Vägledning angående insprutskonvertering på budget

-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
25 maj 2014 · 469 Inlägg

Börjar sista året på fordonslinjen nu till hösten och vi har fått order om att börja fundera på vad vi vill göra som avslutningsprojekt, och jag vill insprutningskonvertera en motor. Innan jag blir idiotförklarad så jag kan ju meddela att jo, jag är medveten om att det kostar fläsk att bygga bil/motor och jag har förmodligen inte råd, men jag försöker gärna ändå.

Tanken är ju alltså inte att plocka ut fyra tusen hästar, utan något i stil med att plocka isär, blueprinta och dokumentera allt, plocka ihop med nya insprutet och sedan jämföra motorkaraktär, kraft, bränsleförbrukning och dylikt mot vad förgasarmotorn presterade.

Men problemet är ju att jag är fattig studerande och har inte råd att sitta på Ebay och klicka hem åkafortgrejor, så nu frågar jag er som gjort liknande operationer. Vilket styrsystem ska man använda och hur billigt kan man komma undan utan att börja fulmecka? MaxxECU skulle ju vara drömmen men med tanke på avsaknaden av effektmål och tajt budget så måste man väl nöja sig med ett enklare system. Egentligen behövs väl inte så mycket mer än möjligheten att mappa och att hålla koll på diverse motorparametrar?

Så om någon har erfarenhet och tips angående sprutkonvertering får ni gärna dela med er!
Är det nån idé eller är det bara att förglömma?

Dr_struts
26 maj 2014 · 1 861 Inlägg

s

-Westerlund- skrev:
Börjar sista året på fordonslinjen nu till hösten och vi har fått order om att börja fundera på vad vi vill göra som avslutningsprojekt, och jag vill insprutningskonvertera en motor. Innan jag blir idiotförklarad så jag kan ju meddela att jo, jag är medveten om att det kostar fläsk att bygga bil/motor och jag har förmodligen inte råd, men jag försöker gärna ändå.

Tanken är ju alltså inte att plocka ut fyra tusen hästar, utan något i stil med att plocka isär, blueprinta och dokumentera allt, plocka ihop med nya insprutet och sedan jämföra motorkaraktär, kraft, bränsleförbrukning och dylikt mot vad förgasarmotorn presterade.

Men problemet är ju att jag är fattig studerande och har inte råd att sitta på Ebay och klicka hem åkafortgrejor, så nu frågar jag er som gjort liknande operationer. Vilket styrsystem ska man använda och hur billigt kan man komma undan utan att börja fulmecka? MaxxECU skulle ju vara drömmen men med tanke på avsaknaden av effektmål och tajt budget så måste man väl nöja sig med ett enklare system. Egentligen behövs väl inte så mycket mer än möjligheten att mappa och att hålla koll på diverse motorparametrar?

Så om någon har erfarenhet och tips angående sprutkonvertering får ni gärna dela med er!
Är det nån idé eller är det bara att förglömma?

Vad vill du ha för bil och bygga i? Jag själv håller på och ska konvertera en Volvo b230FT till Saab trionic5 det är gott för typ 700hk bara man har hårdvaran för det! Billigt och simpelt med! Skicka ett PM om du vill veta mer om T5 sprutet! smile

Min tråd, inte börjat så mycket med motor än men det kommer!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=292387

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
26 maj 2014 · 469 Inlägg

Dr_struts skrev:
Vad vill du ha för bil och bygga i? Jag själv håller på och ska konvertera en Volvo b230FT till Saab trionic5 det är gott för typ 700hk bara man har hårdvaran för det! Billigt och simpelt med! Skicka ett PM om du vill veta mer om T5 sprutet! smile

Min tråd, inte börjat så mycket med motor än men det kommer!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=292387

Helst så skulle jag vilja slippa att släpa hem en bil alls, skulle gärna villja göra allt i motorställ tongue
Men nu när du säger det så har jag ju faktiskt inte funderat alls på vilken motor jag skulle använda, men det lutar väl mot en rödblockare.

Det där Saabsprutet lät rätt intressant faktiskt, måste läsa på lite mera!

GVR4
26 maj 2014 · 94 Inlägg

Kan du programmera? I så fall kan du köra en Arduino microdator.
Då kan du återanvända många givare som redan finns. Och skall du inte varva för högt så kan du även köra Alpha-N baserat, då slipper ännu mer krångel.

-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
26 maj 2014 · 469 Inlägg

GVR4 skrev:
Kan du programmera? I så fall kan du köra en Arduino microdator.
Då kan du återanvända många givare som redan finns. Och skall du inte varva för högt så kan du även köra Alpha-N baserat, då slipper ännu mer krångel.

Oofan! Visste inte att Arduino var såpass avancerat. Är just nu i processen med att ta mig in i simracing-träsket och det är många som bygger egna kontroller till simulatorn med hjälp av Arduino, så jag har kikat lite på det. Ska kolla vilka begränsningar som Arduino har, men det låter definitivt intressant!

Dr_struts
27 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Fast trionic5 är fortfarande simplare skulle jag vilja säga...
Mer prisvärt med! Jag menar du kan nog få komplett härva för 2k inklusive alla sensorer osv, man kan använda sig av det mesta original och sen slipper man LMM och kan köra med öppen dump om man nu vill pysa när man åker! c:

Sen så håller det ju för massa effekt med menar vet 3 som kör 500+ på Saab original!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
GVR4
27 maj 2014 · 94 Inlägg

Med tanke på att postaren skall köra simracing så är 2k en väldans massa pengar jämför med 3 st Arduino pro mini cloner för 150 spänn.
Men som sagt då är den ingen klar lösning utan man få lära sig programmera lite. Vilket gör väldigt fort på just Arduino då det finns en så tung community bakom som redan testat mycket.
Att köra Arduino i interrupt mode klarar lätt att dra runt en motor på moderata varvtal. (Till och med väldigt höga om man lägger ner lite tid på koden.)
Sen kan man köra flera Arduino om man vill separera bränsle och tändning, samt logger. Som jag sade runt 150 spänn för 3 st 16Mhz processorer är billigt vs färdig OEM ECU på några få Mhz.
Loggar man med en separat Arduino så ligger man på en default sample rate på 10.000 samplingar/sekund. Det är fort. Man kan lätt klocka upp till 1 miljon samplingar/sekund.

Ett tungt minus för OEM produkter är att dom redan är klara och stängda för allmänheten, jämfört med open source MCU's.
Och rätta mig om jag har fel; Ett hemmasnickrat system väger tyngre som examensprojekt än en färdig OEM ECU.

Senast redigerat av GVR4 (27 maj 2014)

ascona-tic
1 juni 2014 · 1 496 Inlägg

Slår oxå ett slag för trionic5 som är ett fint system och som inte är stängt för allmänheten. Men visst ett Arduino ger dig nog mer poäng i skolarbetet.

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
1 juni 2014 · 469 Inlägg

Har snöat in mig ganska ordentligt på Arduino, istället för att sova i torsdags så plöjde jag igenom en guideserie för grunderna i Arduino lol

Men jag är positivt överraskad faktiskt, har programmerat lite i C++ och Javascript förut så jag kände mig rätt hemmastadd i Arduino-miljön, den är ju logisk och straight-forward bara man tänker till lite.
Så att få igång ett fungerande sprut och starta en motor med det så kommer inte att bli några problem, men jag är lite tvek på att ställa in härligheten.

Har hittat massor med folk som har konverterad gräsklippare till Arduino-sprut med stor framgång, och där verkar normen vara att låta programmet avläsa volten från en lambdasensor och öka/minska duty cycle på insprutaren därefter. Det är ju kalas och sådär, och det funkar ju bra på en gräsklippare som bara går på fullvarv hela tiden, men problemet lär vara att en lambdasond uppdaterar ganska långsamt, så den hinner inte ge tillräkligt med data för att kunna styra en motor som går med varierande varvtal och belastning.

Så i dagsläget är väl största problemet att mappa allt, skulle ju gärna vilja ha nån sorts interface för att kunna se varvtal, lambda, temp osv och även kunna mappa med traditionella gnist-/bränsletabeller. Ett sätt är ju att mappa allting i koden till programmet, men det är ju väldigt knöligt och inte särskilt användarvänligt. Ett intressant alternativ är denna kille, han har skrivit nått sorts plugin till Arduino Mega som lär fungera som tolk mellan Arduino och Tuner Studio. Jag har laddat ner filerna och latjat runt med dem lite grann, jag har fått dem att fungera med varandra och så, men jag har ju ingen hårdvara så det blir ju bara slir av det.

https://www.youtube.com/watch?v=cLTlyO0wmvk
https://github.com/noisymime/speeduino/ … nt-Roadmap

Edit: Här står ju mannen själv och förklarar konceptet, haha:

https://www.youtube.com/watch?v=lcwrLTaYJ_o

Dessvärre så åker jag ju bort på arbetsläger över sommaren för att finansiera bygget, och jag hinner knappast få hem några saker under den veckan innan jag åker, men planeringen fortsätter så ska jag handla hem lite saker till hösten och börja leka lite, så får vi se hur det slutar.

Senast redigerat av -Westerlund- (1 juni 2014)

GVR4
2 juni 2014 · 94 Inlägg

Vad kul att det rör sig! smile

Jo jag tänkte på det med mappar och liknande. Jag har tidigare gjort andra sorters program som mappar in bränslet automatiskt i en original Mitsubishi ECU som använder en EPROMemulator.
Jag löste det genom att mata ut loggade värden för dom viktigaste parametrarna, och sedan låta ett program skrivet i språket Processing sköta beräkningarna då det kan hantera decimaltal, vilket inte org ECU'n kan.
Processing är väldigt likt Arduino språket då båda bygger på samma grund.
På det sättet skapade jag ett grafiskt gränssnitt som jag kan använda för att ändra tunen i real-tid medans auto-tunern uppdaterar bränslemappen ca 50 ggr/sek. Det är tillräckligt fort för att köra i closed loop. smile

Så visst finns det möjligheter.

Plugga Arduino språket och Processing 2.x samtidigt så kommer du kunna göra precis vad du vill när du sätter igång. Du kan köra flera Arduino parallelt om du vill ha bättre precision på sakerna. Och som sagt är dom billiga.

Jag älskar även infallsvinkeln många har tagit upp med att använda OEM prylar, jag jobbar med sånt varje dag. Men för att få det att funka till låg kostnad är svårt.

När dagen kommer och du bestämmer dig för vilket system du skall köra på så ställer jag gärna upp som bollplank. Har gjort mycket galna saker med Arduino och org sprut, m.m.

Dr_struts
2 juni 2014 · 1 861 Inlägg

Men Trionic 5 är ju oerhört billigt och simpelt! smile Men det hade ju vart fett om man nu gör ett eget sprut det hade ju definitivt gett flest poäng! Men sen e det mycket jobb känns det som... tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
GVR4
2 juni 2014 · 94 Inlägg

Jag skall kika närmare på Trionic 5 tänkte jag. Alltid kul att lära sig nya saker. smile
Jag vill passa på och tacka för tipset.

Dr_struts
2 juni 2014 · 1 861 Inlägg

GVR4 skrev:
Jag skall kika närmare på Trionic 5 tänkte jag. Alltid kul att lära sig nya saker. smile
Jag vill passa på och tacka för tipset.

Inga problem! smile Och hänger du med i mitt projekt kommer du att få se lite ang parning till en annan motor med! ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
2 juni 2014 · 469 Inlägg

Dr_struts skrev:
Men Trionic 5 är ju oerhört billigt och simpelt! smile Men det hade ju vart fett om man nu gör ett eget sprut det hade ju definitivt gett flest poäng! Men sen e det mycket jobb känns det som... tongue

Jo visst är det ju lite mer avancerat än att bara dra kabel från komponent till styrsystem och sen fylla i lite tabeller, men jag känner att jag hellre vill satsa lite extra på det här med risken att det exploderar istället för att stå där på presentationsdagen och småflina "Ja jag har ju renoverat en motor jag då, som 95 % av mina klasskamrater också har gjort" tongue
Men OM det går åt helvete så är det ju skönt att ha T5 eller dylikt som backup, då är det ju "bara" att kasta de smälta kretskorten och plugga i T5 istället lol

Men just nu så sitter jag och fördjupar mig i förbränningslära. Jag börjar ju jobba först på lördag, så om jag ska vara helt ärlig så gör jag faktist inte mycket annat alls big_smile
Måste jaga tag i han där Josh Stewart också och höra hur det går med det där pluginprogrammet, har jag tur så stöder han fyrcylindrigt tills jag ska börja eller så kanske han kan bidra med en betaversion.

Men tills vidare så tackar jag för hjälpen! När jag startade denna tråd så var det mest på måfå för att kolla om det fanns nån chans över huvud taget, och det fanns det ju. Jag tänkte att "Ja inte blir det väl till nått med det här sprutet, får väl renovera hoj istället. Men man kan ju prova i alla fall", och som tur var så kom ju ni här, så det här ska nog bli bra smile

Dr_struts
2 juni 2014 · 1 861 Inlägg

Kul med folk som testar! big_smile Blev lite sugen på att testa dom där Arduino och ev försöka bygga till en gammal b18/b20 och ha i en Amazon eller liknande! ^^

Men känner att vill man ha ett säkert kort så är ju ett beprövat sprut jävligt skönt! ^^ Vill inte spika sönder min motor för att ena datorn får ett error i ett script när man laddar typ 1.4bar! ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
GVR4
2 juni 2014 · 94 Inlägg

Det är det som är skönt med just Arduino, inga skumma skript som körs. Det är kompilerad maskinkod. Precis som i din vanliga ECU. smile

Senast redigerat av GVR4 (2 juni 2014)

Dr_struts
2 juni 2014 · 1 861 Inlägg

coolt! Men fortfarande det känns inte värt att experimentera på en motor när man inte har råd att det ska gå åt helvete! ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
GVR4
2 juni 2014 · 94 Inlägg

Nä så sant.
Man måste börja smått och jobba sig upp. Som sagt så har alla som byggt egen ECU gjort.
För dom flesta så stannar det vid drömmen då det finns så många färdiga produkter att välja på idag.

Men som sagt, man kan köra allt helt virtuellt också direkt i datorn kombinerat med en extra MCU som man loggar alla värden på.
Personligen så ger det mig massor att se att allt funkar som man själv har byggt.
Dock så kör jag fortfarande OEM ECU på min bil också. Men självklart har jag skrivit koden själv. smile

L_R
2 juni 2014 · 184 Inlägg

Gör allt vevvinkelbasserat. Och då menar jag allt. Då har du ett maffigt sprut.

Dr_struts
3 juni 2014 · 1 861 Inlägg

Kikat lite på arduino och det verkar vara jäkligt krångligt för att få ett stabilt system... Enligt mig då men allt är väl krångligt när man itne vet hur man ska göra! tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang