5214
Sök

Octavia RS går illa. mycket bytt utan skillnad.. SOLVED. Gåtan är löst. tack.

Den som ingen turbo har får åka utan bar
864 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
Hejsan!

Min Octavia RS började krångla lite smått i vintras då den gick halv-illa på tomgången vid en riktigt kall start, utöver det inga problem.

detta har bara förvärrats, dock så är symptomen endast framme ibland, vilket får både mig och mekanikerna på Berners samt andra märkesverkstäder att bli riktigt förvirrade.

i nuläget så baktänder bilen efter omstart, ryker svart och det luktar krut/svavel, alltså så är katalysatorn bränd, för mycket bensin (??)

Den hänger sig på laddtrycket vid jämngas och börjar misstända ordentligt, (baktänder som om den bryter tändningen)

Laddtrycket känns ostabilt vid gaspådrag.

men som sagt, dessa symptom är endast IBLAND. låt oss säga 3 gånger av 10 då man ska köra bilen. dom försvinner/kommer gärna då bilen stått minst 10 timmar orörd.

MYCKET är bytt, här är en lista.

LMM
Gasspjäll (Gasspjället har ställts in via dator utav expert)
Magnetventil
dumpventil
tempgivare.

Bilen ÄR felkollad och det har inte visat något som ska ha med detta att göra. det som visades var felkod på Dumpventil, ( åkte med Forge öppen förut ) Laddluftkylare känns ej igen, och Tryckfall.

Mekanikerna och 'experterna' säger att ingen av dessa ska påverka.

Symptomen kom FÖRE bytet av intercooler, den är alltså något utesluten.

Är tacksam för ALLA svar som kan leda någonvart, är otroligt less på att bilen går skit då jag är pedantisk när det kommer till bilen.

Mvh.
Senast redigerat av RS-Triw (12 juni 2014)

Administratör för JDM Life Sweden

10 166 Inlägg
26 maj 2014
Chippad. Är det märkes kvalitets chipp?

Forge dubbelkolvig dumpventil. (kvittrar) Rekommenderas ej med öppen dump efter lmm kan orsaka oförbränt bränsle. (men kanske du bytt tillbaks förstog inte texten.

2,5 tums sportsystem ifrån katten. borde inte skapa några konstiga problem speciellt inte med orginalkatt.

AEM öppet sport luftfilter. Får i flera fall bilen att gå sämre om du inte gillar dess "fränhets faktor" så är detta inget att ha med dom hästarna du har ett sportluftfilter i original burken räcker gott och väl.

Dock krångligt med problem som kommer och går att hitta felet hoppas du finner en lösning.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

864 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
Djo skrev:
Chippad. Är det märkes kvalitets chipp?

Forge dubbelkolvig dumpventil. (kvittrar) Rekommenderas ej med öppen dump efter lmm kan orsaka oförbränt bränsle. (men kanske du bytt tillbaks förstog inte texten.

2,5 tums sportsystem ifrån katten. borde inte skapa några konstiga problem speciellt inte med orginalkatt.

AEM öppet sport luftfilter. Får i flera fall bilen att gå sämre om du inte gillar dess "fränhets faktor" så är detta inget att ha med dom hästarna du har ett sportluftfilter i original burken räcker gott och väl.

Dock krångligt med problem som kommer och går att hitta felet hoppas du finner en lösning.

Tack för svaret!

Chippet är ej ditsatt utav mig, det är gjort utav förra ägare. så det kan jag ej svara på tyvärr.

Dumpen är bytt tillbaka till original.

Öppna filtret är endast för 'show, inte go'.. gott insugsljud wink

Tackar!

864 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
Tillägger också att jag ägt bilen sedan sommaren 2011, ej haft några som helst problem innan..

Kan chippet flippa ur efter en viss tid?

Forummoderator
26 617 Inlägg
26 maj 2014
Ner.

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
•Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.
•Innehållslösa inlägg som ej för diskussionen framåt är inte tillåtna. Som innehållslöst inkluderas t.ex. inlägg som "+1", "word", "hehe" med mera.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

10 166 Inlägg
27 maj 2014
RS-Triw skrev:
Tillägger också att jag ägt bilen sedan sommaren 2011, ej haft några som helst problem innan..

Kan chippet flippa ur efter en viss tid?

Okej jadu svårt säga men kanske någon dålig lödning med chippet men riktigt svårt fel att finna orsak till.

Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

864 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
Felet är FUNNET!

Tackar för era svar.

det var Wastegaten som blir för klen vid högreladd. tydligen är original Wasten dålig i Octavia RS'orna.

10 166 Inlägg
13 juni 2014
RS-Triw skrev:
Felet är FUNNET!

Tackar för era svar.

det var Wastegaten som blir för klen vid högreladd. tydligen är original Wasten dålig i Octavia RS'orna.

Ja där ser man fint att du hittade felet och kunde lösa det big_smile

Sök