11671
Sök

Random fråga behålla min bil eller byta ?

Ticken
15 juni 2014
Trådstartare
Hej här kommer en liten random/allmän fråga jag har en VOLVO 740GL -87a med B230f i ska jag behålla 740 ? eller ska jag köpa en 940 turbo ist ? Vad tycker ni ? själv är jag inte bestämma mig roll

6 021 Inlägg
15 juni 2014
Stoppa i en turbomotor i 740in istället wink

740 före -90 är mycket snyggare än 940 i mitt tycke.

Men beror ju självklart även på skicket, är 740in sönderrostad eller sopslut i hjulupphängning m.m så byt bil om du inte är villig att lägga ner tid och pengar på att få bilen i respektabelt skick.

Ticken
15 juni 2014
Trådstartare
Fixade all rost på den i våras så den e fräsch på de viset DOCK lacka jag den o de vart åt helvete så de måste göras om, om jag ska ha kvar den tänkte isf lacka den mattsvart , jo men har ett problem o de är att jag har LH-2.2  :'(

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
15 juni 2014
Ticken skrev:
Fixade all rost på den i våras så den e fräsch på de viset DOCK lacka jag den o de vart åt helvete så de måste göras om, om jag ska ha kvar den tänkte isf lacka den mattsvart , jo men har ett problem o de är att jag har LH-2.2  :'(

Då använder du kabelhärvan från en 240 88b eller nyare. Finns  en miljon trådar om det

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Ticken
15 juni 2014
Trådstartare
Jo vet har läst om det men Hur drifsäker blir bilen igentligen ? om man blandar massa el-system ? vill helt inte bli stående.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
15 juni 2014
Ticken skrev:
Jo vet har läst om det men Hur drifsäker blir bilen igentligen ? om man blandar massa el-system ? vill helt inte bli stående.

Det beror ju helt på hur noga man är. Den härvan är ju helt separerad från övriga bilen. Bara mätare och strömmatning som kopplas mot bilen. Idiotsäkert. Gjort det många gånger

Ticken
15 juni 2014
Trådstartare
hmm okej, men det är det kabelhärvan som är till motorn om jag har försått det rätt ? för de går ju lossa 740 kabelhärva vid torpedväggen så man får motor elen o "kupe" elen var för sig, ska man ta 240 el-system och sätta ihop vid torpedväggen med 740 kupe elen ? så man byter ut Motor elen bara eller har jag förstått det fel då ?

Ticken
15 juni 2014
Trådstartare
ELLER föresten det var vell så att man använder 240 kabelhärva till motorn o "orginal" kabel härva till motor sätter man fast åt sidan nånstans så var det vell ? och använder boxarna från 240 också big_smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
15 juni 2014
Ticken skrev:
ELLER föresten det var vell så att man använder 240 kabelhärva till motorn o "orginal" kabel härva till motor sätter man fast åt sidan nånstans så var det vell ? och använder boxarna från 240 också big_smile

Nej all 740 motorel med boxar och allt kan man klippa ur. Du får googla så förstår du nog

Ticken
15 juni 2014
Trådstartare
aa har gjort de håller på läsa nu Tack för hjälpen iaf big_smile

Ticken
16 juni 2014
Trådstartare
o sen kopplar man 240 el-system på startmotorn o i tändningslåset så man kan starta bilen ? smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 juni 2014
Ticken skrev:
o sen kopplar man 240 el-system på startmotorn o i tändningslåset så man kan starta bilen ? smile

Några sladdar till men typ sä

Ticken
16 juni 2014
Trådstartare
Hittade en tråd där du hade skrivit lite grann om det,

Tjock röd konstantström
Tjock gulröd matning till bränslepump
Tunn blå tändningsström obs även i läge 3
Rosa lambdalampa
Svart jord

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 juni 2014
Ticken skrev:
Hittade en tråd där du hade skrivit lite grann om det,

Tjock röd konstantström
Tjock gulröd matning till bränslepump
Tunn blå tändningsström obs även i läge 3
Rosa lambdalampa
Svart jord

Förvärmning till lambda och hastighetsmätarsignal finns med oxå bland annat. Skiljer på vissa färger på oliks årsm

Ticken
16 juni 2014
Trådstartare
Okej är detta en kabelhärva till motorn ? isf ser det inte ut att vara så mkt att koppla in https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205744/205744-88088e8df15a7243780f2deca80eaddc.jpg

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 juni 2014
Ticken skrev:
Okej är detta en kabelhärva till motorn ? isf ser det inte ut att vara så mkt att koppla in http://www1.garaget.org/gallery/images/206/205744/205744-88088e8df15a7243780f2deca80eaddc.jpg

Det va inge vidare bild. Kan ta en bild på en sådan härva imorgon. Är det en 240 härva? Känner ej igen den

Ticken
16 juni 2014
Trådstartare
okej hmm ja tack gör det big_smile , Nja sökte på google "240 kabelhärva" och då fanns den under google bilder , föresten har 2 frågor till går bilen igenom regbesiktning med en sån kabelhärva o turbomotorn ? och vad kostar kabelhärva till 240 på ett ungefär ?

Sök