2100
Sök

Lastbilskunniga, vad är det här för något? (BILD)

1 523 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
Ser ut ungefär som två små hjul som sitter precis under kofågaren fram, fick se detta på en lastbil idag och har aldrig sett det förut, någon som vet vad det är för något? smile

Hittade en bild på wikipedia:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/Volvo_FH12_t%C3%A4ysper%C3%A4vaunuyhdistelm%C3%A4.jpg

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Avstängd
10 388 Inlägg
4 april 2014
trubbelturbo skrev:
Ser ut ungefär som två små hjul som sitter precis under kofågaren fram, fick se detta på en lastbil idag och har aldrig sett det förut, någon som vet vad det är för något? smile

Hittade en bild på wikipedia:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … %C3%A4.jpg

Ok, jag VET inte, men jag har en tanke åtminstone;

Hytten fälls fram för att komma åt motor osv, är detta inte bara "stödhjul" för att fronten inte ska kunna skrapa i marken?

Den kanske inte "delas" så långt ner, men ja, en tanke iaf.
Senast redigerat av it_mutt (4 april 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Osponsrad
1 631 Inlägg
4 april 2014
det är inte ngn form för plogbladsfäste ?

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

7 Inlägg
4 april 2014
Nja den delen av hytten bör inte röra sig vid tippning. Då bilen på bilden är finsk får jag rent spontant för mig att det kan vara för någon typ av surrning för att åka båt över östersjön, vet att vi hade en bil som hade speciella fästen för det men hur de såg ut vet jag inte och bilen har vi inte kvar.
Skulle också kunna höra ihop med framvagnen eller fjädringen, men det är lite långt fram tycker jag.

Edit: skulle ju även kunna vara ett fäste för ett älgstaket?
Senast redigerat av DrZoidberg (4 april 2014)

865 Inlägg
4 april 2014
det e ett fäste för bågen som brukar sitta i grillen vad de nu kallas

1 562 Inlägg
4 april 2014
no_fake skrev:
det e ett fäste för bågen som brukar sitta i grillen vad de nu kallas

En "Wildbar" Trux viltfångare. Tror också det är fästen till en sån.

1 948 Inlägg
5 april 2014
Surrningsögglor är det inte, dom ska sitta på frampå flaket. Om det är till viltfångare vet jag inte men min första tanke då det är just hjul så är det att han antagligen kör i branta upp/nerförbackar och då är det ju ett bra skydd/varningssystem för att han behöver stanna och höjja lite...

har själv skrapat undersidan på kofångaren ganska många gånger...

36 Inlägg
5 april 2014
Det är en luftfjädrad Volvo FH12 som visas på bild.
Och det som ser ut som små hjul under stötfångaren är änden på en reaktionsstag till luftfjädringen.
Ser ut såhär i verkligheten, kolla bild.

http://forumbilder.se/DCFDR/409-31290.png

3 295 Inlägg
5 april 2014
Precis som zakspeed skriver. Är ändarna på reaktionsstagen. Sitter såna på nyare modeller och men syns inte lika väl tackvare FUPS bågen som sitter på dom modellerna. Jag har sett ett antal djurkvarlevor hängandes på dom där stagen när jag skruvat med såna;) vidrigt!smile

1 523 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
Reaktionsstag alltså, jag tackar för svaren smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Sök