Skämtar dom?

KimpaaBooY
30 april 2014 · 378 Inlägg

"EU-kommissionen har beslutat att skärpa kraven för nya bilar. Den 1 november 2012 infördes nya regler som tvingar tillverkarna att utrusta nya bilar med följande:"


http://www.vibilagare.se/nyheter/eu-skr … lar?page=3


Finns flera källor som säger "nya bilar".

// KimpaaBooY
Evildan
30 april 2014 ·

Ni som är tillräckligt "gamla" minns väl ramaskriet 1988 när det blev lag på katalysatorer och allt eleände detta skulle medföra och hur onödigt det var?
Eller Euro5 kraven osv osv osv.

Det här bara ett ytterligare steg i rätt riktning för att göra bilarna så "gröna" det går, vår miljö (jorden) klarar inte hur mycket utsläpp som helst och som det brukar heta: många bäckar små...

Teknik som hjälper -gemene man- att köra säkrare och mindre miljöpåverkande är i mina ögon bara bra.

baltis
30 april 2014 · 1 948 Inlägg

Ni låter precis som folk gjorde i slutet på 80 talet när elektoniken började hitta in i bilarna i form av abs bromsar mm. patetiskt big_smile

Sensorerna kostar 100-150 kr och sitter i ventilen, överlever måååååånga år. Funktionen har ju redan funnit från många biltillverkare i flera år.
Går även att eftermontera om man nu vill det, kostar mellan 500-2000 kr beroende på vad/vart man handlar.

Och nej bilpriserna kommer inte öka, men visst ägande kostnaderna kan öka marginellt. Säg att sensorerna räcker 8 år i snitt - blir typ 50kr om året...

Jättebra grejj av eu att kräva på nya bilar tycker jag, ökar säkerheten.
Tycker (dom kanske redan gjort det?) även att EU ska börja kräva handsfree funktion för alla nya bilar!

Digital_Kicker
30 april 2014 · 3 721 Inlägg

Man slutar aldrig att förvånas. Dessa jädrans Tpms är känsliga som fan. Byter man däck och inte handskas med dom varsamt så pajar skiten direkt.

Andromeda Rumpmas
30 april 2014 · 3 860 Inlägg

AD_ skrev:
Tyvärr som alltid så ska det bestämmas grejer av folk som knappt lämnat tryggheten vid tangentbordet på kontoret...

Säkerligen bra i teorin. Men de däckena lär säkerligen vara som de med lågt rullmotstånd. Stenhårda, bullriga, sämre prestanda mot "normala" däck i samma prisklass osv.
Dessutom lär det ju balla ur direkt för oss nordiska länder som har ett lite strängare vinter och kyla än de länder nedåt på kontinenten där man stora delar av året kan dricka paraplydrinkar på stranden.

Sen tror jag att det knappast lär dröja länge innan det kommer programvara/hårdvara för att manipulera så att bilens dator tror att allt är OK. Så att det går att byta som man vill med fälgar osv.

Vem skall kontrollera att detta följs till punkt och pricka? Kommer gå att massvis med skattepengar om polisen ska lägga ned energi och tid på extra kontroller av sådant.

Jag har redan såna i fälgarna. De lär ha suttit ett par-tre tusen mil, och de funkar. Går med radio till en mottagare i bilen och känner automatiskt av om man flyttar runt däcken när man skiftar.

Så funkar gör det, därmed inte sagt att det är något jag tycker att man måste ha. Det följde med bilen helt enkelt. Det bör naturligtvis vara helt frivilligt anser jag.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
baltis
30 april 2014 · 1 948 Inlägg

AD_ skrev:
Tyvärr som alltid så ska det bestämmas grejer av folk som knappt lämnat tryggheten vid tangentbordet på kontoret...

Säkerligen bra i teorin. Men de däckena lär säkerligen vara som de med lågt rullmotstånd. Stenhårda, bullriga, sämre prestanda mot "normala" däck i samma prisklass osv.
Dessutom lär det ju balla ur direkt för oss nordiska länder som har ett lite strängare vinter och kyla än de länder nedåt på kontinenten där man stora delar av året kan dricka paraplydrinkar på stranden.

Sen tror jag att det knappast lär dröja länge innan det kommer programvara/hårdvara för att manipulera så att bilens dator tror att allt är OK. Så att det går att byta som man vill med fälgar osv.

Vem skall kontrollera att detta följs till punkt och pricka? Kommer gå att massvis med skattepengar om polisen ska lägga ned energi och tid på extra kontroller av sådant.

På tal om att sitta bakom tangentbordet.... kom ut i verkligheten, har redan funnit i flera år dessa system!

Polisen kontrollerar väll knappast när man gjort en fuling på att släcka airbag lampan? Du kan väl inte på allvar tro det du själv skriver när du skriv den texten?

OpelP1
30 april 2014 · 1 412 Inlägg

horbybonnen skrev:
4 sensoror på reservdäcket.tuta o kör

Typ så. big_smile

Men det lär väl komma prylar för att lura bilen antar jag, en liten sändare som ersätter sensorerna i hjulen. smile

MrTurbo Better than God \o/
30 april 2014 · 1 882 Inlägg

Annonsen är totalt missvisande. De lägger fram det på helt fel sätt.
* Endast NYTILLVERKADE bilar omfattas
* Måste finnas men ej fungera i Sverige (fortfarande bara på NYTILLVERKADE bilar)
Så släpp det .  :-)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj 2014 · 17 470 Inlägg

MrTurbo skrev:
Annonsen är totalt missvisande. De lägger fram det på helt fel sätt.
* Endast NYTILLVERKADE bilar omfattas
* Måste finnas men ej fungera i Sverige (fortfarande bara på NYTILLVERKADE bilar)
Så släpp det .  :-)

Beställde en ny bil för ett tag sedan. Kollade lite i orderspecen nu. Den har detta. Fick leta lite efter växelrekommendation för den är tydligen som ett alternativ i färddatorn...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
1 maj 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:

MrTurbo skrev:
Annonsen är totalt missvisande. De lägger fram det på helt fel sätt.
* Endast NYTILLVERKADE bilar omfattas
* Måste finnas men ej fungera i Sverige (fortfarande bara på NYTILLVERKADE bilar)
Så släpp det .  :-)

Beställde en ny bil för ett tag sedan. Kollade lite i orderspecen nu. Den har detta. Fick leta lite efter växelrekommendation för den är tydligen som ett alternativ i färddatorn...

Växelrekommendationen är ett bra komplement till moderna bilar har det visat sig, en TUK-TUK (Renault Kangoo) med detta har visat sig rulla snålare när detta följs, även om man tycker att det är vid för höga varv vid körning på planmark så går den billigare än att segdras på de sedvanliga låga dieselvridsvarven.

davel
1 maj 2014 · 347 Inlägg

Sitter i min gamla porsche med. Sitter en mottagare som jag tror mäter avståndet till en metallbit som trycks ut ur fälgen olika långt beroende på lufttrycket.

Finns dock bara på originalfälgarna så min funktion är bortkopplad...

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
Tomten Tomten
1 maj 2014 · 1 065 Inlägg

Jag ser detta bara som positivt och ser inge stora pengar i detta.
Bmw 5 serie är detta standard vad jag vet vilket många andra bilar också haft l'änge

BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
Peter_5565
1 maj 2014 · 326 Inlägg

Andromeda skrev:
Jag har redan såna i fälgarna. De lär ha suttit ett par-tre tusen mil, och de funkar. Går med radio till en mottagare i bilen och känner automatiskt av om man flyttar runt däcken när man skiftar.

Så hade jag i min förra bil också, spelade alltså ingen roll var man satte hjulen.

Dessutom hade dom en finess som troligen alla har...dom kände om bilen rullar genom en centrifugalbrytare i sensorn och skickar det till datorn tillsammans med aktuellt tryck och ibland temperaturen inne i däcket.

Så troligtvis funkar inte den där fiffiga iden att sätta fyra stycken i reservhjulet.

Senast redigerat av Peter_5565 (1 maj 2014)

Masquerade Aldrig nöjd
1 maj 2014 · 804 Inlägg

Evildan skrev:
Ni som är tillräckligt "gamla" minns väl ramaskriet 1988 när det blev lag på katalysatorer och allt eleände detta skulle medföra och hur onödigt det var?
Eller Euro5 kraven osv osv osv.

Det här bara ett ytterligare steg i rätt riktning för att göra bilarna så "gröna" det går, vår miljö (jorden) klarar inte hur mycket utsläpp som helst och som det brukar heta: många bäckar små...

Teknik som hjälper -gemene man- att köra säkrare och mindre miljöpåverkande är i mina ögon bara bra.

Haha, storhetsvansinne eller helt vanlig hjärntvätt om du tror att vi människor faktiskt påverkar någonting.. Hade man verkat för en säkrare miljö för förarna skulle vi alla köra automatbilar med farthållare idag medan äldre bilar tvingades skrotas. Allt handlar om att öka kostnaderna för att få in fler skattepengar.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj 2014 · 17 470 Inlägg

Masquerade skrev:

Evildan skrev:
Ni som är tillräckligt "gamla" minns väl ramaskriet 1988 när det blev lag på katalysatorer och allt eleände detta skulle medföra och hur onödigt det var?
Eller Euro5 kraven osv osv osv.

Det här bara ett ytterligare steg i rätt riktning för att göra bilarna så "gröna" det går, vår miljö (jorden) klarar inte hur mycket utsläpp som helst och som det brukar heta: många bäckar små...

Teknik som hjälper -gemene man- att köra säkrare och mindre miljöpåverkande är i mina ögon bara bra.

Haha, storhetsvansinne eller helt vanlig hjärntvätt om du tror att vi människor faktiskt påverkar någonting.. Hade man verkat för en säkrare miljö för förarna skulle vi alla köra automatbilar med farthållare idag medan äldre bilar tvingades skrotas. Allt handlar om att öka kostnaderna för att få in fler skattepengar.

Det är ju på gång. Vi sänker ju utsläppsgränserna hela tiden och biltillverkarna tvingas att stampa ner automatlådor i slädarna för att klara dessa maxvärden. Skattepengar? Min miljöPrius kostar 360:- per år i skatt. Men visst, den gamla MB dieseln jag hade förra året var det lite stygg årsskatt på. Därav bytet. Så mig har staten redan tvingat till att byta bil. Tveksamt dock om de "tjänar" på min bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
AD_ Biltokig ingenjör
1 maj 2014 · 1 159 Inlägg

Andromeda skrev:

AD_ skrev:
Tyvärr som alltid så ska det bestämmas grejer av folk som knappt lämnat tryggheten vid tangentbordet på kontoret...

Säkerligen bra i teorin. Men de däckena lär säkerligen vara som de med lågt rullmotstånd. Stenhårda, bullriga, sämre prestanda mot "normala" däck i samma prisklass osv.
Dessutom lär det ju balla ur direkt för oss nordiska länder som har ett lite strängare vinter och kyla än de länder nedåt på kontinenten där man stora delar av året kan dricka paraplydrinkar på stranden.

Sen tror jag att det knappast lär dröja länge innan det kommer programvara/hårdvara för att manipulera så att bilens dator tror att allt är OK. Så att det går att byta som man vill med fälgar osv.

Vem skall kontrollera att detta följs till punkt och pricka? Kommer gå att massvis med skattepengar om polisen ska lägga ned energi och tid på extra kontroller av sådant.

Jag har redan såna i fälgarna. De lär ha suttit ett par-tre tusen mil, och de funkar. Går med radio till en mottagare i bilen och känner automatiskt av om man flyttar runt däcken när man skiftar.

Så funkar gör det, därmed inte sagt att det är något jag tycker att man måste ha. Det följde med bilen helt enkelt. Det bör naturligtvis vara helt frivilligt anser jag.

Det är smidigt när det fungerar. Håller helt med.

baltis skrev:

AD_ skrev:
Tyvärr som alltid så ska det bestämmas grejer av folk som knappt lämnat tryggheten vid tangentbordet på kontoret...

Säkerligen bra i teorin. Men de däckena lär säkerligen vara som de med lågt rullmotstånd. Stenhårda, bullriga, sämre prestanda mot "normala" däck i samma prisklass osv.
Dessutom lär det ju balla ur direkt för oss nordiska länder som har ett lite strängare vinter och kyla än de länder nedåt på kontinenten där man stora delar av året kan dricka paraplydrinkar på stranden.

Sen tror jag att det knappast lär dröja länge innan det kommer programvara/hårdvara för att manipulera så att bilens dator tror att allt är OK. Så att det går att byta som man vill med fälgar osv.

Vem skall kontrollera att detta följs till punkt och pricka? Kommer gå att massvis med skattepengar om polisen ska lägga ned energi och tid på extra kontroller av sådant.

På tal om att sitta bakom tangentbordet.... kom ut i verkligheten, har redan funnit i flera år dessa system!

Polisen kontrollerar väll knappast när man gjort en fuling på att släcka airbag lampan? Du kan väl inte på allvar tro det du själv skriver när du skriv den texten?

Jag är mycket väl medveten om att det har funnits i flera år. Farsan hade det redan på sin bil från 2001. De satt då inbyggda i ventilen, funkade sisodär med kommunikationen. Dock dröjde det max 2 vintrar så hade ventilerna  oxiderat sönder pga. saltangrepp. Då är man inte speciellt sugen att kasta ut X-antal tusen att skaffa orignalgrejer igen, för att få det kompatibelt med bilens system med ständigt felmeddelande som följd.
Den BMW E61 vi har nu mäter rullomkretsen, men ingriper väl inte först 20% av trycket försvunnit.

Nu är jag mycket väl medveten om att tekniken går framåt med stormsteg, så jag betvivlar inte att det fungerar idags dato. Dock har teknik en tendens till att krångla efter ett antal år i bruk (av egen erfarenhet).

Det med kontroll skrev jag med en gnutta ironi även om det inte framgick speciellt smile

I det stora hela är det bra att krav på säkerheten och miljön ställs, men ju mer säkerhets-elektronik man pumpar in i bilarna ställer större krav på redundanta system som ska klara hela bilens livlängd.

Nog om det, det är iallafall inte något jag vill ha i min bil. Just för att jag vill ha möjligheten att byta fälgar och inte bli låst vid en typ av däck.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj 2014 · 17 470 Inlägg

AD_ skrev:

Andromeda skrev:

AD_ skrev:
Tyvärr som alltid så ska det bestämmas grejer av folk som knappt lämnat tryggheten vid tangentbordet på kontoret...

Säkerligen bra i teorin. Men de däckena lär säkerligen vara som de med lågt rullmotstånd. Stenhårda, bullriga, sämre prestanda mot "normala" däck i samma prisklass osv.
Dessutom lär det ju balla ur direkt för oss nordiska länder som har ett lite strängare vinter och kyla än de länder nedåt på kontinenten där man stora delar av året kan dricka paraplydrinkar på stranden.

Sen tror jag att det knappast lär dröja länge innan det kommer programvara/hårdvara för att manipulera så att bilens dator tror att allt är OK. Så att det går att byta som man vill med fälgar osv.

Vem skall kontrollera att detta följs till punkt och pricka? Kommer gå att massvis med skattepengar om polisen ska lägga ned energi och tid på extra kontroller av sådant.

Jag har redan såna i fälgarna. De lär ha suttit ett par-tre tusen mil, och de funkar. Går med radio till en mottagare i bilen och känner automatiskt av om man flyttar runt däcken när man skiftar.

Så funkar gör det, därmed inte sagt att det är något jag tycker att man måste ha. Det följde med bilen helt enkelt. Det bör naturligtvis vara helt frivilligt anser jag.

Det är smidigt när det fungerar. Håller helt med.

baltis skrev:

AD_ skrev:
Tyvärr som alltid så ska det bestämmas grejer av folk som knappt lämnat tryggheten vid tangentbordet på kontoret...

Säkerligen bra i teorin. Men de däckena lär säkerligen vara som de med lågt rullmotstånd. Stenhårda, bullriga, sämre prestanda mot "normala" däck i samma prisklass osv.
Dessutom lär det ju balla ur direkt för oss nordiska länder som har ett lite strängare vinter och kyla än de länder nedåt på kontinenten där man stora delar av året kan dricka paraplydrinkar på stranden.

Sen tror jag att det knappast lär dröja länge innan det kommer programvara/hårdvara för att manipulera så att bilens dator tror att allt är OK. Så att det går att byta som man vill med fälgar osv.

Vem skall kontrollera att detta följs till punkt och pricka? Kommer gå att massvis med skattepengar om polisen ska lägga ned energi och tid på extra kontroller av sådant.

På tal om att sitta bakom tangentbordet.... kom ut i verkligheten, har redan funnit i flera år dessa system!

Polisen kontrollerar väll knappast när man gjort en fuling på att släcka airbag lampan? Du kan väl inte på allvar tro det du själv skriver när du skriv den texten?

Jag är mycket väl medveten om att det har funnits i flera år. Farsan hade det redan på sin bil från 2001. De satt då inbyggda i ventilen, funkade sisodär med kommunikationen. Dock dröjde det max 2 vintrar så hade ventilerna  oxiderat sönder pga. saltangrepp. Då är man inte speciellt sugen att kasta ut X-antal tusen att skaffa orignalgrejer igen, för att få det kompatibelt med bilens system med ständigt felmeddelande som följd.
Den BMW E61 vi har nu mäter rullomkretsen, men ingriper väl inte först 20% av trycket försvunnit.

Nu är jag mycket väl medveten om att tekniken går framåt med stormsteg, så jag betvivlar inte att det fungerar idags dato. Dock har teknik en tendens till att krångla efter ett antal år i bruk (av egen erfarenhet).

Det med kontroll skrev jag med en gnutta ironi även om det inte framgick speciellt smile

I det stora hela är det bra att krav på säkerheten och miljön ställs, men ju mer säkerhets-elektronik man pumpar in i bilarna ställer större krav på redundanta system som ska klara hela bilens livlängd.

Nog om det, det är iallafall inte något jag vill ha i min bil. Just för att jag vill ha möjligheten att byta fälgar och inte bli låst vid en typ av däck.

Har detta på 300an. Har fungerat klockrent i 5 år snart. Inklusive ett däckbyte. Originalhjul.

På tal om lagar: Det är väl inte lag på att ha ESP på bilen? Märkligt i så fall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
1 maj 2014 ·

Masquerade skrev:

Evildan skrev:
Ni som är tillräckligt "gamla" minns väl ramaskriet 1988 när det blev lag på katalysatorer och allt eleände detta skulle medföra och hur onödigt det var?
Eller Euro5 kraven osv osv osv.

Det här bara ett ytterligare steg i rätt riktning för att göra bilarna så "gröna" det går, vår miljö (jorden) klarar inte hur mycket utsläpp som helst och som det brukar heta: många bäckar små...

Teknik som hjälper -gemene man- att köra säkrare och mindre miljöpåverkande är i mina ögon bara bra.

Haha, storhetsvansinne eller helt vanlig hjärntvätt om du tror att vi människor faktiskt påverkar någonting.. Hade man verkat för en säkrare miljö för förarna skulle vi alla köra automatbilar med farthållare idag medan äldre bilar tvingades skrotas. Allt handlar om att öka kostnaderna för att få in fler skattepengar.

Nä, det är väl allmänt känt att -bara lilla jag- kan inte ändra någonting, en urgammal ursäkt för att slippa undan och få göra som man ändå tycker, varför ska jag sopsortera/stänga av vattnet när jag går hemifrån/släcka lyset som exempelvis under earthour osv osv.
Visst kan det kännas baklänges att -vi- i lilla Sverige ska göra dylikt när en större massa i öst skiter i det mesta, men vi som kan och har möjligheten bör ändå visa vägen för de ignoranta och okunniga.
Exempelvis var vi i Sverige väldigt tidiga med att demontera byggnader istället för att bara slå omkull eländet och lägga det på deponi, det reser människor till vårat lilla land och lär sig hur det ska gå till, det har blivit en bra industri att återanvända material.


Så om tillverkarna bygger bilar som med teknikens hjälp drar mindre bränsle samt minskar i detta fall även slitaget hos ett illa fyllt däck, vilket då ger lägre omkostnader för ägaren till bilen i form av ett lägre bränslekonto samt däckskonto så genererar detta enligt ditt tankesätt en ökad skatteintäkt?
Eller menar du att den lilla kostnaden för att ha däcktryckskontrollen på bilen är högre än de pengar som -gemene ointresserade man- sparar in på 5-7år som en givare lätt håller?

Det är väl samma skattepengar som ska finansiera alla dessa moderna lågskattade bilar som säljs, exempelvis betalar jag 360kr/år i skatt för en Prius, samt dessa är skattebefriade i 5år från försäljningsdatum, vilket då innebär att staten snarare får in mindre skattepengar även där än om alla skulle åka i äldre 1l/10km bilar med en årsskatt om 2500kr eller däromkring.

Senast redigerat av Evildan (1 maj 2014)

MrTurbo Better than God \o/
1 maj 2014 · 1 882 Inlägg

Tomten skrev:
Jag ser detta bara som positivt och ser inge stora pengar i detta.
Bmw 5 serie är detta standard vad jag vet vilket många andra bilar också haft l'änge

Din sort är inte godkänd tror jag. Har för mig att BMWs beräknar rullomkretsen för att avgöra om det är för lite luft. Det systemet är enligt EU icke noggrant nog.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
MrTurbo Better than God \o/
1 maj 2014 · 1 882 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Har detta på 300an. Har fungerat klockrent i 5 år snart. Inklusive ett däckbyte. Originalhjul.

På tal om lagar: Det är väl inte lag på att ha ESP på bilen? Märkligt i så fall.

Inte alls märkligt. ESP räddar liv. Däcktrycket påverkar miljön. Miljön är viktigare.

Detta med lufttrycksbevakningen i däck är ENBART en miljö grej, har INGET med säkerhet att göra.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang