Har fått svar på kugghjulen, leveranstid på 7 veckor så det blir i slutet på juni nån gång

Gjorde oljesystem till o smörja växeln, egentligen hade jag tänkt göra en separat loop med egen olja och oljekylare men bestämde mig för att det var för mycket jobb. Så nu ska jag ta olja från returledningen på motorn istället och köra den genom ett motoroljefilter. Hade ett skrotat filter från Volvo 945 att mäta på så det fick bli ett sånt!

![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0485.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0487.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0492.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0497.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0499.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0501.JPG]()
Då var filtersidan klar
Den här mässingsmuffen med plugg har suttit på oljereturen tidigare, detta eftersom returen delas i två där ena ledningen går till tank och den andra ska gå till centrifugalrenaren som jag inte har.
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0502.JPG]()
Så nu borrade jag upp och gängade den i en gänga som vi hade gängtapp och gängsnitt till så jag kunde göra en adapter till min slangnippel.
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0504.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0508.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0509.JPG]()
Och så adaptern, M20 fingänga hade vi både snitt och tapp till så det blev det. Nippeln är 1/2" rörgänga.
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0514.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0515.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0520.JPG]()
På plats på motorn (lämnade så över natten iom att det läcker ut olja så sakteliga när hålet inte är pluggat)
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0521.JPG]()
Var o köpte lite godis!
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0522.JPG]()
Gänga till nippeln
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0525.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0528.JPG]()
Andra sidan av filterhållaren
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0532.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0536.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0538.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0540.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0541.JPG]()
Och till de små nipplarna
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0545.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0546.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0548.JPG]()
Klart!
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0549.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0551.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0553.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0554.JPG]()
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0557.JPG]()
Fint va? Jovars, men som säkert några av er redan har sett så är det FEL!!

Detta eftersom jag nu kör in oljan i centrum! Det ska vara tvärt om

Sååååå det första jag kommer göra nästa gång är att göra en ny oljefilterhållare som stämmer

Fick även ett infall och drog iväg på roadtrip...

Och köpte en motor till!

![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0569.JPG]()
Av samma snubbe uppe i Munkedal

Den här gången hade han ingen gaffeltruck så vi fick improvisera
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0562.JPG]()
Testlyfte min motor hemma dagen innan vi skulle upp, två motorlyftar med balk mellan, fungerade helt ok!
Platta o ställa den på som förra gången
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0564.JPG]()
Och repris väl på plats!
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0566.JPG]()
Var lite klurigt att få den högt nog men det lyckades!
![http://forumbilder.se/EBATV/dsc-0567.JPG]()
Den kommer få agera reservdelsmotor, böjde ju två insugsventiler bl.a. när jag sög in spännbandet i motorn

Den är inte helt komplett, oljepumpen t.ex är den som redan sitter på min motor, saknas även några dieselrör till spridarna.
Tänker mig plocka av en topp på den för att se om det e vettigt att byta ventiler/hela toppen. Om inte annat tänkte jag plocka ut en kolv+stake för att se hur tung den är

På återseende!