Vatten i oljan, hur hittar jag en oljeläcka?

JoeyJ
25 maj 2014 · 502 Inlägg

Jag har en toyota mr2 som tar in vatten i oljan, toppen är planad och packningen är bytt men det hjälpte inte sad

Finns det några bra metoder för att hitta sprickor i block/topp eller vad det nu kan vara?
Eller är det bara att ställa in sig på att plocka isär hela eländet?
Har även testat fullösningen med att hälla i "reparationsgegga" i kylsystemet men det hjälpte inte heller

Motorn är en 3S-GTE, samma som i många celica

Finns det t.ex något enkelt sätt att trycksätta kylsystemet utan att starta motorn? Då kan jag ju iaf ta bort ventilkåpan och kolla om det kommer upp vatten där någonstans

edit: såg att biltema har en sats för att testa trycket men den kostar 1400kr hmm

Senast redigerat av JoeyJ (25 maj 2014)

RGH
25 maj 2014 · 134 Inlägg

köp dyr sats eller använd fantasin, slang från en däckventil till kylsystemet? Men lägg ringtrycket på ca 1 bar, inte mer för då finns det väl risk att nåt annat pajjar.. Eller köp riktiga grejer:)

BMW 318iS "T" (1990)
Maffia
25 maj 2014 · 383 Inlägg

Kass oljekylare?

Ibanezman Skåning
25 maj 2014 · 739 Inlägg

Planad topp....
Kan kanske vara så att blocket har slagit sig?
Jag känner till en XC70 vars topp var skev, den planades och ny toppackning monterades.
Dock mättes inte blocket som var tillverkat i aluminium, det hade också slagit sig.....

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
lighter22
26 maj 2014 · 436 Inlägg

kan mycket väl vara som Ibanezman sager eller spricka I någon cylinder.
många verkstäder kan trycksätta systemet åk in och kolal vad en verkstad ska ha för detta. men att få veta att vatten blandas I oljan ger juh inte så mkt egentligen utan frågan är juh vart vattnet tränger igenom.

JoeyJ
27 maj 2014 · 502 Inlägg

mm ska testa göra ett enkelt leakdowntest och se om det bubblar i kylsystemet, annars blir det väl att riva loss oljekylaren och kolla in den

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang