Bästa bilen för Autobahn???

OpelP1
24 maj 2014 · 1 412 Inlägg

dawwe skrev:
OpelP1: Sonata? Allvarligt? Själv håller jag mig inte undan några bilar, kan såklart köpa en Mondeo med, om skicket är BRA o priset är gravlågt smile.

Ja jag är allvarlig, det är helt okej bilar, även den äldre generationen som passar i TS prisklass.  smile

Skulle jag ha en modern bil igen så skulle jag faktiskt köpa en Sonata från runt 06-07, jag fattar inte hur jag tänkte förra året när jag köpte en e61 istället för en sån (var inte ett måste med kombi). Massor med extra pengar att betala bara för att få en bil som krånglar mer.

Senast redigerat av OpelP1 (24 maj 2014)

Evildan
24 maj 2014 ·

OpelP1 skrev:
Då får väl jag köra en lista också då, det blir bilar som jag anser är väldigt prisvärda. smile

1. Ford Mondeo.
2. Hyundai Sonata (om man klarar sig med en sedan då, annars hoppar det till vectran)
3. Opel Vectra

Sedan kanske det dyker upp någon annan modell som är rätt bil till rätt pris men jag skulle hålla mig undan från bmw, mb och saab.

Sonatorna 2.0 är driftsäkra och för den budgeten får TS ett riktigt välskött och fint exemplar.
Drar runt 0.9 blandad körning och är vettigt utväxlade för Autobahn.
Har kamrater som säljer Hyundai sedan några år och har därav kört och åkt några av generationerna.
Sonata åker man riktigt bra i, speciellt från den fjärde generationen som anlände 1999 som är rymligare och något bättre ljudisolerad, en faceliftad modell från 2001 är enligt mig att föredra.
Likt den här:
http://www.blocket.se/stockholm/Hyundai … 12&w=2

Senast redigerat av Evildan (24 maj 2014)

dawwe ...has left the building...
24 maj 2014 · 4 474 Inlägg

OpelP1: Skulle jag köpa en modern bil så skulle det bli en MB E-klass 250D Kombi från 2011 och framåt. Gigantisk inuti, och snål. Eller en Skoda Superb. Varför inte BMW? Jo för både E61 och F11 är för trånga inuti, behöver få in stora/breda saker i bilen, o grejerna ryms helt enkelt inte i 5-serien. Får kanske hoppas på att 7-serien kommer som Touring, med en snål-diesel o mauell låda:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
24 maj 2014 ·

OpelP1 skrev:

dawwe skrev:
OpelP1: Sonata? Allvarligt? Själv håller jag mig inte undan några bilar, kan såklart köpa en Mondeo med, om skicket är BRA o priset är gravlågt smile.

Ja jag är allvarlig, det är helt okej bilar, även den äldre generationen som passar i TS prisklass.  smile

Skulle jag ha en modern bil igen så skulle jag faktiskt köpa en Sonata från runt 06-07, jag fattar inte hur jag tänkte förra året när jag köpte en e61 istället för en sån (var inte ett måste med kombi). Massor med extra pengar att betala bara för att få en bil som krånglar mer.

Dom är fina, som en Koreansk Camry, med närapå samma fina detaljkänsla.

Nu när vi gjort något klokt och kikar österut åt det Asiatiska erkänt driftsäkra och krångelfria hållet:
Toyota Camry 2.2 runt 1996-1999, där har vi en rymlig bil (rymligare än den återkommande E39) som är erkänt driftsäker, snål på bensin då den önskar strax under 0.9 blandad körning och har även den en vettig utväxling för Autobahn.
Länkar ett exemplar som förslag:
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 12&w=2

OpelP1
24 maj 2014 · 1 412 Inlägg

Evildan skrev:

OpelP1 skrev:
Då får väl jag köra en lista också då, det blir bilar som jag anser är väldigt prisvärda. smile

1. Ford Mondeo.
2. Hyundai Sonata (om man klarar sig med en sedan då, annars hoppar det till vectran)
3. Opel Vectra

Sedan kanske det dyker upp någon annan modell som är rätt bil till rätt pris men jag skulle hålla mig undan från bmw, mb och saab.

Sonatorna 2.0 är driftsäkra och för den budgeten får TS ett riktigt välskött och fint exemplar.
Drar runt 0.9 blandad körning och är vettigt utväxlade för Autobahn.
Har kamrater som säljer Hyundai sedan några år och har därav kört och åkt några av generationerna.
Sonata åker man riktigt bra i, speciellt från den fjärde generationen som anlände 1999 som är rymligare och något bättre ljudisolerad, en faceliftad modell från 2001 är enligt mig att föredra.
Likt den här:
http://www.blocket.se/stockholm/Hyundai … 12&w=2

Den ser riktigt trevlig ut, välvårdad. smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
24 maj 2014 · 10 427 Inlägg

dawwe skrev:
Ok..Som sagt 600 mil tripp genom Europa med 523iA -96 35000 mil vid tillfället, 4 pers med fullpackning. Allt mellan 130-190km/h, stundtals marschning i 160-170. Genomsnittsförbrukning på under litern, för hela resan! Det är mer än godkänt! Fan till om med min M3 3.2 är ungefär lika snål som min Passat i farter kring 130-140 (Passat runt 0.82, M3 runt 0.86). BMW gör snåla motorer i förhållande till effekt o prestanda, iaf efter 1995:).

Nice, alla mina två BMW (M52TUB25 14000-18000mil & N52B25 8000mil) drar runt litern i 120-130km/h. tongue Tror polarens 330i E92 (N52B30, udda 272hk-varianten) snittade 1,1 eller 1,2 240mil Falun-Hamburg-Falun i maj förra året, 3 pers med lättpackning & lite tyngre last hem men men var ju inte direkt snål wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
OSkar000
25 maj 2014 · 198 Inlägg

Audi A6 1,8 (utan turbo). Antingen en C4 eller C5. Skulle inte förvåna mig om en C4 (95-97) är både snålare och tystare. Minnet säger mig att baksätet är väl tilltaget och fram sitter man riktigt bra. Även om en 1,8 på 125hk inte är nån raket så går de helt okej.

Problemfriheten har jag svårt att utala mig om annat än att en kollegas A6 -99 har gått en bit över 36000 mil nu och ska få leva några år till enligt honom.

Xuri One Man Clan
25 maj 2014 · 4 287 Inlägg

volvo v40/s40 2.0t.. har alla bekvämligheter du behöver för färden å är bränslesnål... å för dom pengarna på du tag i en med rätt låga mil..

varvar ca 3000 i 130 blås..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Presidento Of World
25 maj 2014 · 3 329 Inlägg

Xuri skrev:
volvo v40/s40 2.0t.. har alla bekvämligheter du behöver för färden å är bränslesnål... å för dom pengarna på du tag i en med rätt låga mil..

varvar ca 3000 i 130 blås..

synd bara att man måste ha hörselskydd när man åker dessa.. ochså är dom inte speciellt bränslesnåla i dessa hastigheter

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Xuri One Man Clan
25 maj 2014 · 4 287 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Xuri skrev:
volvo v40/s40 2.0t.. har alla bekvämligheter du behöver för färden å är bränslesnål... å för dom pengarna på du tag i en med rätt låga mil..

varvar ca 3000 i 130 blås..

synd bara att man måste ha hörselskydd när man åker dessa.. ochså är dom inte speciellt bränslesnåla i dessa hastigheter

Har man vettiga däck på så låter dom inte jättemycket...

0.8 milen körde jag med min gamla häck , motorvägskörning i 110-120...

motor/drivlinan är väldigt driftsäker i dom i alla fall...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 maj 2014 · 17 483 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Xuri skrev:
volvo v40/s40 2.0t.. har alla bekvämligheter du behöver för färden å är bränslesnål... å för dom pengarna på du tag i en med rätt låga mil..

varvar ca 3000 i 130 blås..

synd bara att man måste ha hörselskydd när man åker dessa.. ochså är dom inte speciellt bränslesnåla i dessa hastigheter

Hade en V40 classic -04. Den gick billigt! Men den var uttagen som ny och den var lika trång som en Fiat Uno. Inte min favoritbil.

Kört med 3 personer bak i den nån gång. Hade man hällt tomatsås över dessa så skulle liknelsen med makrillar i tomatsås i dito konservburk vara skrämmande lik.. Dessutom var dessa lika irriterade som ett gäng nyfångade firrar efter endast 1 timmes resa...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 maj 2014 · 17 483 Inlägg

Slänger in ett wildcard: Opel Omega. Sen modell.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
25 maj 2014 · 3 329 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Slänger in ett wildcard: Opel Omega. Sen modell.

Haft 3st av årsm 2000-2003

Ok bil men undvik 2.2liters med kamkedja, gärna 2.5 eller 2.6an trevliga somfan!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Micoway
9 juni 2014 · 296 Inlägg

Många Opel bilar har stora fel och brister. Köpte en snygg Opel men tyvärr så bildades det is i luftrenaren. Var tvungen att peta loss isen många ggr. På Autobahn lossade avgasröret. Jag körde in på en bilverkstad för att svetsa samman ljuddämparen. Inne i värmen började bensintanken att läcka. Ren tur att bilen inte exploderade!! Varning för begagnad OPEL!!

xXSammy
9 juni 2014 · 6 571 Inlägg

Micoway skrev:
Många Opel bilar har stora fel och brister. Köpte en snygg Opel men tyvärr så bildades det is i luftrenaren. Var tvungen att peta loss isen många ggr. På Autobahn lossade avgasröret. Jag körde in på en bilverkstad för att svetsa samman ljuddämparen. Inne i värmen började bensintanken att läcka. Ren tur att bilen inte exploderade!! Varning för begagnad OPEL!!

Psch, är ingenting emot bränsleslangarna på Alfa V6orna som kan lossna i motorrummet och övertända bilen på några sekunder.

De/Dem
peter_1976 JDM
9 juni 2014 · 2 201 Inlägg

Varför måste det vara tyskt?
Annars finns det ju massor annat, Subaru Legacy, Honda Accord, Toyota Avensis

SportPilot Ubåtsingenjör
9 juni 2014 · 7 232 Inlägg

peter_1976 skrev:
Varför måste det vara tyskt?
Annars finns det ju massor annat, Subaru Legacy, Honda Accord, Toyota Avensis

Kanske inte fullt så trevliga att åka långt i ...

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
DasAuto
9 juni 2014 · 2 751 Inlägg

1 - S-Klass
2 - Audi A8, Bmw 7-serie, Lexus GS
3 - Audi A6, Bmw 5-serie, Merc E-klass, Volvo S80, Lexus?
4 osv osv osv

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Evildan
9 juni 2014 ·

Glöm inte att läsa TS senaste inlägg innan ni postar. wink

#94
Många Opel bilar har stora fel och brister. Köpte en snygg Opel men tyvärr så bildades det is i luftrenaren. Var tvungen att peta loss isen många ggr. På Autobahn lossade avgasröret. Jag körde in på en bilverkstad för att svetsa samman ljuddämparen. Inne i värmen började bensintanken att läcka. Ren tur att bilen inte exploderade!! Varning för begagnad OPEL!!

Har TS köpt en Opel som havererade nyligen i minusgrader nu i juni eller är detta något som hänt TS tidigare?

Senast redigerat av Evildan (9 juni 2014)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2014 · 17 483 Inlägg

Jag körde idag min gamla S80 2.9. Underbar bil. Saknar den... Bara köp. Ej T6.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang