BMW E39 525iM - ESS Tuning kompressor

Kompressormatning!
  • 57 Följare
  • 43 034 Visningar
  • Projektet avslutat 30 december 2014
zekezeke Vila i frid, pappa..
12 april 2014 · 517 Inlägg

Hallå,

Tänkte dela med mig av mitt kommande projekt!
Precis som ämnet lyder så har jag äntligen beställt ett kompressorkit från ESS tuning till min lilla älskling. Hon har nämligen länge sagt att det är något som saknas under huven och att hon gärna hjälper mig med att komma till jobbet snabbare..

Älsklingen i fråga är naturligtvis min bortskämda 525i, som sedan inköpet 2011 endast fått det dyraste och bästa marknaden har att erbjuda.
Utöver kontinuerlig service av både det ena och det andra (olja, filter, stift, packningar etc) har hon även fått extraktorgrenrör och sportkattar installerat som lägger en trevlig grund för en kompressormatning.

Kompressorn som är beställd:
http://www.esstuning.com/products/M54B2 … 1%29-.html

Lämnar ca 90 häst och dryga 100 Nm.

Med extraktorgrenrör, sportkat, raka rör och optimerad programvara hoppas jag i slutändan få ut 280-300hk och 350nm.

Beställningen gjordes idag, den 12 april 2014, och den beräknade leveranstiden är 2 veckor. Så, jag misstänker att jag inte kommer skriva något här föränn jag faktiskt fått kompressorn och börjar meka dit den, men för er som tycker detta låter intressant så hörs vi om dryga två veckor! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-2b4336cb69ba580bc80909873d845c8f.jpg

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
13 april 2014 · 517 Inlägg

werik skrev:
Coolt och alldeles underbart oförnuftigt! smile Tänker du montera av kompressorn vid besiktning eller funkar det att hänga av remmen?

Se till att mäta 0-200 m.m före och efter förresten.

Har hört runt lite angående detta med besiktningen, och vad jag förstått så ska det inte vara några problem om man bara kopplat av remmen.

Kul idé! Ska göras.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
2 maj 2014 · 517 Inlägg

Roonaldoo skrev:
Varför inte bara köpa en Bmw 540 ? Betydligt billigare och snabbare vare sig du har kompressor eller utan. V8 ljudet kommer R6orna aldrig att  slå smile

Har lagt ner så mycket tid och pengar på denna så jag kan lika gärna fläska på med lite mer..
Jag är dessutom så otroligt petig med mina bilar, så för att jag ska köpa någon ny är det en lista på ca 30 punkter som måste stämma in..;
Rätt inredning, rätt färg, rätt årsmodell, svensksåld, inga lackskador, ingen rost, få ägare, manuell etc etc..
Hade jag hittat en M5 alt. 335 e92 med rätt kriterier så hade jag köpt en sån istället, men jag gav upp.. roll

Kul att bygga något eget dessutom, inte sant? big_smile

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
2 maj 2014 · 517 Inlägg

En liten update;

Efter lite strul med betalningen (då det är utlandsbetalning tog det lite längre tid än väntat, närmare 2 veckor..) så är kompressorn nu på väg. Jag räknar med att den skickas under nästa vecka, men man vet ju aldrig..

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
12 maj 2014 · 517 Inlägg

virre_t4 skrev:
Hoppas man får se mycket bilder på projektet ska du köra med ic eller utan ?

Kul att du vill vara med och kika! Ska försöka knäppa så mycket jag kan under processen.
Som det känns nu blir det nog utan intercooler, men eventuellt en oljekylare.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
16 juni 2014 · 517 Inlägg

Kul att så många vill hänga med i projektet!

Kan väl bara updatera er med att kompressorn FORTFARANDE inte dykt upp. Har pratat med ESS angående detta upprepade gånger (senast förra veckan) och dem ursäktar sig varje gång och påstår sig sakna EN liten "del" (nämns aldrig vad) som tydligen kommer från Norge.

Nåväl, har blivit lovad en ESS t-shirt som tröst..

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
18 juni 2014 · 517 Inlägg

werik skrev:
Dåligt! Får hoppas att du inte ligger ute med 50 000 SEK eller vad det kostar!

haha, jo, det gör jag roll

Kan med glädje nu meddela att den ikväll blev ivägskickad från deras lager! Hoppas på leverans inom kort (lagom till semestern!) cool

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
25 juni 2014 · 517 Inlägg

Äntligen har kompressorn dykt upp! Allting verkar vara med FÖRUTOM t-shirten.. Tror dock jag kan klara mig utan den.. roll

Hoppas kunna börja till helgen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-c4dd754ac47928e887a105e2a5619392.jpg

Fick även leverans av nya fälgarna, så kan passa på att visa dem här med.. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-6fb199527120fc27a8da763414e5aa88.jpg

Senast redigerat av zekezeke (25 juni 2014)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
12 juli 2014 · 517 Inlägg

Efter några timmar i garaget nu då! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-02a3dec3a61b6171d8a6001d7859d0ec_large.jpg

Luftfilter och lite insugsslangar nere!

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-c0f841950820278e72e07dd3acebe442_large.jpg

och DÄR var gamla insuget nermonterat! Många jobbiga bultar och skit som skulle ned. lol Även mycket kablage och annat helvete att hålla reda på. Står dock klart och tydligt i beskrivningarna från ESS att man ska sätta LABELS på allting. Sagt och gjort så är det små tejpbitar med text på alla kablar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-18e106ca3aa70b282a27b885ab1e14aa_large.jpg

Kylaren nere. 9000L glykol överallt men annars gick det relativt bra att få ner.

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-c0f841950820278e72e07dd3acebe442_large.jpg

Fuelrail avmonterad + spridarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-b0e0f701c48d44feb58fbad67270cbff_large.jpg

Min vevhusvent verkar inte ha mått så bra.. Skulle lossa på denna och skiten bara flög av. Tur att det mesta pluggas igen och ersätts av ESS-grejer.. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-53682aa9225d57c0c03a18f1b6d93d6f_large.jpg

Nya löphjul på! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-1c2c3af5ca45a2969e1c239d20017a98_large.jpg

Efter lite känn och kläm på vattenpumpen kom jag fram till att byta även där nu när det är så lätt att komma åt. Blir att köpa ny på måndag!

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-f174b99505575821ed4db34d36e840a6_large.jpg

ESS-plugg för vevhuset som sitter tillsammans med oljestickan. Trevligt att bli av med lite vevhuskrångel!

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-09bf5ead87f5e5394d9dbad58e1c603a_large.jpg

Problem! Denna slang på bilden skall tydligen vara förmonterad på kompressorn, något den inte var...

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-3c549c22a830280bbc8dd1843825615b_large.jpg

Denna plugg skulle också, tillsammans med slangen på föregående bild, vara förmonterad. ICKE på min.. Gängorna var väl sådär och den ville inte riktigt på, men nu sitter den. Lite snett.. Skall silikona runt den också för att vara 100% på att det är tätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-2789b6ded11f151ccd8b4726afc81b66_large.jpg

Eftersom slangen inte var med (se 2 bilder tidigare) började vi kolla i garaget om vi inte kunde hitta någon likvärdig, och tro fan att vi gjorde det! Fick cutta ner den lite men tillslut gick den på. Dock är det inte silikon, men den borde klara värmen här ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-21dc454d54d8be7a913d737da8565fc6_large.jpg

Här ser vi då tomgångsmotorn, våran egna moddade slang som går in till kompressorn och sedan lilla insugsslangen som går upp mot insuget (duh).

Det var allt för denna gång!
Allt har rullat på fint förutom den saknade slangen.

Nästa inlägg bör innehålla monteringen av självaste kompressorn!

Senast redigerat av zekezeke (19 juli 2014)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
12 juli 2014 · 517 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Roligt smile Hur är kitet som i övrigt? Bra passform osv eller?

Det tycker jag! Återstår att se hur självaste monteringen går. Just nu har det ju mest varit att riva allt gammalt. Men dem slangar och pluggar som varit med har fungerat fint! Spännaren är från Toyo och kom fint med spacers  förmonterat för att passa med allt annat. Känns seriöst, med andra ord! Tråkigt med den saknade slangen och pluggen dock. hmm

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
14 juli 2014 · 517 Inlägg

En liten sneak peak på fälgarna och en mindre update på kompressormatningen;

Vattenpumpen är nu bytt. Bestämde mig för att göra en oljeservice också, så oljan är urtappad och blir servad imorgon. Annars har det inte hänt något.
Jo, åkte på en härlig tullavgift på 10 lök.. Men det hade jag väl mer eller mindre räknat med.

Ska skicka iväg databoxen nu i veckan och försöka börja dunka dit insuget också!

Återkommer till helgen med mer bilder och updates!

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-1e063a5c186c01893e1cca5df7966865.jpg

Svårt att se på bilden, men bak är det nu 285 istället för 275, vilket kan vara liiite för brett.. Skjutsar jag någon kommer det garanterat ta i lol Ser dock jävligt ballt ut på nära håll. Tror helheten blir fet när bilen väl rullar ut ur garaget! Är helt klart nöjd.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
15 juli 2014 · 517 Inlägg

Sådärja, efter ett rent jävla helvete är insuget nu på plats! Även oljan är nu bytt.

Vet inte om det är vi som är dåliga på att följa instruktioner eller om ESS är dåliga på beskrivningar (bör avslöjas att det är bilder som visar på en E46 med ett äldre kompressorsystem, dock mycket likt det jag fått)

- Behövde borra ur lite i ett av pinnbultshålen
- Tomgångsmotoruttaget hade vi satt åt fel håll
- Vi hade missat att man skulle öppna kabelboxen helt och hållet, vi hade förstått det som att man bara skulle förlänga för LMM.. Detta gjorde att så gott som INGEN kabel räckte för uttagen.

Allt detta, och säkert något jag förträngt nu, gjorde att insuget skulle på och av typ 6-7 gånger. Den väger typ 20 kilo och är ganska otymplig..
NÅVÄL, nu jävlar är den på plats och nu är det bara lite "mysjobb" kvar.. 

Hoppas till någon högre makt att allting ska fungera i slutändan. Gör det inte det har jag en mycket billig 525a till salu, för detta tar jag fan inte ner och börjar om med...

Hörs snart. 


https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-cb2b7ff63008b82a6d6fabb8922dc63b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-04a30e2aa3b2752291773018b844827e.jpg

Ps,
Mina gamla pinnbultsmuttrar hade vi inga verktyg till då dem kom längre ned än tidigare, så vi tog från en BMW 740 som vi hade liggande ;D En liten rolig detalj tycker jag!

Senast redigerat av zekezeke (17 juli 2014)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
16 juli 2014 · 517 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Roligt projekt att följa! Dåligt att beskrivning och nipplarna inte var på plats. Är ju inga billiga grejer direkt, så då ska det vara bra smile Ingick det spridare o så med?

Spridare ingick men det var väl ungefär det som ingick om man bortser från några slangar och klämmor.

Update från idag;
Alla kablar har nu blivit tejpade snyggt och prydligt och buntade med varandra, så nu är det ordning och reda.
Servobehållaren är på plats (Dock inte där ESS tyckte, för där vart det helt åt helvete)

Spridarbryggan skulle på plats idag, men passar inte riktigt i det nya insuget så det måste borras lite. hmm
Fick bocka till bränsleledningen en smula också, men det stod det om i beskrivningen.

En annan grej som inte passar, meeeen som kanske fungerar om man har original luftburk -

Luftfiltret (mitt är öppet)

Jag har i dagsläget ett K&N öppet filter som bekant sitter på luftmassemätaren. Ska den på där som det ser ut nu petar den rätt upp i huven. Jag misstänker att original luftburk även kan bli knepig att få dit om jag minns rätt angående dess form etc.
Insugsdelen för LMM och luftfilter pekar liksom "uppåt" nu istället för rakt fram/smula nedåt som original.

Nåväl, för att åtgärda detta kan (ska) jag införskaffa nån silikonslang i 80mm i typ 60 grader. Då kan jag i samma veva se till att luftfiltret hamnar närmare luftintaget (eftersom filtret blir flyttat ca 13cm snett nedåt).
Så, det löser sig även detta. Men, återigen lite besviken på ESS.. Har gått igenom deras "plocklista" för min order och alla detaljer har små fina bockar brevid sig, så ingenting verkar "saknas" enligt deras papper i alla fall. Min slang (läs tidigare inlägg) är ju dock ett faktum att den saknas, så jag vet inte vilken slang han som plockade bockade av riktigt, eller om han kanske tröck upp den i .......... istället.. lol

Så, imorgon;
Ny spännrulle (den som satt lät illa)
Lösning på luftfiltret
Rem på plats
Borra för spridarbrygga

Trevlig kväll på er!

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
17 juli 2014 · 517 Inlägg

Hallå,

Det enda som jag klarade av idag var att få dit nya spännrullen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-8deafe93a61afb0180bcacdc3b4048fc.jpg

Min lösning på luftfiltret höll inte riktigt, då jag missade det faktum att om jag köper silikonslangar som är i samma mått som LMM måste jag ha en krympning på andra änden av slangen som gör att det i sin tur går att trä över luftfiltret (eftersom bägge är 80 i diameter) i övrigt blir det nog bra, måste hitta nån vettig krympning bara. Tror JMR har en sådan.

Att sätta dit remmen gick inge vidare det heller, då remmen är för lång (!....) typ 4-6cm.. Vet inte om det är felplock eller vad fan det är frågan om, men för lång är den. Tur för dem att jag jobbar på en reservdelsfirma och kan åtgärda deras fuck-ups ganska enkelt och billigt.

Borrningen började jag inte ens med idag, så återkommer till detta.

Hittade ett härligt "hål" (luftintag, kalla det vad du vill) ikväll också som jag förmodligen förträngt att det satt där;
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-352c47f90e2c4dc5811420b7d06fda44.jpg
Vad jag kan förstå av bilderna så är detta endast för TS2, det vill säga dem som vill ha intercooler.
Frågan är då vad jag, med TS1, ska göra med detta hål.. Det går ju rätt in i kompressorn så det kan inte vara öppet, då blir det ju pannkaka. Ska maila dem angående detta.. Saknar säkert nån plugg även här. Efter så mycket strul är jag inte ens förvånad längre. roll

Fick dock dit mina nya LED-Smoked-sidoblinkers big_smile Lite irrelevant kanske, men det var iaf något som fungerade att få dit! om dem lyser vet jag inte än, då batteriet är urkopplat..
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-ff0ee1ba8df6aa5defc6b82fa36a971b.jpg


Nya tag imorrn! cool

Senast redigerat av zekezeke (17 juli 2014)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
17 juli 2014 · 517 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Verkar vara mycket söl med de där kiten, trist med tanke på vad de kostar! hmm Tror nog dock du grejar till det där i slutänden smile

Ja, eller om jag haft otur och fått ett plockjobb av en sommarjobbare...

Hittade i alla fall på JRM racings hemsisa både koppling till min luftfilteridé och även en silikonplugg som jag tror passar fint på det där hålet.
Så ja, nog löser det sig alltid.. Men som sagt, 40 tusen börjar kännas mycket för detta! Nog för att kompressorn i sig är dyr att tillverka, säkert ett värde av 20 lök, men dem där ytterligare 20 vetefan. lolroll

Senast redigerat av zekezeke (17 juli 2014)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
19 juli 2014 · 517 Inlägg

Nu sitter luftfiltret på plats i alla fall. Blev riktigt bra. Ska fota nästa garagebesök, glömde bort det nu senast..

Hittade även en rem som passar. Sitter liiite för löst kan jag tycka, eventuellt byter jag mot en ännu lite mindre.
Den man fick med var 1940 lång, den som jag satte dit är 1893..  Någonstans 1885-1893 ska det iaf vara.

Spridarbryggan passar nu efter borrningen, men spridarna går inte riktigt ner i spridarhålen..... Vet iofs inte om dessa nya, fetare spridare (bosch blåa) ska ner hela vägen. Det är ju liksom dubbla packningar på dessa istället för dem gamla som hade 1. Ska höra med ESS ang. detta..

Hittade även en plugg till "hålet" på baksidan, men börjar undra om det inte är så att jag ska ha en form av dump där bak.. Vet inte hur det blir nu om jag tex. vill motorbromsa eller om jag helt enkelt släpper gasen under pådrag, vart tar all luft vägen?
Någon som vet får gärna förklara, annars har jag frågat ESS om även det.

Hörs!

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
20 juli 2014 · 517 Inlägg

En liten bild på hur luftfiltret sitter;

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-15cd6d189e2fbd4056cc8bde786908b7.jpg

65graders silikonslang som kapades ned lite. Filtret sitter nu rätt ner emot luftintaget. Blev riktigt bra! Fästes upp med extraljusstag samt ett buntband. smile

Senast redigerat av zekezeke (20 juli 2014)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
20 juli 2014 · 517 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Har du spjället före kompressorn behöver du ingen dump, sitter det mellan kompressor och motor så behöver du en.

Okej! Tack för informationen big_smile

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
20 juli 2014 · 517 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

zekezeke skrev:

PHrnfeldt skrev:
Har du spjället före kompressorn behöver du ingen dump, sitter det mellan kompressor och motor så behöver du en.

Okej! Tack för informationen big_smile

Lugnt smile Du får väl dubbelkolla med ESS men det brukar vara så! Hur ligger det till som nu? Känns en uppstart nära? big_smile

Yes, har redan mailat dem ang. det. Får se om jag fått svar imorgon! (mailar från jobbet)

Jodå, får jag tillbaka databoxen i veckan kan det nog bli uppstart till helgen! big_smile

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
21 juli 2014 · 517 Inlägg

zekezeke skrev:
Hittade ett härligt "hål" (luftintag, kalla det vad du vill) ikväll också som jag förmodligen förträngt att det satt där;
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-352c47f90e2c4dc5811420b7d06fda44.jpgVad jag kan förstå av bilderna så är detta endast för TS2, det vill säga dem som vill ha intercooler.
Frågan är då vad jag, med TS1, ska göra med detta hål.. Det går ju rätt in i kompressorn så det kan inte vara öppet, då blir det ju pannkaka. Ska maila dem angående detta.. Saknar säkert nån plugg även här. Efter så mycket strul är jag inte ens förvånad längre. roll

Här skulle tempsensorn sitta som satt på originalinsuget. Missade helt det steget i instruktionerna.. roll Kan inte skylla på ess för det big_smile Så nu är den på plats.

Däremot märkte vi i samma veva att motortempgivaren som sitter in i blocket kanske blir klämd mot kompressorinsuget... Är det så att den inte ger signal och börjar strula måste hela kompressorn ner. Igen. lol och även då vet jag inte hur vi ska lösa det i så fal..

Älska att modda bilar! blir liksom aldrig riktigt bra känns det som.. roll

Senast redigerat av zekezeke (21 juli 2014)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang