upp för bara några dagar sedan va?

Låter som en bra köp, kosta på dig en riktig mappning bara så blir det kanon!

Grattis!

Necrocide
31 mars 2014 · 138 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Den kom upp för bara några dagar sedan va?

Låter som en bra köp, kosta på dig en riktig mappning bara så blir det kanon!

Grattis!

Den kom upp i lördagskväll, jag ringde direkt på söndag morgon och sa att jag tar den, den har precis allt jag letat efter, självklart manuell låda också vilket jag glömde nämna i förra posten.

Jag känner inte att en mappning är helt nödvändig, inte i nuläget i alla fall, den går fruktansvärt bra som den är.

HereComesTrouble Livsnjutare
31 mars 2014 · 1 707 Inlägg

Necrocide skrev:

HereComesTrouble skrev:
Den kom upp för bara några dagar sedan va?

Låter som en bra köp, kosta på dig en riktig mappning bara så blir det kanon!

Grattis!

Den kom upp i lördagskväll, jag ringde direkt på söndag morgon och sa att jag tar den, den har precis allt jag letat efter, självklart manuell låda också vilket jag glömde nämna i förra posten.

Jag känner inte att en mappning är helt nödvändig, inte i nuläget i alla fall, den går fruktansvärt bra som den är.

Tänkte den skulle passa när jag såg den, förutom att det var en 05:a.. Men ratten går att byta, annars skiljer inget.

Perfekt, du kommer ha en rolig sommar! Fast runt midsommar blir det nog läge för mer krut smile.
Bra väghållning och bromsar så dom mår bara bra desto mer man laddar på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang