2276
Sök

Tickar i motor!

12 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#1
Min volvo s60 2,4t -02 15000mil börjar ticka när bilen blir varm. Enligt reimes så är det ingen fara. Men jag har beställt en burk "Tickande Ventilknack Hydrauliska Ventillyftare" från wynns. Har jag hydrauliska eller mekaniska lyftare? Går det att hälla i den burken iallafall även om jag har mekaniska?

Sir
935 Inlägg
29 april 2014
#2
Är inte jag helt fel ute så har väl dom hydrauliska lyftare. Jag hade provat byta olja först innan man tillsätter diverse konstiga saker i motorn.
är inte så att det är insprutarna du hör, dom vet jag kan väsnas en del på Volvo.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

Forummoderator
18 306 Inlägg
29 april 2014
#3
marcus80 skrev:
Är inte jag helt fel ute så har väl dom hydrauliska lyftare. Jag hade provat byta olja först innan man tillsätter diverse konstiga saker i motorn.
är inte så att det är insprutarna du hör, dom vet jag kan väsnas en del på Volvo.

Jag har för mig att det är mekaniska.

Men absolut: Oljebyte. Nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sir
935 Inlägg
29 april 2014
#4
Hybridsmurfen skrev:
marcus80 skrev:
Är inte jag helt fel ute så har väl dom hydrauliska lyftare. Jag hade provat byta olja först innan man tillsätter diverse konstiga saker i motorn.
är inte så att det är insprutarna du hör, dom vet jag kan väsnas en del på Volvo.

Jag har för mig att det är mekaniska.

Men absolut: Oljebyte. Nu.

Du hade rätt. Vissa 850 som hade hydrauliska. Byt olja först för hokus pokus sakerna du beställt kommer inte hjälpa.
Får lämna in eller justera dom själv.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

4 586 Inlägg
29 april 2014
#5
På min s60 så lät spridarna väldigt mycket. Inte samma på din ?


12 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
#6
Har haft i "spridarrengörning" i tanken utan resultat. Och också nybytt olja (castrol magnatec)

Evildan
30 april 2014
#7
Volvo PV avråder från att hälla i oljetillsatser, jag med.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 april 2014
#8
En ganska enkel tumregel på ifall det är hydrauliska eller ej: VVT = mekaniska, inte VVT = hydrauliska...


6 691 Inlägg
30 april 2014
#9
Oljerengörare renar gärna ut VVT hjul så de börjar slamra. Då åker du på ett onödigt kamremsbyte + VVT hjul.
Senast redigerat av Malheus (30 april 2014)

De/Dem

12 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
#10
så burken ja beställt för 280kr ska ja strunta i ? smile . ska ja låta de vara bara då ? är mest ett irritationsljud.

3 860 Inlägg
1 maj 2014
#12
Malheus skrev:
Oljerengörare renar gärna ut VVT hjul så de börjar slamra. Då åker du på ett onödigt kamremsbyte + VVT hjul.

Och då pratar vi ca 7 papp utöver kamremsbytet hos en volvo verkstad (iaf på en v70 T5)!
Senast redigerat av spokenratt (1 maj 2014)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Evildan
1 maj 2014
#13
JeppeOlsson skrev:
så burken ja beställt för 280kr ska ja strunta i ? smile . ska ja låta de vara bara då ? är mest ett irritationsljud.

Ja, kasta den burkf-n åt hlvte!

Oavsett vad du häller för "mirakelmedel" i en motor försvinner inte det grundläggande problemet till varför det låter.

Låt kontrollera/justera ventilspelet om det är väldigt högljutt.
Senast redigerat av Evildan (1 maj 2014)


Sök