Hejsan!
Min Octavia RS började krångla lite smått i vintras då den gick halv-illa på tomgången vid en riktigt kall start, utöver det inga problem.
detta har bara förvärrats, dock så är symptomen endast framme ibland, vilket får både mig och mekanikerna på Berners samt andra märkesverkstäder att bli riktigt förvirrade.
i nuläget så baktänder bilen efter omstart, ryker svart och det luktar krut/svavel, alltså så är katalysatorn bränd, för mycket bensin (??)
Den hänger sig på laddtrycket vid jämngas och börjar misstända ordentligt, (baktänder som om den bryter tändningen)
Laddtrycket känns ostabilt vid gaspådrag.
men som sagt, dessa symptom är endast IBLAND. låt oss säga 3 gånger av 10 då man ska köra bilen. dom försvinner/kommer gärna då bilen stått minst 10 timmar orörd.
MYCKET är bytt, här är en lista.
LMM
Gasspjäll (Gasspjället har ställts in via dator utav expert)
Magnetventil
dumpventil
tempgivare.
Bilen ÄR felkollad och det har inte visat något som ska ha med detta att göra. det som visades var felkod på Dumpventil, ( åkte med Forge öppen förut ) Laddluftkylare känns ej igen, och Tryckfall.
Mekanikerna och 'experterna' säger att ingen av dessa ska påverka.
Symptomen kom FÖRE bytet av intercooler, den är alltså något utesluten.
Är tacksam för ALLA svar som kan leda någonvart, är otroligt less på att bilen går skit då jag är pedantisk när det kommer till bilen.
Mvh.
Senast redigerat av RS-Triw (12 juni 2014)
Administratör för JDM Life Sweden