5026
Sök

Handbromsvajern har rostat fast, hur får jag loss den? Volvo 850

171 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
Tjenare. Är en amatörmekaniker och har lagt ner många timmar till att lösa problemet med handbromsen på min Volvo 850 GLT -97.

Nu (efter att det känns som att jag demonterat halva bilen) har jag fastställt att handbromsvajern har fastnat. Har lossat vajern i båda ändarna, både inne vid spaken och ute vid hjulet, och det går inte att dra i den från något håll. Utan den sitter bara helt fast. Hur får jag lös den?

mvh

262 Inlägg
9 april 2014
Bästa lösningen är att byta den, visst man kan prova 5-56 och diverse kryp medel men håller inte i längden

///Micke

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 361 Inlägg
9 april 2014
Säger desamma som 323micke......byt, det tjänar du på i längden!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 452 Inlägg
9 april 2014
om den har rostat fast så är det enda valet o kapa o dra den tills den släpper....fick jag göra med på pojkens 850,sen är det bara o byta båda vajrarna.

döden kommer tillbaka

171 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
Hehe, tack för svaren. Jag hade missuppfattat det lite, jag trodde att man endast skulle byta wiren, men man ska ju tydligen byta "hela slangen" med hölje och allt.

Men ja, byta skall jag. Funderar bara på vilken wire jag ska köpa. Antingen Biltema, Skruvat.se eller på Volvo...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 361 Inlägg
9 april 2014
john_petrucci skrev:
Hehe, tack för svaren. Jag hade missuppfattat det lite, jag trodde att man endast skulle byta wiren, men man ska ju tydligen byta "hela slangen" med hölje och allt.

Men ja, byta skall jag. Funderar bara på vilken wire jag ska köpa. Antingen Biltema, Skruvat.se eller på Volvo...

Oftast, inte alltid, får man vad man betalar för så en lite dyrare kan vara bättre i kvalitét.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

558 Inlägg
9 april 2014
Jag bytte båda till biltema har fungerat hela vintern nu problem fritt. dock kan plasten vara lite skör så man får vara försiktig när man pressar in den i oket. smile

2 452 Inlägg
9 april 2014
det beror på lite jag skulle köpa på feltema o det finns tydligen 2 olika,men köpte sen på volvo o fick rådet o slänga om jag hade handbromsbackar från biltema då ena sorten är längre mot dom andra,bytte allt från volvo istället...

döden kommer tillbaka

171 Inlägg
12 april 2014
Trådstartare
Ok, tack för svaren.

Har stött på problem nu dock sad En fastrostad skruv som man inte får något grepp om med någon hylsa...
Så här ser den ut: http://i.imgur.com/GSe49u9.jpg?1

Hur får jag lös den?

338 Inlägg
12 april 2014
john_petrucci skrev:
Ok, tack för svaren.

Har stött på problem nu dock sad En fastrostad skruv som man inte får något grepp om med någon hylsa...

Hur får jag lös den?

Testat insex?
Kanske går med rörtång eller polygrip.
Ett ganska säkert sätt att få bort den är att svetsa fast tex en mutter på den och sen ta hylsan på muttern (om du har möjlighet till svets)

Eller så kan det gå att slipa/kapa ut 2 platta sidor så det går att ta den med skiftnyckel eller ringnyckel

Eller kanske banka in en torx
Senast redigerat av sweeken (12 april 2014)

171 Inlägg
12 april 2014
Trådstartare
sweeken skrev:
john_petrucci skrev:
Ok, tack för svaren.

Hur får jag lös den?

Testat insex?
Kanske går med rörtång eller polygrip.
Ett ganska säkert sätt att få bort den är att svetsa fast tex en mutter på den och sen ta hylsan på muttern (om du har möjlighet till svets)

Eller så kan det gå att slipa/kapa ut 2 platta sidor så det går att ta den med skiftnyckel eller ringnyckel

Eller kanske banka in en torx

Tog en större torx och bankade in i skruven, och sen gick det att dra runt! Tyvärr så gick huvudet på skruven av så nu sitter väl resten av skruven fast.

Nu har jag kommit såpas långt att jag försöker få av wiren på ena ändan vid hjulet. För att få av wiren från expanderarmen så ska man ju DRA UT den och sen haka av wiren? Problemet är ju att wiren har rostat fast, och jag kan inte dra ut den tillräckligt långt för att haka av den. Förstår ni vad jag menar? Vad fan gör man då?

558 Inlägg
12 april 2014
Det går inte på något vis att kapa wiren ?

171 Inlägg
12 april 2014
Trådstartare
mercaa skrev:
Det går inte på något vis att kapa wiren ?

Aa tänkte också om det var möjligt... vet inte hur dock. Känner mig lite osäker på den delen.
Men den ska ju ändå slängas, så jag tar och provar att kapa den ändå!
Senast redigerat av john_petrucci (12 april 2014)

558 Inlägg
12 april 2014
Du ska väl byta ut wiren ? ta ut hela wiren från bilen så allt ligger utanför. om du nu inte vill kapa den så kan du vålda med polygripen eller hammare så kanske den ger med sig till slut.

Men jag skulle ha kapat den en bit utanför och dragit in wiren genom hållaren och hakat lös.  Sedan slipa upp hålet från rost och annan skit så du får en tajt och fin passning på den nya wiren.

171 Inlägg
12 april 2014
Trådstartare
mercaa skrev:
Du ska väl byta ut wiren ? ta ut hela wiren från bilen så allt ligger utanför. om du nu inte vill kapa den så kan du vålda med polygripen eller hammare så kanske den ger med sig till slut.

Men jag skulle ha kapat den en bit utanför och dragit in wiren genom hållaren och hakat lös.  Sedan slipa upp hålet från rost och annan skit så du får en tajt och fin passning på den nya wiren.

Ja, men men för att få ut hela wiren så måste jag haka loss den från expanderarmen vid navet. Och jag kan inte få ut wiren tillräckligt långt så att jag kan haka av den.

Går inte så bra just nu, känner att jag hade behövt en bultsax för det här!
Hur klipper man enklast en wire utan bultsax? smile

558 Inlägg
12 april 2014
Jo precis därav jag tycker du ska kapa den då borde du kunna få in vajern dom sista centimeterna. alternativt olja in i vajern och vålda så den börjar röras.

Bara att använda fantasin, avbitare funkar säkert. järnsåg. bara att prova sig fram med det du har.  det är ju ingen raketforskning att få av en wire smile

171 Inlägg
12 april 2014
Trådstartare
mercaa skrev:
Jo precis därav jag tycker du ska kapa den då borde du kunna få in vajern dom sista centimeterna. alternativt olja in i vajern och vålda så den börjar röras.

Bara att använda fantasin, avbitare funkar säkert. järnsåg. bara att prova sig fram med det du har.  det är ju ingen raketforskning att få av en wire smile

Nä, det var ingen raketforskning direkt!
Fick avkapat vajern, och då tycker man såklart att allt borde lossna! Men ändå vill inte expandermekanismen släppa från den sista biten av wiren. http://i.imgur.com/wW5qulh.jpg?2
Den svarta plastkåpan borde väl bara vara att dra rakt av nu? Men det går inte...

558 Inlägg
12 april 2014
På bilden ser det ju ut som att du fått ut hela plast grejjen, och vajern som går in i något som ser ut att ha rostat igen helt. försök få bort all rost där med en mejsel och en hammare så borde det gå bättre att få igenom vajern smile

171 Inlägg
13 april 2014
Trådstartare
Sådär, då har man vart och inköpt vajer. Några funderingar:

I boken står det att man ska börja med änden ute vid hjulet. Då ska ju vajern in i det lilla hålet bakom bromsskölden. Nu undrar jag enligt denna bild:
http://i.imgur.com/v7660rG.jpg Om det är meningen att hela munstycket ska in i hålet? Sitter ju en tätningsring på munstycket så jag antar att hela den biten ska in? Problemet är att det är för trångt. Ska jag försöka hamra upp ett större hål med hammare+mejsel?

Sen hade jag ju råkat slå av huvudet på skruven som håller uppe vajern: http://i.imgur.com/tu42pZQ.jpg?1
Har försökt smörja upp den med 5-56, hamrat lite på den, och sen försökt få grepp med en svetstång, men det går inte så bra.
Hur brukar man göra för att få loss sådana här skruvar utan huvud? Tänkte åka förbi Volvo imorgon, hoppas att man kan köpa den skruven som reservdel...?

558 Inlägg
13 april 2014
det ska vara en plasthylsa där. vänd på vajern

och plasthylsan ska in sitter även oring på, så slipa upp hålet så det sitter tight

Bulten som rostat fast, ta en stor rörtång och försök få loss annars får du kapa den och borra ut den.

Den delen du har på bilden ska sitta så här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142316/142316-990a2e8c517e53e0caa472a81c395beb.jpg

och fästas med popnit
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142316/142316-8cb8648a7f5f35fa79b196a838956c09.jpg

Plasthylsan ska sitta här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142316/142316-852c8674f1408554004fc37ddf817be7.jpg
Senast redigerat av mercaa (13 april 2014)

Sök