11727
Sök

Skarva avgasrör?

4 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
Har ett rör på avgassystemet som ska skarvas. Köpte därför Biltemas skarvmuff (det som har två spår utskurna i varje ände) och avgasklammer. Nu undrar jag om man kan kapa skarvmuffen ett par-tre centimeter utan att det påverkar montaget? Det är nämligen böjar på röret som förhindrar att det kan träs på tillräckligt.
Om det går ar kapa, bör man då skära upp spåren i röret eller räcker det med ca. En centimeter på varje sida?
Och......var exakt ska jag sätta klammern på muffen så att det blir tätt?

6 019 Inlägg
11 april 2014
Bara kapa i rätt längd och kapa upp spåren en liten bit så blir det bra.

Klammerna placerar man så att man klämmer ihop skårorna då man drar åt klammerna (hoppas du förstår hur jag menar).

4 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
Hur beter man sig för att det inte ska pysa längst in vid skåran? Känns som om det blir svårt att få ihop den biten.

6 019 Inlägg
11 april 2014
Du ser till att det är rör bakom hela skåran och så drar du även på avgaspasta på rören innan du trycker på och drar åt skarvmuffen.
Då blir det tillräckligt tätt åtminstone.

4 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
Tusen tack för alla tips.  Fungerar det om man sätter bygeln omkring 5mm efter skårans början eller ska den vara ännu närmre? Har hört att avgaspasta ska vara ett elände att få bort så jag vill helst få det rätt på första försöket smile

6 019 Inlägg
11 april 2014
Avgaspasta är inte roligt att få bort nej.

Själv brukar jag sätta klammret ungefär på mitten av skåran för att kunna klämma ihop röret ordentligt så det sitter.

4 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
Toppen. Då provar vi det smile

Sök