Hej. Är trött på min e34 o letar turbo bil istället. Krav är kombi kollat på a4 1.8t passat 1.8t och 855 t5 men tycker t5orna verkar slöa för sina 225hk. Vad har ni för förslag? Pris till 20tusen
Passa dig väldigt noga för att köpa en 1.8T som inte har haft täta oljebyten, VAG tycker ju själva att dessa ska ha longlife-service, men de klarar inte av det. Motorer som gärna koksar igen i oljekanalerna. Ingen smörjning = motorras. Googlar du på detta så finns det jättemycket info att läsa.
Förövrigt är väl inte Volvos T5'or så slöa, om du får tag i en som inte är slutkörd dvs. Dock dricker de ju rätt mycket. Ett chip kan både öka effekt och minska bränsleförbrukning.
Oki tack för infon. Lite tråkigt om man får motorras ju men om man hittar en nyare passat. E vell 3bg från 01. Lr de e samma med motorn där? Gillar annars audins inredning mer. Några andra förslag på bilar? Saab går bort då turbon rasa på min efter 1 månad
men om man hittar en nyare passat. E vell 3bg från 01. Lr de e samma med motorn där? Gillar annars audins inredning mer. Några andra förslag på bilar? Saab går bort då turbon rasa på min efter 1 månad
Det är väl just Passat B5 och Audi B6 med 1.8T-motorerna som har de problemen, har inte koll på exakta åren som de tillverkades, men nånstans runt 97-05? De nyare än så bör väl inte ha de problemen, nån får gärna komma med uppgifter om denne vet något om detta?
Dock ska du ju inte skippa att köpa en sån bil bara för det, men kolla noga på serviceboken, helst ska den ha servats var 1500de mil istället för var 3000de som VAG själva tycker.
2.8an ska vara en bra motor, om än lite törstig (men det är ju en sexa istället för fyra så det är väl förståeligt), känd för lite oljeläckage vid kamaxeltätningar osv. Finns inte heller lika stort eftermarknadsutbud till denna som till 1.8T.
Hittar du en Saab som det är nyligen bytt turbo på, så ska du nog slippa problem ett tag. Det är standard med turboras på Saab runt 18 000 mil.
men om man hittar en nyare passat. E vell 3bg från 01. Lr de e samma med motorn där? Gillar annars audins inredning mer. Några andra förslag på bilar? Saab går bort då turbon rasa på min efter 1 månad
Det är väl just Passat B5 och Audi B6 med 1.8T-motorerna som har de problemen, har inte koll på exakta åren som de tillverkades, men nånstans runt 97-05? De nyare än så bör väl inte ha de problemen, nån får gärna komma med uppgifter om denne vet något om detta?
Dock ska du ju inte skippa att köpa en sån bil bara för det, men kolla noga på serviceboken, helst ska den ha servats var 1500de mil istället för var 3000de som VAG själva tycker.
2.8an ska vara en bra motor, om än lite törstig (men det är ju en sexa istället för fyra så det är väl förståeligt), känd för lite oljeläckage vid kamaxeltätningar osv. Finns inte heller lika stort eftermarknadsutbud till denna som till 1.8T.
Hittar du en Saab som det är nyligen bytt turbo på, så ska du nog slippa problem ett tag. Det är standard med turboras på Saab runt 18 000 mil.
men om man hittar en nyare passat. E vell 3bg från 01. Lr de e samma med motorn där? Gillar annars audins inredning mer. Några andra förslag på bilar? Saab går bort då turbon rasa på min efter 1 månad
Det är väl just Passat B5 och Audi B6 med 1.8T-motorerna som har de problemen, har inte koll på exakta åren som de tillverkades, men nånstans runt 97-05? De nyare än så bör väl inte ha de problemen, nån får gärna komma med uppgifter om denne vet något om detta?
Dock ska du ju inte skippa att köpa en sån bil bara för det, men kolla noga på serviceboken, helst ska den ha servats var 1500de mil istället för var 3000de som VAG själva tycker.
2.8an ska vara en bra motor, om än lite törstig (men det är ju en sexa istället för fyra så det är väl förståeligt), känd för lite oljeläckage vid kamaxeltätningar osv. Finns inte heller lika stort eftermarknadsutbud till denna som till 1.8T.
Hittar du en Saab som det är nyligen bytt turbo på, så ska du nog slippa problem ett tag. Det är standard med turboras på Saab runt 18 000 mil.
Hade en snubbe på min prao som hade en v70 t5 som spridarna var bytta och chippad som drog ca 1/L milen, men hade typ 300-350 häst, jävligt pigg enligt mig!
Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you!