En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...
MaskinarN
5 mars · 461 Inlägg

Plan B är alltid bra att ha. Så jag tog en tripp upp till Västergötland och köpte en Jagga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b056cbe3156b42129de999671d477235.jpg

Duvetdet Ruter Knekt
5 mars · 269 Inlägg

Jaguar ... v12?

Vad är tanken dock, kan inte tänka mig att du ska byta kaross, men inredningen kanske?

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
MaskinarN
6 mars · 461 Inlägg

Hehe, ja vad ska jag nu med en Jagga till? lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9090664596d4d59be0a6b404150b5604.jpg
Ganska trist, den verkar ha stått ute i rätt många år efter att motorn började låta illa. Ägaren sade att det berodde på dåliga kamkedjespännare men jag tror snarare det är vevlagerhaveri. Lite synd på bilen för allt fungerar i övrigt, hade den inte lämnats att rosta bort hade den nog varit rätt fin.
Sen är den högerstyrd också så det är inte så fräckt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0adeb35d96045d3af96d3a86b28747aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-22803248b10d157b8cc69ce451ea60e2.jpg
Men HÄR är anledningen till att jag köpte den. Den är ombyggd till manuell av ett företag i England med hjälp av en Tremec T56 big_smile
För er som inte vet är det troligen den starkaste manuella lådan som har tillverkats (till personbil).
Suttit i Dodge Viper, Chevrolet Camaro, Ford Mustang med flera. Just detta exemplar är från Aston Martin Vanquish eftersom företaget i fråga fick enklare tillgång med låda från en inhemsk bil.
Detta är då plan B om planetväxeln skulle explodera. Då sätter jag den här lådan direkt på motorn. Den är 0.63 overdrive på sexan så det ska räcka till 110 km/h som den står. Skulle kunna byta slutväxel och sätta lite större bakhjul om det behövs sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0b8cf9ba5d46133350a0c008404e2071.jpg
Låda, kardan, sprängkåpa och koppling. Ska man köpa allt nytt idag handlar det om över 70kkr. Gav 35k för bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c14f82cb8328e91348ec5237cba424fb.jpg
Tyvärr var det en ganska klen tryckplatta, men som av ett mirakel är lamellen 240 mm precis som Sachs 765:an. Så jag skulle kunna köra på samma tryckplatta och bara byta lamell.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-75607c37068bd38b59f1d3c5c0b2d220.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-96d5c83f92291a2161b9bee335324e43.jpg
Så inom kort finns en Jaguar XK8 komplett utom drivlina till salu, många bra delar om någon har en Jagga smile

Duvetdet Ruter Knekt
6 mars · 269 Inlägg

Grymt! Givetvis nyfiken hur denna information (hitta en specialbyggd jaguar pall för att driva en pansarvagn!) kom till dig. Men trevligt att lära sig smile

Senast redigerat av Duvetdet (6 mars )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
MaskinarN
6 mars · 461 Inlägg

Duvetdet skrev:
Grymt! Givetvis nyfiken hur denna information (hitta en specialbyggd jaguar pall för att driva en pansarvagn!) kom till dig. Men trevligt att lära sig smile

Har sneglat på Tremec T56 länge, såhär i efterhand hade det varit betydligt smartare att sätta en sån från början lol
Det optimala hade varit den som satt i Dodge Viper, den har 0.5 overdrive på sexan vilket är väldigt ovanligt. Det hade räckt till 140 km/h.
Men eftersom husen är likadana skulle jag kunna byta till en sån vid senare tillfälle om det känns nödvändigt och jag hittar en bra deal wink

Det stod Tremec i annonsen för Jaggan så det var så jag fick upp den först. Dock låg den ute för 60k då så jag tittade inte så noga.
Sen sänktes den till 40k och då letade jag lite info och kom fram till att det var en T56 de hade stoppat i. Bjöd 35k och gled upp och hämtade cool

T56:an är ganska tung, skulle gissa som två BMW-lådor, så jag tror inte jag vågar hänga den i motoraxeln som BMW-lådan i princip gör.
Det snyggaste hade varit att sätta svänghjulet direkt på motorn och bygga upp en fästplatta till sprängkåpan. Så hade allt suttit som "vanligt". Borde gå att fixa med motorramen och sen med stöd uppe vid dieselpumpen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang