4050
Sök

Någon som har något bra turbo tips ?

8 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
Tjenare, har en saab 9000 -95 som åkte på turboras då den inte klarade av dåvarande laddtryck, Nu ska det då bli något värre, har funderar på en Mitsubishi TD04-19T, som jag blivit rekomenderad att byta till, men har även ögonen på en Holset HX35. Ny till turbo motorer så kan inte så mycket!
Vilken rekomenderas och passar även Holset HX35 direkt utan massa modifieringar ? Även om någon vet av någon annan turbo som skulle duga bra till ca 280-320hk?

mvh SaabSebbe

4 670 Inlägg
3 maj 2014
Hx35 lär du få bygga om massa. Kör du på en 19t finns ju dom som bromsat över 400 motor hk på e85 med den snurran på saab motorn

670 Inlägg
3 maj 2014
Vad har du för övrig setup? Vad för snurra var det som gav upp?

Mvh Daaanyy

8 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
Japs-Micke skrev:
Hx35 lär du få bygga om massa. Kör du på en 19t finns ju dom som bromsat över 400 motor hk på e85 med den snurran på saab motorn

Okey, jo har hört att 19t ska funka grymt bra mellan 300-400 hk, men passar den direkt eller är det något man måste byta / bygga om ?

8 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
daaanyy skrev:
Vad har du för övrig setup? Vad för snurra var det som gav upp?

hmm nu ska vi se.. förra ägaren som byggde om, men original turbo( tror jag iallafall, inte tagit loss den och kollat men ser ut som en originalare), 3.5" JP avgassystem från downpipe, steg 2 chipp, värre koppling, är det jag vet som är gjort i motorväg iallafall.

4 670 Inlägg
3 maj 2014
saabsebbe skrev:
Japs-Micke skrev:

Okey, jo har hört att 19t ska funka grymt bra mellan 300-400 hk, men passar den direkt eller är det något man måste byta / bygga om ?

Vad satt innan?

8 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
Japs-Micke skrev:
saabsebbe skrev:
Japs-Micke skrev:

Vad satt innan?

enligt förra ägaren, original, inte tagit lös å kollat på turbon, men ser ut som en originalare.

670 Inlägg
3 maj 2014
Är det en Aero eller 2,3t, 2.0t?

Mvh Daaanyy

8 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
ingen aero, en 2.3T

670 Inlägg
3 maj 2014
Ok. Jag vettefan om jag inte hade som.steg1 hellre monterat en Aeroturbo (15t) och isåfall en riktigt IC. En 15t räcker ju iaf till 280hk och kan hittas billigt. Sen nör kringutrustningen finns där (ic, bränsle osv) byggt vidare med 19t.

Mvh Daaanyy

8 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
daaanyy skrev:
Ok. Jag vettefan om jag inte hade som.steg1 hellre monterat en Aeroturbo (15t) och isåfall en riktigt IC. En 15t räcker ju iaf till 280hk och kan hittas billigt. Sen nör kringutrustningen finns där (ic, bränsle osv) byggt vidare med 19t.

okey, kan man tänka på! men inte så stor priskillnad mellan en 15T och en 19T märkte jag, 6350kr för en 15T och 7490 för en 19T.

670 Inlägg
3 maj 2014
Dräller av 15t aggregat på begmarknaden. Eller gjorde när jag skruvade saab iaf. Bara en tanke. För att bara skruva på en 19t är inte att rekommendera. Inte utan lämplig programvara, spridare, bättre soppapump, bättre ic.osv.

Mvh

Mvh Daaanyy

8 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
daaanyy skrev:
Dräller av 15t aggregat på begmarknaden. Eller gjorde när jag skruvade saab iaf. Bara en tanke. För att bara skruva på en 19t är inte att rekommendera. Inte utan lämplig programvara, spridare, bättre soppapump, bättre ic.osv.

Mvh

Okey, blir kanske att köra på en 15T, såg att Mrtuning sålde dom för 3300 nya, beställt därifrån förut och har inte haft några problem, tack för hjälpen! :]

670 Inlägg
3 maj 2014
Inga problem. Alltid bättre och uppgradera o steg. Håller bättre dessutom om man ser till att anpassa delarna och gör det ordentligt. Se nu till att få upp bilen på garaget! smile
Och du. Se till att regga dig på http://forum.saabturboclub.com
Massor med superkunniga människor och bra annonsdel.

Mvh Daaanyy

8 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
daaanyy skrev:
Inga problem. Alltid bättre och uppgradera o steg. Håller bättre dessutom om man ser till att anpassa delarna och gör det ordentligt. Se nu till att få upp bilen på garaget! smile
Och du. Se till att regga dig på http://forum.saabturboclub.com
Massor med superkunniga människor och bra annonsdel.

jo det är sant! hade tänkt byta turbon, polera upp den och få på några sommarfälgar sen ta en gäng bilder och lägga upp här! :] tack för tipset, det ska jag göra!

Sök