7718
Sök

Skillnad på Mini cooper clubman D och SD?

450 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
Tjenare.

Funderar på att införskaffa en clubman här framöver när man har stadigt jobb. och undrar vad det är för skillnad på en D och SD förutom fronten, huven, stötfångare bak och avgasystemet med dubbla utblås? är ju rätt stor prisskillnad (Nästan 90 000 kr ) för att vara exakt. vad bör man kolla på vid ev köp? några kända fel eller är det generellt en väldigt bra bil?
Senast redigerat av ChrisO (26 mars 2014)

450 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
ingen som vet?

126 Inlägg
26 mars 2014
Om jag inte är helt ute och cyklar så är S bensin och SD diesel, känner inte till bilarna så bra att jag kan ge råd om dom.

450 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
Mackibubba skrev:
Om jag inte är helt ute och cyklar så är S bensin och SD diesel, känner inte till bilarna så bra att jag kan ge råd om dom.

Sorry för att de står lite fel. menade självklart D och SD. s är bensinare iaf

klabbarpan
3 041 Inlägg
26 mars 2014
Efter lite sökande på Google, är SD den sportigare varianten av den vanliga diesel modellen. Är dock inte insatt i mini modellerna övh

450 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
nixon89 skrev:
Efter lite sökande på Google, är SD den sportigare varianten av den vanliga diesel modellen. Är dock inte insatt i mini modellerna övh

jo det har jag förstått. men vill försöka få reda på konkret vad skillnaderna är för att överväga den storra mellanskillnaden i pris

126 Inlägg
26 mars 2014
Lite utdrag som jag hittat efter lite gurglande

De redan existerande dieselmotorerna i One D (90 hk) och Cooper D (112 hk) är förvisso snåla med en förbrukning på 0,38 respektive 0,39 l/mil men några fartmonster är de inte.

SD-beteckningen visar att den nya dieselmotorn inte är som de andra, den är lite mer ”S” som i Sportig. Grundkonstruktionen är densamma som i de mindre 1,6-litersdieslarna men cylindervolymen är 2,0 liter och hästkraftsantalet 143 vid 4 000 r/min. Det låter inte så mycket men den stora fördelen är vridmomentet som uppgår till hela 305 newtonmeter mellan 1 750 och 2 700 r/min. För att hålla förbrukningen nere kommer SD-bilarna att vara standardutrustade med system för bromskraftåtervinning, start/stopp-system och växlingsindikator.

Mini Cooper SD, tar sig från 0 till 100 km/h på 8,1 sekunder och når en toppfart på 215 km/h.

Sen brukar top versioner ha lite mer utrustning än dom lite billigare som också spelar in i prisskilnaden

450 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
Mackibubba skrev:
Lite utdrag som jag hittat efter lite gurglande

De redan existerande dieselmotorerna i One D (90 hk) och Cooper D (112 hk) är förvisso snåla med en förbrukning på 0,38 respektive 0,39 l/mil men några fartmonster är de inte.

SD-beteckningen visar att den nya dieselmotorn inte är som de andra, den är lite mer ”S” som i Sportig. Grundkonstruktionen är densamma som i de mindre 1,6-litersdieslarna men cylindervolymen är 2,0 liter och hästkraftsantalet 143 vid 4 000 r/min. Det låter inte så mycket men den stora fördelen är vridmomentet som uppgår till hela 305 newtonmeter mellan 1 750 och 2 700 r/min. För att hålla förbrukningen nere kommer SD-bilarna att vara standardutrustade med system för bromskraftåtervinning, start/stopp-system och växlingsindikator.

Mini Cooper SD, tar sig från 0 till 100 km/h på 8,1 sekunder och når en toppfart på 215 km/h.

Sen brukar top versioner ha lite mer utrustning än dom lite billigare som också spelar in i prisskilnaden

okey. glömde även nämna det att årsmodellerna som kommer var aktuellt är 2008-2011 om det är någon skillnad på utrustning m.m

126 Inlägg
26 mars 2014
Om du är intresserad av att köpa någon av bilarna så rekommenderar jag att du googlar runt lite själv, kollar provkörningar, begagnat guider osv. Sen gå och provkör båda modellerna för att få en egen uppfattning. Halva nöjet är ju att nörda ner sig i all information o så wink

Sök