3416
Sök

Ford Mondeo Drar mycket Diesel??

3 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Som sagt.. Är en diesel på 115hk som jag tycker är i törstigaste laget.. Till att börja med så ligger den på en förbrukning på runt 0,9 men det finns väl nån typ av kallstartsanordning förmodar jag. Efter en stund stå går den risigt och då stänger jag av och väntar ca 10-20 sek. Därefter går den bra och förbrukningen går ner till ca 0,7.. Tycker ändå att det är rätt mycket!! Enligt boken ska den klara sig på knappt 0,5 på landväg och klart under 0,7 blandad..

Någon klok och vis dieselguru som har nåt förslag???

735 Inlägg
19 mars 2014
Nu har jag ingen aning, men av att läst liknande trådar förr så kanske mätaren för motorns temperatur är trasig? smile

3 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Är det samma som syns på  instrumentpanelen eller finns det en som endast ger signal till styrbox?? På panelen är tempen normal..

Kanske bör tillägga att det är en rätt gammal harv... -04 har dock inte gått mer än drygt 20.000 mil. Bör gå lite längre kan man ju tycka..
Senast redigerat av Bjuggen (19 mars 2014)

Forummoderator
26 619 Inlägg
20 mars 2014
Vad är den sanna förbrukningen då?
Om du tankar fullt, nollställer trippen och kör tills du behöver tanka igen. Vad säger resultatet då?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

6 716 Inlägg
20 mars 2014
Kan vara din EGR som börjar sota igen..byt luftfilter och bränslefilter också.

De/Dem

3 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
Mack.. Ligger runt 0,7-0,8. Stämmer "hyffsat" med färddatorn.
Malheus.. EGR har jag inte kikat på.. Är det ett vanligt fel?? Soppafiltret är nytt och elpumpen i bak så de delarna är i ordning. Ska på prova nytt luftfilter, ser dock fint ut...

6 716 Inlägg
22 mars 2014
Om bilen tappar all ork, motorlampan börjar blinka för bilen gått i felsäkertläge..ja, då är EGR standard.

Men 0.7-0.8 känns väl ändå rätt okej såhär års? Är det 2.0an eller 2.2an du har?

De/Dem

En Medlem
405 Inlägg
22 mars 2014
Frågan är väl vart du har kört för att få din förbrukning, är det mestadels i stad och långsamtgående med stopp så är den ju mycket bra med tanke på bilens vikt och storlek. Om det däremot är endast landsvägskörning med bibehållen fart hela tiden så är det däremot inte så bra.

Hur ser det ut med partikelfilter? Miltal? Kan ju vara så att det håller på att täppas igen och motorn jobbar mot ett mottryck hela tiden.

Sök