Förmodligen är det inget skämt men sånt här får vi tacka dom som röstade för EU.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Jag menar, Om det ska sitta en sensor i däcket så måste man ju balansera däcket efter den. Annars lär det ju bli ett jä*la skakande i högre astigeheter, samt däckslitage.
Admin på VOLVOSofSWEDEN
Bor söder om Stockholm, kör en V70 -10
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
1. Denna lag har gällt sedan 2012, dock på en mildare nivå. 2. Däcktryckssensorn går ofta att nollställa inne i bilen, efter ändrat lufttryck/hjulbyte. Så verkstadsbesök lär inte vara nödvändigt. (om inte biltillverkarna nu väljar att ändra systemet, så att det kräver verkstadssbesök) 3. Priset på sensorn kommer sjunka ordentligt inom några år. Priset i dagsläget ser ut som det göra p.g.a. en stor vinstmarginal som lagts på av försäljaren. Ett rimligt pris för sensorn är runt hundralappen styck när fler försäljare dyker upp på marknaden och konkurrerar med priset. host host, fråga inte hur jag vet detta... Jag råkar bara ha en liten inblick i monopolet.
Förstår inte varför det ska behöva sitta en sensor, finns ju många andra bra system som bla mäter rullomkrets via ABS secorer osv. Många av dagens bilar har ju redan det systemet som standard när dom saknar reservhjul. Fast och andra sidan är kanske inte det systemet exakt nog, vad vet jag.
Jag menar, Om det ska sitta en sensor i däcket så måste man ju balansera däcket efter den. Annars lär det ju bli ett jä*la skakande i högre astigeheter, samt däckslitage.
Självklart balanserar man hjulet efter montering. Det blir ofta runt 60-70 gram på andra sidan av fälgen som kompensation.
Jag kollar lufttrycket med jämna mellanrum och det går lika bra. För varje bilägare skulle det bli billigare om dom som inte vet hur man kollar lufttrycket att dom går en sådan kurs och lär sig. Men då blir det ju inga extra pålagor på nya bilar. Attans att jag inte tänkte på detta.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Kolade inte lufttrycket en enda gång förra sommaren det hade sjunkit under hela sommaren från 3kg till 2,8 samma runt om (kolade när jag bytte till vinter för jag kom på mig själv med att ej ha kollat)
Så så farligt tror jag ej det är och detta är nog bara ännu ett EU jippo för att man har för lite vettigt att göra/diskutera.
skulle vilja säga att sensorerna sitter inte i däcket utan sitter i fälgen.... å att göra en sådan sensor batterilös skulle heller inte vara några problem i något som snurrar... renault har haft de systemet i säkert 7-8 år men de är inte många som har köpt de... dyrare är de blir nog svårare att få tag i eftermarknadsfälgar om alla fälgar ska ha gänga å vara klara för att få sensorn..
skulle vilja säga att sensorerna sitter inte i däcket utan sitter i fälgen.... å att göra en sådan sensor batterilös skulle heller inte vara några problem i något som snurrar... renault har haft de systemet i säkert 7-8 år men de är inte många som har köpt de... dyrare är de blir nog svårare att få tag i eftermarknadsfälgar om alla fälgar ska ha gänga å vara klara för att få sensorn..
Ska man vara strikt regelmässig så får man ju inte byta fälgar på nya helbilsgodkända bilar. Men jag vet ju att många vill ha lite roligare fälgar än originalet.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Så ni menar, att skicka piratpartiet till eu parlamentet så hjälpte dom inte oss svenskar med att få bort denna nya dumma regel??
Har varit förberedda på jobbet länge. Fördelen för "oss däckhandlare" är att vi kan ta höga summor att gå in med datorn å nollställa lampan som lyser i panelen när folk köper billigt på nätet
Tyvärr som alltid så ska det bestämmas grejer av folk som knappt lämnat tryggheten vid tangentbordet på kontoret...
Säkerligen bra i teorin. Men de däckena lär säkerligen vara som de med lågt rullmotstånd. Stenhårda, bullriga, sämre prestanda mot "normala" däck i samma prisklass osv. Dessutom lär det ju balla ur direkt för oss nordiska länder som har ett lite strängare vinter och kyla än de länder nedåt på kontinenten där man stora delar av året kan dricka paraplydrinkar på stranden.
Sen tror jag att det knappast lär dröja länge innan det kommer programvara/hårdvara för att manipulera så att bilens dator tror att allt är OK. Så att det går att byta som man vill med fälgar osv.
Vem skall kontrollera att detta följs till punkt och pricka? Kommer gå att massvis med skattepengar om polisen ska lägga ned energi och tid på extra kontroller av sådant.
Senast redigerat av AD_ (30 april 2014)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk