Bromsfel service omgående

Bjurtan
4 maj 2014 · 77 Inlägg

Hejsan
Har en v70 2,4 t 2001a. När jag svänger kraftigt så får Ja upp felmeddelandet bromsfel service omgående, slocknar direkt ja slutar svänga. Bromsvätskan är något låg precis över min. På senaste servicen sa dom att mina belägg behöver bytas snart. Räcker det att byta belägg och fylla på? Mvh

Mack Forum- och sitemoderator
4 maj 2014 · 26 167 Inlägg

Kan räcka med att byta beläggen också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 maj 2014 · 14 077 Inlägg

Bjurtan skrev:
Hejsan
Har en v70 2,4 t 2001a. När jag svänger kraftigt så får Ja upp felmeddelandet bromsfel service omgående, slocknar direkt ja slutar svänga. Bromsvätskan är något låg precis över min. På senaste servicen sa dom att mina belägg behöver bytas snart. Räcker det att byta belägg och fylla på? Mvh

Det billigaste är väl att fylla på bromsvätska vilket du bör göra i vilket fall som helst.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
4 maj 2014 · 2 307 Inlägg

Vettemannen skrev:

Bjurtan skrev:
Hejsan
Har en v70 2,4 t 2001a. När jag svänger kraftigt så får Ja upp felmeddelandet bromsfel service omgående, slocknar direkt ja slutar svänga. Bromsvätskan är något låg precis över min. På senaste servicen sa dom att mina belägg behöver bytas snart. Räcker det att byta belägg och fylla på? Mvh

Det billigaste är väl att fylla på bromsvätska vilket du bör göra i vilket fall som helst.

/Benny

Ganska puckat å fylla på bromsvätska om beläggen e dåliga eller ??

Om nivån e låg brukar det oftast betyda slitna belägg ja. Är det en manuell bil så bör do kolla så det inte dropppar bromsvätska mellan motor å låda med.. Då läcler slavcylindern till kopplingen.. Låda ut för å byta

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Bjurtan
4 maj 2014 · 77 Inlägg

Hoppas inte på det sistnämnda. Men nivån har vart lite över min 3 månader så verkar ju inte läcka mer. Provar byta belägg och fylla på. Annars blir det  väl ett dyrt huvudcylinder byte för 10 000

Richtenb
5 maj 2014 · 1 365 Inlägg

Du märker ett läckage direkt eftersom du får luft i systemet och därmed.....inte kan bromsa. Det kan inte bli tydligare än så.

byt inte bromsvätska om du inte vet vad fan du håller på med. på vissa bilar funkar inte den manuella metoden för bytet och då står du där med 50% luft i systemet. Jag behöver både tryck och vacuumsug för att det ska bli bra på min. Men nån annan kan säkert fylla i hur det är på en v70.   

Bjurtan skrev:
Hoppas inte på det sistnämnda. Men nivån har vart lite över min 3 månader så verkar ju inte läcka mer. Provar byta belägg och fylla på. Annars blir det  väl ett dyrt huvudcylinder byte för 10 000

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Evildan
5 maj 2014 ·

Fyll inte på bromsvätska innan du trycker tillbaka bromskolvarna i bromsoken då du byter belägg, på så vis slipper du att det rinner över ur bromsvätskebehållaren.

F_orden
5 maj 2014 · 5 Inlägg

Gjort detsamma en gång i tiden;)) och ett måste är ju att spola med vatten alltomkring..hmm

ErsdaHL
5 maj 2014 · 600 Inlägg

Hör kanske i riktigt hit men tänke ssmörja upp bromsoken fram och har hessa oil och hilti slagborrmaskin fett, tror ni dessa skadar gummipackningar? Får inte riktigt fram va ddessa innehåller

F_orden
5 maj 2014 · 5 Inlägg

Ring o kolla mekonomen ?
Chansar inte
De vet tex w40 käkar gummi

JaggaChafen Tesla Senior Technician
6 maj 2014 · 2 307 Inlägg

Richtenb skrev:
Du märker ett läckage direkt eftersom du får luft i systemet och därmed.....inte kan bromsa. Det kan inte bli tydligare än så.

byt inte bromsvätska om du inte vet vad fan du håller på med. på vissa bilar funkar inte den manuella metoden för bytet och då står du där med 50% luft i systemet. Jag behöver både tryck och vacuumsug för att det ska bli bra på min. Men nån annan kan säkert fylla i hur det är på en v70.   

Bjurtan skrev:
Hoppas inte på det sistnämnda. Men nivån har vart lite över min 3 månader så verkar ju inte läcka mer. Provar byta belägg och fylla på. Annars blir det  väl ett dyrt huvudcylinder byte för 10 000

Inga problem å lufta en V70n å om det läcker i kopllingen märker du aldrig det på bromsarna då den tar bromsvätska högre upp i behållaren. Har nivån hållt sig i 3 månader har du förmodligen ingen läcka dock. Men alltid smart å ta en koll ändå.

Lycka till.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 maj 2014 · 13 750 Inlägg

garanterat bromsbeläggen som skapar problemet!   bara att byta  tar inte lång tid på dessa bilar och vem som helst utan centralmonterade tummar klarar av det


gissar på att det tar max 1timme för en ovan

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Bjurtan
7 maj 2014 · 77 Inlägg

Har bytt belägg och bromsvätska nu. beläggen fram va det ca 2-2,5 mm kvar. så hoppas det är löst nu
tack för alla svar. Återkommer om ett tag om det skulle sjunka igen

Bjurtan
9 maj 2014 · 77 Inlägg

Kan man testa på nått sätt om det läcker i huvuvcylinder eller slaven? har pumpat bromsen när bilén är avtängd och den blir stum.

Amazingcrazy
10 maj 2014 · 4 Inlägg

Läckage eller luft i kopplingssystemet kan du kolla på samma sätt som bromsarna, fast genom att pumpa upp ett tryck med kopplings pedalen istället.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang