Volvo V40 -99 med BSR steg 3

Micke-V40-T4-98
25 mars 2014 · 13 Inlägg

Efter att ha läst igenom massa trådar om trimning ställer jag mig frågan om BSR's steg 3 är lika dåligt som det sägs i alla trådarna.
Skall idag köpa denna bil och vill veta vad ni andra tycker om BSR's trim.

Konstruktiva kreativa svar i tråden är ni snälla.
Ingen chatt tråd alltså.

Mvh

torpis Forummoderator
25 mars 2014 · 10 575 Inlägg

Man kan chippa en S40 på många olika sätt, allt från att ändra kanske 20olika parametrar/mappar till att bara krana på mera laddtryck. Om BSR själva gjort bilen i Växjö så är det säkerligen inget fel på mjukvaran, har någon återförsäljare gjort det så blir det inte bättre än han gjort det.  Det är alltså operatörsberoende hur bra det blir.

Ett enkelt sätt är att ta fram tidtagaren och se om bilen går den tiden som BSR lovar. Gör det den så finns effekten.  80-140 på 8.0sek på 4:ans växel.

http://sv.bsr.se/trimsatser/t/2198

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Micke-V40-T4-98
25 mars 2014 · 13 Inlägg

torpis skrev:
Man kan chippa en S40 på många olika sätt, allt från att ändra kanske 20olika parametrar/mappar till att bara krana på mera laddtryck. Om BSR själva gjort bilen i Växjö så är det säkerligen inget fel på mjukvaran, har någon återförsäljare gjort det så blir det inte bättre än han gjort det.  Det är alltså operatörsberoende hur bra det blir.

Ett enkelt sätt är att ta fram tidtagaren och se om bilen går den tiden som BSR lovar. Gör det den så finns effekten.  80-140 på 8.0sek på 4:ans växel.

http://sv.bsr.se/trimsatser/t/2198

Vad kostar ett steg 3 ifrån autoteck ink allt ?
Vad har du gjort för att skrämma ut så många hästar ur din s40?
Vill med ha power i min T4a

torpis Forummoderator
25 mars 2014 · 10 575 Inlägg

Micke-V40-T4-98 skrev:
Vad har du gjort för att skrämma ut så många hästar ur din s40?
Vill med ha power i min T4a

Jag har sedan 2004 läst på mängder, sollat bland infon, funnit en röd tråd och jobbat efter denna samtidigt som jag sökt mer info. Det är extremt viktigt att förstå vad man gör och varför, så att söka sin info är det absolut viktigaste

Micke-V40-T4-98 skrev:
Vad kostar ett steg 3 ifrån autoteck ink allt ?

Gissa vad jag hade gjort om jag undrat detta? smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
spokenratt
26 mars 2014 · 3 860 Inlägg

Micke-V40-T4-98 skrev:

torpis skrev:
Man kan chippa en S40 på många olika sätt, allt från att ändra kanske 20olika parametrar/mappar till att bara krana på mera laddtryck. Om BSR själva gjort bilen i Växjö så är det säkerligen inget fel på mjukvaran, har någon återförsäljare gjort det så blir det inte bättre än han gjort det.  Det är alltså operatörsberoende hur bra det blir.

Ett enkelt sätt är att ta fram tidtagaren och se om bilen går den tiden som BSR lovar. Gör det den så finns effekten.  80-140 på 8.0sek på 4:ans växel.

http://sv.bsr.se/trimsatser/t/2198

Vad kostar ett steg 3 ifrån autoteck ink allt ?
Vad har du gjort för att skrämma ut så många hästar ur din s40?
Vill med ha power i min T4a

Steg 3 ATM:
http://atechmotor.com/volvo/s40/t4/trimpaket/steg-3/
Tel. 0520 - 48 05 20

Torpis S40: (kopierat från Torpis sida, och lägg till en ofantlig mängd tid och trail end error skulle ag tro, så ser man lite vad som är gjort)
T4-99 1.87liter, totalrenoverad
Egentillverkade längre vevstakar
Autotech vassa kamaxlar
Autotech bearbetning av topplock (portning mm)
Aluminium-IC, KL-racing
50mm dumpventil (Micke_d)
Nira i3+ motorstyrning
Turbonetics GT-K 650 som är egenkomponerad med pulssplitt
3.5" Downpipe bak till första dämparen sedan JT 3" avgas med 2 dämpare
Bränsleretur från spridarbrygga till bensintank samt extra bränslepumpar via catchtank.
Större spridare 1600cc
Massivt svänghjul med fjädrad 4puckas sinterkoppling och Sachs malligaste tryckplatta Quaife diffbroms
Egentillverkade motorfästen "heavy duty" (har en hel del specialdelar över, kolla hemsdan)
Mappad på E85

OCH SÄKERT MERA GJORT!

wink

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang