2737
Sök

Köp råd!! vw mk1, mk2 eller volvo 240? dax att köpa bil!

4 april 2014
Trådstartare
Tjena!

ska snart ta körkort men kan inte bestämma mig för bil.. har en budget på 20-30000kr.
Bilar som jag har funderat på är vw mk1, mk2 eller nån volvo 240 eller s60 som ni ser så är det ganska stor skillnad på bilarna, kom gärna med förslag om ni vet nån kul/vettig bil.
Hade velat ha lite basar m.m. i bilen med, den ska va rolig att köra och relativt enkel att pilla med smile
kom med förslag allt är välkommet big_smile
Mvh!

10 Inlägg
4 april 2014
Ibland kan de oväntade bilmodellerna vara de rätta.

Opel Vectror av B-modell kan du t.ex. få ganska billigt, och de ligger ungefär i samma försäkringsklass som de stora Volvobilarna (min var billig nog att vara värd en halvförsäkring). Alternativt har du den mindre Astran, men de är båda ganska dåliga med rosten om den förra ägaren inte hållit efter dem. Opel Corsa mellan 2000-2006 är inte så dum den heller, och ska vara kul att köra. Färre fel på den än Vectra och Astra, tydligen, och bättre rostskydd. Föredrar du bakhjulsdrift finns även den större Opel Omega, som är marginellt dyrare i försäkring men som också brukar vara fullutrustad, eftersom det var en "lyxmodell".

När du säger VW antar jag att du menar golfen? Annars kan Polon funka, de brukar vara billigare, så det är lättare att få ett bra exemplar inom din budget. SEAT Ibiza är i princip samma bil som Golfen, men har sämre begvärde och är därför billigare den med. Fördelen med de nyare bilarna är att de går snålare och har oftast lite fler säkerhetsfunktioner än de äldre, vilket kan vara bra när du börjar köra.

Om det är enkelhet du är ute efter så gäller äldre bilmodeller, ca. 80-90:tal. Å ena sidan är de ofta billigare beroende på modellen, å andra sidan får du kolla noggrannare efter rosten. Serviceböcker är inte så dumt att fråga efter heller.

Å andra sidan får du råd med ett dyrare ljudsystem om bilen blir billigare, ifall det är viktigt.

Kan återkomma med fler förslag om dessa inte faller dig i smaken. smile

5 april 2014
Trådstartare
Khirith skrev:
Ibland kan de oväntade bilmodellerna vara de rätta.

Opel Vectror av B-modell kan du t.ex. få ganska billigt, och de ligger ungefär i samma försäkringsklass som de stora Volvobilarna (min var billig nog att vara värd en halvförsäkring). Alternativt har du den mindre Astran, men de är båda ganska dåliga med rosten om den förra ägaren inte hållit efter dem. Opel Corsa mellan 2000-2006 är inte så dum den heller, och ska vara kul att köra. Färre fel på den än Vectra och Astra, tydligen, och bättre rostskydd. Föredrar du bakhjulsdrift finns även den större Opel Omega, som är marginellt dyrare i försäkring men som också brukar vara fullutrustad, eftersom det var en "lyxmodell".

När du säger VW antar jag att du menar golfen? Annars kan Polon funka, de brukar vara billigare, så det är lättare att få ett bra exemplar inom din budget. SEAT Ibiza är i princip samma bil som Golfen, men har sämre begvärde och är därför billigare den med. Fördelen med de nyare bilarna är att de går snålare och har oftast lite fler säkerhetsfunktioner än de äldre, vilket kan vara bra när du börjar köra.

Om det är enkelhet du är ute efter så gäller äldre bilmodeller, ca. 80-90:tal. Å ena sidan är de ofta billigare beroende på modellen, å andra sidan får du kolla noggrannare efter rosten. Serviceböcker är inte så dumt att fråga efter heller.

Å andra sidan får du råd med ett dyrare ljudsystem om bilen blir billigare, ifall det är viktigt.

Kan återkomma med fler förslag om dessa inte faller dig i smaken. smile

Nja tyckte dessvärre att de bilarna du föreslog inte passa mig neutral tänkte tysk stuka en mk1 om jag köper en sådan.
Du har inte något förslag på bmw? tänker mig en lite äldre men vet inte vad de ligger på för priser och försäkring..kom gärna med förslag på annan bil om du har någon tanke på nåt som skulle kunna passa.
Tack på förhand smile

514 Inlägg
5 april 2014
Kan bara säja att ska du ha en golf så ska du självklart ha en mk1

Fattig student
1 282 Inlägg
5 april 2014
MkI helt klart.. Billiga i delar, lätta att bygga ljud i, kan bli rätt feta, lätta att skruva med, sjunker inte i värde samt roliga att köra med smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

10 Inlägg
5 april 2014
Äldre bilar har ofta billigare trafikförsäkring, och är ofta billigare att få delar till. Toyotor eller andra japanare brukar vara driftssäkra, men kanske är lite väl tråkiga om man nu ska modda? Corollan är ju (ö)känd för sin driftsäkerhet. Lättare att få tag på än Golf Mk 1:an är de i alla fall, fast jag såg att det fanns fler ettor på Blocket än jag först trodde. Hur ser du på Saab? Är du villig att lägga ner lite arbete finns det trevliga veteranare (själv skulle jag inte tacka nej till en trevlig 92:a eller 96:a). Finns ju alltid 900 också, fast de är tydligen lättstulna.

BMW har nackdelen att de är vanliga som förstabilar nu för tiden, vilket driver upp försäkringskostnaderna något och tyvärr innebär det också fler utslitna bilar. Särskilt 300-serien från 90-talet verkar vara utsatt för detta. Å andra sidan kan du kolla på 500-serien, typ 518 el. 520, den är ganska trevlig, och verkar vara mindre populär. Är bilen gammal nog är den oftast skattefriad, fast det gäller endast svensksålda bilar (har jag för mig, rätta mig om jag har fel). Kanske Audi skulle vara något? Liknande kvalitet men inte lika populära eftersom de inte brukar vara bakhjulsdrivna. Antagligen ligger de liknande i försäkringskostnad som BMW:rna.

Den franska skaran kräver nog en tekniskt lagd ägare pga. alla de fixa idéer deras designer hade, och fransk design är ju inte för alla smile å andra sidan är de rent mekaniskt ganska justa, det är mest elektroniken som kan spöka.

Något att tänka på är att blir det för gammalt så börjar vi snacka osynkade växlar, manuell choke och en massa annat kul som ingen lär ut hur det funkar längre, så stanna vid 70-talet är mitt förslag. Om det är tyskstuk du vill ha kanske en Folka är intressant? Folkan är kanske inte spännande eller snabb, fast nog går den att modda till oigenkännlighet om man så vill det.

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
5 april 2014
Billig att köpa? Enkel att pilla med? Då är det 240 som gäller! Perfekt att ha som lära-sig-skruva-bil.
Rolig att köra? Då går 240`n bort. Den är mer åt det lugna,trista å stabila hållet. Om det inte är en GLT/Turbo modell..

"My drinkingteam has a racingproblem"

Sök