2169
Sök

Ventilknack efter bytt topplockspackning och topp(530) 740

200 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
Hejsan! Har precis fått i ordning min volvo 745 -88 med ny topp och topplockspackning. Toppen kommer från en lite nyare modell med likadan 530 topp. Efter uppstart fungerade bilen bra. Inga läckage från någonstans då den innan renovering läckte vatten i motorn.

Det jag har uppmärksammat är att ventilerna knackar eller låter mer än vad jag hade innan renoveringen. Låter lite vid tomgång och låter högre vid gaspådrag. Är det något farligt som bör åtgärdas? Vi åkte till en vänn som sa att det ska låta så men är fortfarande tveksam.

Tack för alla som svarar smile
Senast redigerat av Ludwigk (31 mars 2014)

Forummoderator
26 489 Inlägg
31 mars 2014
Kollade du ventilspelet i den nya toppen?
Den kanske behöver chimsas in.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

200 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
Nej vi köpte den från en seriös verkstadshandlare som sade att toppen var i väldigt fint skick.

ventilspelet? har aldrig gjort det förut. Men är det farligt att köra bilen under tiden innan man åtgärdar felet? Vad kan det kosta att utföra detta?

mvh

Forummoderator
26 489 Inlägg
31 mars 2014
Ludwigk skrev:
Nej vi köpte den från en seriös verkstadshandlare som sade att toppen var i väldigt fint skick.

ventilspelet? har aldrig gjort det förut. Men är det farligt att köra bilen under tiden innan man åtgärdar felet? Vad kan det kosta att utföra detta?

mvh

Njä, farligt och farligt. Dom är ganska stryktåliga så det är nog ingen fara. Men just för att minimera oljudet så är det ju alltid trevligt att chimsa - om det nu är det som är felet.
Jag bara spekulerar.

200 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
Okej då förstår jag. Förra toppen hördes det ingenting på. När vi rev toppen så var packningen hel och fin så då bestämde vi oss att byta toppen ifall det var en spricka som orsakade problemet. Körde bilen idag och den fungerar bra men ventilerna hördes inte lika mycket som det var igår efter uppstart. Det bästa är nog att åka förbi en verkstad och höra vad de säger.

Forummoderator
26 489 Inlägg
31 mars 2014
Ludwigk skrev:
Okej då förstår jag. Förra toppen hördes det ingenting på. När vi rev toppen så var packningen hel och fin så då bestämde vi oss att byta toppen ifall det var en spricka som orsakade problemet. Körde bilen idag och den fungerar bra men ventilerna hördes inte lika mycket som det var igår efter uppstart. Det bästa är nog att åka förbi en verkstad och höra vad de säger.

Hur mycket körde ni efter att ni hade bytt toppen?
Tryckarna lär ju ha varit tom på olja i början, så det lär ju ha slamrat ganska bra ett tag.

klabbarpan
3 041 Inlägg
31 mars 2014
Har toppen legat länge så kan ett slammer uppstå i tryckarna tills dessa gått in sig. Inget smärre onormalt. Skulle knacket dock stanna så kandet vara en idé att schimsa upp tryckarna.

200 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
Toppen har stått i ett garage avplockat från blocket, vet ej hur länge. När vi kom dit var toppen ren från olja. Hade till och med kommit lite ytost på kammen där de trycker ner ventilerna. Men han sa att dessa slits bort och är ingen fara. Så fort jag kom hem hällde jag olja över kammen i ca 2 dagar innan vi fick tid att slutföra topplocksarbetet. Så kan det vara så att de behöver köras in? vad är chims för något? dyrt att byta?

Sök