Speciella kolvringar till B230 turbo?

einar-
3 april 2014 · 326 Inlägg

Varför säljer "alla" ställen jag kollat på motordelar kolvringssatser som passar alla B230 när det på volvo finns kolvringar för turbo och exc turbo i vida, vad är egentligen skillnaden på turbons ringar mot sugmotorns?

Art nr 275369 är ju märkt "exc turbo" i vida men det är den som säljs till "alla" B230 och turbons ringar har art nr 275372

simlar
3 april 2014 · 5 534 Inlägg

Skulle inte bli förvånad om "exc turbo" står för "excluding turbo", dvs förutom turbo.

Jag vet dock inte vad som skiljer mellan sugiskolvringarna och turbokolvringarna. Förmodligen kolvringsgapet och eventuellt tjockleken med tanke på att man brukar sätta större kolvringsgap på turbomotorer/motorer med högt effektuttag.

Senast redigerat av simlar (3 april 2014)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
einar-
4 april 2014 · 326 Inlägg

Jo att excl turbo betyder sugmotor vet jag men jag förstår inte vad som skulle vara speciellt med de för turbo? Köpte i vilket fall de så de bör då funka då de ser likadana ut som de gamla, fast friskare då smile

Några andra teorier?

Dupond och Dupont
5 april 2014 · 581 Inlägg

TURBO låter mer exclusivt, så de vill ha mer betalt för samma grej med annat namn ? tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
nixon89 klabbarpan
5 april 2014 · 3 041 Inlägg

Samma ringsatser mig veterligen. Kört överladd på båda delarna med gott resultat iaf.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
einar-
5 april 2014 · 326 Inlägg

Dupond skrev:
TURBO låter mer exclusivt, så de vill ha mer betalt för samma grej med annat namn ? tongue

Tror inte de var så mycket dyrare än vanliga ringarna. Skiljer kanske 20 kr per sats

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang