2613
Sök

Växellåda och bakaxel som orkar 300-400 hk till Volvo 244 Glt -78

29 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
Tjena, Tänkte byta växellåda och bakaxel på min Volvo 244 glt -78 sitter i en b230e motor. Det jag undrar är om någon har några tips på bakaxel och växellåda som e starka och klarar av mycket vridmoment eftersom jag tänkt bygga Volvon stark. Jag har inte mycket erfarenhet utav bilar men jag har meckat mycket med 240in och vill lära mig hur man gör.
Och jag skulle vara glad om någon vet om det är svårt att byta till en växellåda och bakaxel som passar ganska rätt på visst kommer man säkert behöva göra mindre modifikationer och det förväntar jag mig redan. Jag hade tänkt att växellådan och bakaxeln ska klar 300-400 hk för att vara på den säkra sidan eftersom jag hade tänkt trimma bilen lite inte upp till så mycket eftersom jag vill helst lära mig hur man utför såna här arbeten. Men jag vill ändå vara på den säkra sidan så att det inte rasar när man trycker lite på gasen.

Några tips på växellåda, bakaxel och det som krävs för att bilen ska tåla när man gasar. Jag skulle också uppskatta om någon kunde ge några tips på hur man byter och hur man gör en riktigt tålig upphängning utav delarna. Tack På Förhand. Alla svar uppskattas
P.s Ganska ny med inlägg på forumet så om jag gör något fel eller postar på fel tråd så kan ni gärna säga till för jag vill inte förstöra för någon. Tack

338 Inlägg
30 mars 2014
Bmw växellådor ska hålla (finns ju många bmw e34 med ca 500hk+ med org låda)
Ända starkare växelådan som passar på din motor är ju m90 men har för mig att dem inte klarar så mycket effekt
( om du inte visste det så måste alla växellådor förutom m40,m41,m45,m46,m47,m90 och nån till, svetsas om på kardan byggas och spakställ byggas om och koppling bytas)
Senast redigerat av sweeken (30 mars 2014)

29 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
Har du några tips på hur man gör när man svetsar och det. Vet du vad som måste göras och är det svårt om man har mycket tid på sig? Tack för svaret

338 Inlägg
30 mars 2014
Marli32 skrev:
Har du några tips på hur man gör när man svetsar och det. Vet du vad som måste göras och är det svårt om man har mycket tid på sig? Tack för svaret

Annars finns dem att köpa tex
http://www.l-m-r.se/p/volvo/940960/vaxe … ckare.html

Jag har aldrig gjort det själv men är ganska säker på att man
kapar bort en bit från en b230 spräng kåpa och kapar bort samma del/mängd från den andra växellådan och sedan svetsar ihop det med tig-svets (aluminium)
Sedan behövs det såklart mycket mätning och noggrannhet för att få det att funka.

Jag tror det är så jätte svårt om du är bra på "metallarbete" mätning och svetsning.

Jag vet att det finns en guide/bilder från någon som gjort det här på internet, så du kan försöka hitta det

29 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
Tack för svaret ska se om det blir ett inhandlande utav den lådan eller inte smile

Forummoderator
26 455 Inlägg
30 mars 2014
-78 fanns inte GLT.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

338 Inlägg
30 mars 2014
Marli32 skrev:
Tack för svaret ska se om det blir ett inhandlande utav den lådan eller inte smile

Isåfall får du kolla upp vad dem tål, för jag vet inte helt säkert om dem klarar 400hk fast nästan

29 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
Tackar

Sök