Hur många här har konverterat sin bil till E85?

Tomas_H
17 januari 2008 · 486 Inlägg

Runn WS7 skrev:
Kolla avgassystemet på en etanoldriven bil hur rent o fint det är med...

Precis. Kolla mina avgaskanaler wink

http://i9.tinypic.com/725v7r6.jpg

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Runn WS7 Avstängd
17 januari 2008 · 1 031 Inlägg

snyggt, E85 är bra grejer. smile

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
unpatterned
17 januari 2008 · 294 Inlägg

Jag kör med flextek etanolbox, samt uppborrad egr ventil, snittar 1 liter milen, ca 15% mer än med bensin, spar 2kr 20 öre per mil.

kör sugmotor så nån effekt tar jag inte ut...

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Lardi SQ
14 maj 2008 · 1 343 Inlägg

ja blandtanka denna tanken ja har nu.. de lustiga är att ja har kommit 5 mil längre och de har dragits kvarts tank..  kör litermässigt 15 liter e85/ 35 liter 95oktan.. i vanliga fall har ja kommit som bäst 20 mil när ja passerar en 3 kvarts tank.. nu har ja kommit lite dryga 25.. ska tanka lite mer.. ca 20-25/ 25-30 nästa tank...
bilen är precis som vanligt, inget märkt än effektmässigt eller problem med diverse saker...

Ljudnörd!
DanielFredriksson AUDI 200 C3 10V TQ
5 juli 2008 · 397 Inlägg

Jag har för ett tag sedan konverterat min sierra 2.9i till etanol med en bränsletrycksregulator och allt har funkat fint smile

Känns lite piggare, men ska ställa upp tändningen lite och se om det kanske blir bättre.

Vanligtvis drar bilen vid ecodriving ca 0.85l/mil och nu ungefär 1l/mil.
Idag har jag kört 21mil med hjälp av 17-18 liter e85 vilket är jättebra tycker jag big_smile


Men gasar man en del så drar det upp åt 1.5-1.9l/mil.

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!
Audi 80q "Typ 85 10vTQ" (1983)
Nallen_sthlm Direktör
5 juli 2008 · 305 Inlägg

Lätt att köra på E85, kan jag göra med båda mina 940 jag har utan att behöva göra ngot åt spridarna, tryckregulatorn m.m men det folk glömmer att det krävs en särskild gummislang för det bränslet så inte slangarna vittrar sönder och att byta ut slnagarna är lika jobbigt som att tanka vanlig blyfri *skrattar* fortsätt att kör på E85 så kommer ni få problem framöver

Speed limit are only for pussy
Jimm
5 juli 2008 · 1 661 Inlägg

E85 är mkt trevligt och man skrattar när man tankar även om man ligger mellan 1.5-1.8 l/mil.
Enda nackdelen jag har märk är att bilen är en aning svårtstartad när den är kall. (Även på sommaren)

Nallen_sthlm Direktör
5 juli 2008 · 305 Inlägg

Stämmer bra att dom kan bli svår startade  men om det var det minsta problemet hadde jag tankat E85 men vill man rasa hele systemet så kan man tanka det ochså, som sakt det går inte på en vecka men när det väl klipper till så behövs det bytas varenda brönsla slang i systemet.......... Ha det så kul !!!!!!!!!!!!!

Speed limit are only for pussy
MrTurbo Better than God \o/
5 juli 2008 · 1 881 Inlägg

Tänker inte konvertera någon av bilarna till E85 eftersom de inte är gjorda för att använda det bränslet. Spriten är aggressiv mot många material och jag vill inte riskera haveri p.g.a det. Motorer som är byggda för att tåla etanol körs på etanol, de som är gjorda för bensin körs på bensin. Det borde vara rätt logiskt...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Runn WS7 Avstängd
5 juli 2008 · 1 031 Inlägg

Fyra år på E85, bilen går bättre än på bensin :-)

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
ultima
5 juli 2008 · 120 Inlägg

Nallen_sthlm skrev:
Stämmer bra att dom kan bli svår startade  men om det var det minsta problemet hadde jag tankat E85 men vill man rasa hele systemet så kan man tanka det ochså, som sakt det går inte på en vecka men när det väl klipper till så behövs det bytas varenda brönsla slang i systemet.......... Ha det så kul !!!!!!!!!!!!!

Du vet väl varför slangarna pajjar va?
Jo för att dom är gamla och dåliga och i princip hålls ihop av gammalt skit som etanolen tar bort.

Så ska man göra det seriöst så är det ju bra att byta slangar, samt att man byter soppafilter när det satts igen av allt gammalt skit som löses upp och fastnar där.

Min 240tic kommer iaf köras på e85 när man väl får ihop motorn smile

Runn WS7 Avstängd
5 juli 2008 · 1 031 Inlägg

För den som är intresserad av mer info kan läsa det här jag skrev för ett par år sedan åt amerikanarna http://www.ls1tech.com/forums/showthread.php?t=602091

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
bmw pure power Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
5 juli 2008 · 366 Inlägg

Runn WS7 skrev:
För den som är intresserad av mer info kan läsa det här jag skrev för ett par år sedan åt amerikanarna http://www.ls1tech.com/forums/showthread.php?t=602091

Du de där var inte dålig läsning! ! du verkar aningen påläst! Tack för all information!

Jimm
5 juli 2008 · 1 661 Inlägg

ultima skrev:

Nallen_sthlm skrev:
Stämmer bra att dom kan bli svår startade  men om det var det minsta problemet hadde jag tankat E85 men vill man rasa hele systemet så kan man tanka det ochså, som sakt det går inte på en vecka men när det väl klipper till så behövs det bytas varenda brönsla slang i systemet.......... Ha det så kul !!!!!!!!!!!!!

Du vet väl varför slangarna pajjar va?
Jo för att dom är gamla och dåliga och i princip hålls ihop av gammalt skit som etanolen tar bort.

Så ska man göra det seriöst så är det ju bra att byta slangar, samt att man byter soppafilter när det satts igen av allt gammalt skit som löses upp och fastnar där.

Min 240tic kommer iaf köras på e85 när man väl får ihop motorn smile

Exakt. Jag kör endå dubbla stålomspunna bränsle slangar hela vägen. smile De lär inte gå av.

Ellertz Norrlänning
5 juli 2008 · 1 453 Inlägg

Nallen_sthlm skrev:
Stämmer bra att dom kan bli svår startade  men om det var det minsta problemet hadde jag tankat E85 men vill man rasa hele systemet så kan man tanka det ochså, som sakt det går inte på en vecka men när det väl klipper till så behövs det bytas varenda brönsla slang i systemet.......... Ha det så kul !!!!!!!!!!!!!

Tror du på de själv ? Törs ja hälla Etanol(sprit) i käften, törs ja nog köra bilen på de också wink

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
ghost_boy83 CREW
6 juli 2008 · 2 594 Inlägg

Lästa att det äntligen är lagligt att etanolkonvertera sina bilar nu gött som f-n tängte börja me min v70 men först ska jag prova 604-40 blandning å ser hur den går har länge velat prova men inte vågat

Runn WS7 Avstängd
6 juli 2008 · 1 031 Inlägg

bmw pure power skrev:

Runn WS7 skrev:
För den som är intresserad av mer info kan läsa det här jag skrev för ett par år sedan åt amerikanarna http://www.ls1tech.com/forums/showthread.php?t=602091

Du de där var inte dålig läsning! ! du verkar aningen påläst! Tack för all information!

Vassego!

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Tiger1978 Fattig student
6 juli 2008 · 1 282 Inlägg

Håller att beställa prylar till min konvertering just nu.. Man får ju passa på när man håller på med en renovering ändå..tongue

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang