Bmw e36 328 hjullager fråga

panda666
13 juni 2014 · 4 250 Inlägg

Hejsan!!

sålde iväg min 318 för den kändes alldeles för slö,
nu har ja en 95 328 istället som är mycket piggare.

märkte när ja provkörde att det lät nått litet tjut från bakdäcken, då sa han att det kom precis efter att han hade lämnat in den för handbroms byte? tjutandet kommer lite i olika hastigheter men försvinner så fort man drar lite i handbromsen, då kommer inga missljud alls. ibland så tjuter det inte alls.


tog den till min verkstad där vi kontrollera hjulen med att spinna dom så hårt vi kunde. Det låter inget så där jättekraftigt och det verkar inte vara glapp i bakhjulen. själv tycker ja att det låter normalt när man spinner bakdäcken. frågan är hur exakt ska det låta ifall när det är dags för byte? det kanske inte är så farligt just nu?


har läst jättemycket i olika forums men tyckte jag kunde fråga er som vet mycket.

tips och råd uppskattas.

mvh

panda666
14 juni 2014 · 4 250 Inlägg

ingen??

-matte En Medlem
14 juni 2014 · 405 Inlägg

Kan vara något i lager i differentialen som tjuter. Hjullager brukar ge mer ett "flygplansmotor" ljud som du lätt kan isolera genom att svänga med bilen höger och vänster för då ändras tonen.

Man kan också prova att rotera hjulet och hålla en hand på fjädern för att känna efter vibrationer och ojämnheter, känner man det så är lagret dåligt. Själv tycker jag däremot att det räcker med att vicka på hjulen när man misstänker hjullager.

panda666
14 juni 2014 · 4 250 Inlägg

-matte skrev:
Kan vara något i lager i differentialen som tjuter. Hjullager brukar ge mer ett "flygplansmotor" ljud som du lätt kan isolera genom att svänga med bilen höger och vänster för då ändras tonen.

Man kan också prova att rotera hjulet och hålla en hand på fjädern för att känna efter vibrationer och ojämnheter, känner man det så är lagret dåligt. Själv tycker jag däremot att det räcker med att vicka på hjulen när man misstänker hjullager.

känns inget speciellt när man svänger utan det kommer lite tjutande bara när man kör rakt och det försvinner när man drar lite i handbromsen,

ska det verkligen låta illa innan man misstänker hjullager eller måste man byta direkt vid minsta missljud?


finns inget spel eller glapp när jag försöker ta i hjulen annars, för att se om det glappar.

ska det vara knäpptyst när man snurrar i hjulet eller?

-matte En Medlem
14 juni 2014 · 405 Inlägg

panda666 skrev:

-matte skrev:
Kan vara något i lager i differentialen som tjuter. Hjullager brukar ge mer ett "flygplansmotor" ljud som du lätt kan isolera genom att svänga med bilen höger och vänster för då ändras tonen.

Man kan också prova att rotera hjulet och hålla en hand på fjädern för att känna efter vibrationer och ojämnheter, känner man det så är lagret dåligt. Själv tycker jag däremot att det räcker med att vicka på hjulen när man misstänker hjullager.

känns inget speciellt när man svänger utan det kommer lite tjutande bara när man kör rakt och det försvinner när man drar lite i handbromsen,

ska det verkligen låta illa innan man misstänker hjullager eller måste man byta direkt vid minsta missljud?


finns inget spel eller glapp när jag försöker ta i hjulen annars, för att se om det glappar.

ska det vara knäpptyst när man snurrar i hjulet eller?

Jag är tyvärr ingen expert på hjullager men de gånger jag har varit med om trasiga lager så har det alltid låtit tydligt "flygplansmotor" och varit glapp i hjulet man har vickat på det. Aldrig att de har tjutit, men min erfarenhet är inte stor så kanske de tjuter i vissa fall.

panda666
14 juni 2014 · 4 250 Inlägg

-matte skrev:

panda666 skrev:

-matte skrev:
Kan vara något i lager i differentialen som tjuter. Hjullager brukar ge mer ett "flygplansmotor" ljud som du lätt kan isolera genom att svänga med bilen höger och vänster för då ändras tonen.

Man kan också prova att rotera hjulet och hålla en hand på fjädern för att känna efter vibrationer och ojämnheter, känner man det så är lagret dåligt. Själv tycker jag däremot att det räcker med att vicka på hjulen när man misstänker hjullager.

känns inget speciellt när man svänger utan det kommer lite tjutande bara när man kör rakt och det försvinner när man drar lite i handbromsen,

ska det verkligen låta illa innan man misstänker hjullager eller måste man byta direkt vid minsta missljud?


finns inget spel eller glapp när jag försöker ta i hjulen annars, för att se om det glappar.

ska det vara knäpptyst när man snurrar i hjulet eller?

Jag är tyvärr ingen expert på hjullager men de gånger jag har varit med om trasiga lager så har det alltid låtit tydligt "flygplansmotor" och varit glapp i hjulet man har vickat på det. Aldrig att de har tjutit, men min erfarenhet är inte stor så kanske de tjuter i vissa fall.

tack för svar endå. känns ingen glapp eller spel när man spinner eller tar i hjulen, sen när man spinner hjulen låter det inget speciellt mycket, drar man i handbroms så försvinner allt.

måste nog gå ner och kontrollera mer då.

baltis
19 juni 2014 · 1 948 Inlägg

Känner du inget glapp i hjulet så ska det ju inte vara hjullagret allafall... glappet brukar alltid kännas långt innan det börjar låta...

Det är väl helt enkelt handbromsen som låter, eftesom det slutar låta när du drar åt den lite big_smile bromsbackarna e ju nya säger du så dom ligger väll precis emot så det uppstår ett oljud... kör med handbromsen i så dom slits ner en bit så försvinner ljudet förhoppninsvis sen wink

Annars så höjjer du bara på stereon big_smile

Emil_sb
19 juni 2014 · 210 Inlägg

baltis skrev:
Känner du inget glapp i hjulet så ska det ju inte vara hjullagret allafall... glappet brukar alltid kännas långt innan det börjar låta...

Det är väl helt enkelt handbromsen som låter, eftesom det slutar låta när du drar åt den lite big_smile bromsbackarna e ju nya säger du så dom ligger väll precis emot så det uppstår ett oljud... kör med handbromsen i så dom slits ner en bit så försvinner ljudet förhoppninsvis sen wink

Annars så höjjer du bara på stereon big_smile

Haha det gjorde jag på min gamla 520 när fläktremmen skrek.. slutade med att den gick av och motorn började koka.. Ljudet försvann dock smile

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!
panda666
19 juni 2014 · 4 250 Inlägg

hehe låter bra;)smile

lämnade in bilen för några dar sen på en verkstad där meken körde runt bilen och testade.
han sa att det inte var nån problem eller oljud från hjullager, känns väldigt skönt att höra iaf^^

caromania Forummoderator
20 juni 2014 · 9 296 Inlägg

Vålda lite med handbromsen när du kör så kommer det nog försvinna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
20 juni 2014 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:
Vålda lite med handbromsen när du kör så kommer det nog försvinna.

skoj eller menar du allvar?  ^^

tror nog måste öppna backarna och kolla så fort ja har tid. synd att min verksta är alltid upptagen

caromania Forummoderator
20 juni 2014 · 9 296 Inlägg

Fullt allvar. Kör i 50-60 och pumpa med handbromsen upp-ner-upp-ner så ska du se att den motioneras. Självklart ska du hålla inne knappen och inte låsa hjulen!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
20 juni 2014 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:
Fullt allvar. Kör i 50-60 och pumpa med handbromsen upp-ner-upp-ner så ska du se att den motioneras. Självklart ska du hålla inne knappen och inte låsa hjulen!

ska pröva det;) hoppas du inte skojar bara;smile för jag vet att ljuden försvinner helt när man drar upp handbromsen medans man kör men bara ett klick

caromania Forummoderator
20 juni 2014 · 9 296 Inlägg

Ser det ut som om jag skojar? :I

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
21 juni 2014 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:
Ser det ut som om jag skojar? :I

hehe ok bli inte sur;) ska ut o pröva, återkommer med resultat_^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang