Bilen känns ostabil efter fälg\däck byte

badhero
25 mars 2014 · 92 Inlägg

Hej!
Igår bytt jag till sommardäcken då jag kunde inte stå ut längre med 16" fälgar.
Hade köpt 18" begagnade 8" fälgar, och helt nya achilles atr sport 235\40\18 (monterat+balanserad på en liten företag här i Hallsberg)
Nu ner jag bytt till sommardäcken, så kände jag att nånting var fel, alltså bilen bor ju vara betydligt mer stabilare på 235 däcken än på mina gamla 205\55\16 vinterdäck.
Trodde att det var bara obalans med luft, åkte till statoil, fyllde på 2.4 fram 2.7 bak, hjälpte inte, provat 2.2 fram 2.6 bak, same shit!
Alltså ner jag kör, så känns det som att ratten har sitt eget liv, vid ojämn väg den bara hoppar vänster och höger (tar lite mer på vänster dock), själva bilen börjar vingla efter 70 kmh+, vid inbromsning drar ratten åt vänster.

Någon som vet vad det kan bero på? Kanske dåligt balanserade fälgar?

Senast redigerat av badhero (25 mars 2014)

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
Crille88
25 mars 2014 · 1 353 Inlägg

till o börja med ska du ha 3bar i däcken
är det rätt ET mått på fälgarna?
samma bredd runtom?
på min E46 hade jag bredare fälgar bak (org m-sport)

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
JimmyAndersson
25 mars 2014 · 1 679 Inlägg

Kan vara för lågt däcktryck smile
Jag kör med 215/35-19 och har ca 3-3,1bar i däcken smile
Desto mindre gummi desto mer tryck smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 mars 2014 · 17 486 Inlägg

Känner igen problemet från en Jagga XJR jag hade. Feta fälgar och bilen blev orolig och flackade som en pilsk tax över vägen. En komplett framvagnsinställning gjorde saken bättre. Men ju fetare däck bilen har, ju känsligare blir den för spårig vägbana.

Har du provat att trycka på ordentligt på en slingrig väg? Känns den bra då?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JourneymanX
26 mars 2014 · 645 Inlägg

Har du monterat dit en plast ring?Om det behövs gör det smile annars åk tillbaka till företaget (gör om gör rätt)Det skulle jag göra..Lycka till!

turbo98
26 mars 2014 · 1 362 Inlägg

plastringen kallas navring;)

badhero
26 mars 2014 · 92 Inlägg

Crille88 skrev:
till o börja med ska du ha 3bar i däcken
är det rätt ET mått på fälgarna?
samma bredd runtom?
på min E46 hade jag bredare fälgar bak (org m-sport)

JimmyAndersson skrev:
Kan vara för lågt däcktryck smile
Jag kör med 215/35-19 och har ca 3-3,1bar i däcken smile
Desto mindre gummi desto mer tryck smile

Yes det är rätt ET samt sqaure setup, fyllde på lyften till 2.8 fram och 3.2 bak, blev faktiskt lite bättre! Men problemet är kvar!

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
badhero
26 mars 2014 · 92 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Känner igen problemet från en Jagga XJR jag hade. Feta fälgar och bilen blev orolig och flackade som en pilsk tax över vägen. En komplett framvagnsinställning gjorde saken bättre. Men ju fetare däck bilen har, ju känsligare blir den för spårig vägbana.

Har du provat att trycka på ordentligt på en slingrig väg? Känns den bra då?

Men allt var ju perfekt  med 16" på, gör fälg byte verkligen så stor skillnad att man måste lämna in bilen för framvagnsinställning?
Att bilen blir känsligare det vet jag, men den borde inte vingla samt svänga vid inbromsning!

JourneyM skrev:
Har du monterat dit en plast ring?Om det behövs gör det smile annars åk tillbaka till företaget (gör om gör rätt)Det skulle jag göra..Lycka till!

Nope inga navringar, behövs inte heller!

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
JourneymanX
26 mars 2014 · 645 Inlägg

turbo98 skrev:
plastringen kallas navring;)

Rätt wink

badhero
7 april 2014 · 92 Inlägg

Haft inte så mycket tid att åka förbi företag som bytt mina däck, men nu upptäckte jag en till problem, som känns betydligt värre än föregående!

Ner jag körde på motorvägen igår, bilen började skaka som fan på hastigheten runt 80-90, det var samma känsla samt ljud som att man har en sönderknullad hjullager, ner jag accelerade till 120 släppte det, sen efter 20 min fick jag den igen osv..
Gav en polare att provköra bilen medans jag satt i baksäte, kändes som ett massage stol med helikopter ljud big_smile

Vad kan detta bero på? Skakningar kommer och försvinner ner de vill. (endast hög hastighet)

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
TimeJudge
7 april 2014 · 183 Inlägg

Det sista du skriver låter som obalans i däcken.
Har du haft 18" förut på den eller bara 16"?

Det är inte laddet som dödar.
badhero
7 april 2014 · 92 Inlägg

TimeJudge skrev:
Det sista du skriver låter som obalans i däcken.
Har du haft 18" förut på den eller bara 16"?

Ändast 16, vet inte om förra ägaren dock.
Åker till däck service nu, de för kolla över detta, återkommer.

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
badhero
7 april 2014 · 92 Inlägg

Balansering hjälpte lite!
Bilen känns nu som den ska osv, men helikopter ljudet finns kvar, alltså kommer och försvinner ner den vill vid höga hastigheter, kanske hjullager? Men det borde ju låta hela tiden?

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
perzonal
7 april 2014 · 74 Inlägg

Kan egentligen inte säga så mycket om problemet. Men däcken kan det knappast vara fel på. Jag kör själv 265/30-19 bak och 235/35-19 fram sedan i fredags utan problem. Så skulle nog inte tro att det är de iaf.

Edit: Däcken jag kör på är alltså också Achilles ATR Sport

// Sahi

Senast redigerat av sahi (7 april 2014)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 april 2014 · 5 650 Inlägg

angående de där ljudet kan bero på däcken
som tex mina fälgar vinter sommar är lika stora men vinterdäcken har jag också som ett helekopterljud medans sommardäcken helt tyst.

vet inte vad för spec dina däck har men på DB soppaförbruking m.m då jag aldrig hörtalats om dom så kan inte uttala mig om de är bra däck lr runk däck

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
badhero
7 april 2014 · 92 Inlägg

MrEricsson skrev:
angående de där ljudet kan bero på däcken
som tex mina fälgar vinter sommar är lika stora men vinterdäcken har jag också som ett helekopterljud medans sommardäcken helt tyst.

vet inte vad för spec dina däck har men på DB soppaförbruking m.m då jag aldrig hörtalats om dom så kan inte uttala mig om de är bra däck lr runk däck

Däcket är Achilles ATR Sport, tveksam på att problemet ligger i dem, då ljudet är FÖR hög, samt bilen vibrerar som in i helvete, och det låter inte hela tiden, endast i några perioder vid hastigheten runt 90-100.

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 april 2014 · 5 650 Inlägg

badhero skrev:

MrEricsson skrev:
angående de där ljudet kan bero på däcken
som tex mina fälgar vinter sommar är lika stora men vinterdäcken har jag också som ett helekopterljud medans sommardäcken helt tyst.

vet inte vad för spec dina däck har men på DB soppaförbruking m.m då jag aldrig hörtalats om dom så kan inte uttala mig om de är bra däck lr runk däck

Däcket är Achilles ATR Sport, tveksam på att problemet ligger i dem, då ljudet är FÖR hög, samt bilen vibrerar som in i helvete, och det låter inte hela tiden, endast i några perioder vid hastigheten runt 90-100.

testa göra en hjulinställning runt om se om de blir bättre kan vara nått så simpelt

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
badhero
7 april 2014 · 92 Inlägg

MrEricsson skrev:

badhero skrev:

MrEricsson skrev:
angående de där ljudet kan bero på däcken
som tex mina fälgar vinter sommar är lika stora men vinterdäcken har jag också som ett helekopterljud medans sommardäcken helt tyst.

vet inte vad för spec dina däck har men på DB soppaförbruking m.m då jag aldrig hörtalats om dom så kan inte uttala mig om de är bra däck lr runk däck

Däcket är Achilles ATR Sport, tveksam på att problemet ligger i dem, då ljudet är FÖR hög, samt bilen vibrerar som in i helvete, och det låter inte hela tiden, endast i några perioder vid hastigheten runt 90-100.

testa göra en hjulinställning runt om se om de blir bättre kan vara nått så simpelt

Det är väl inte precis gratis? Kostar över 1000kr spänn och vi vet inte ens om problemet ligger i hjulinställningar?
Samt nej, mina hjulinställningar verkar vara helt ok, bilen åker rakt fram om ratten är rak.

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
it_mutt Avstängd
7 april 2014 · 10 388 Inlägg

badhero skrev:

MrEricsson skrev:

badhero skrev:

Däcket är Achilles ATR Sport, tveksam på att problemet ligger i dem, då ljudet är FÖR hög, samt bilen vibrerar som in i helvete, och det låter inte hela tiden, endast i några perioder vid hastigheten runt 90-100.

testa göra en hjulinställning runt om se om de blir bättre kan vara nått så simpelt

Det är väl inte precis gratis? Kostar över 1000kr spänn och vi vet inte ens om problemet ligger i hjulinställningar?
Samt nej, mina hjulinställningar verkar vara helt ok, bilen åker rakt fram om ratten är rak.

Det intressanta är; vad händer om du släpper ratten?

Det kan vara både däck och fälg.

Du kan balansera ett hjul helt, och ändå ha vibrationer vid VISSA hastigheter.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JourneymanX
7 april 2014 · 645 Inlägg

Tar ngn fälg imot ngt tro ja pgav helikopter ljudet?Hjullager har du provat att rycka på däcket/fälgen?Kanske kan vara detta.. wink

El är däcken rätt vända med pilen framåt->>>?Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang