Uppskattad effekt med följande saker

opeldrifter
21 juni 2014 · 1 253 Inlägg

volvodrajvor skrev:
Bra med kräm och snabbare växling smile jagar man tiondelar kan man ju testa o se skillnaden mellan att växla vid 150 jämfört med 160. Säg att den gör 100-200 på 15,0 sek i denna filmen (klockat från 105 till 205 km/h då alla mätare visar för mkt), så är det ganska rättvist jämfört med om man använt RaceLogic/GPS.

Byt bränslepump och spridare och sen få den mappad av Autotech på E85 så kanske du kommer ner till 11 sek om allt annat är friskt. Keep the good work up!

Den är mappad av TM racing runt 07-08 därikring enligt kvittot på över 15000 kr tongue

Lev livet nu innan det är för sent
volvodrajvor
21 juni 2014 · 313 Inlägg

opeldrifter skrev:

volvodrajvor skrev:
Bra med kräm och snabbare växling smile jagar man tiondelar kan man ju testa o se skillnaden mellan att växla vid 150 jämfört med 160. Säg att den gör 100-200 på 15,0 sek i denna filmen (klockat från 105 till 205 km/h då alla mätare visar för mkt), så är det ganska rättvist jämfört med om man använt RaceLogic/GPS.

Byt bränslepump och spridare och sen få den mappad av Autotech på E85 så kanske du kommer ner till 11 sek om allt annat är friskt. Keep the good work up!

Den är mappad av TM racing runt 07-08 därikring enligt kvittot på över 15000 kr tongue

Vad har du för spridare?

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
opeldrifter
21 juni 2014 · 1 253 Inlägg

volvodrajvor skrev:

opeldrifter skrev:

volvodrajvor skrev:
Bra med kräm och snabbare växling smile jagar man tiondelar kan man ju testa o se skillnaden mellan att växla vid 150 jämfört med 160. Säg att den gör 100-200 på 15,0 sek i denna filmen (klockat från 105 till 205 km/h då alla mätare visar för mkt), så är det ganska rättvist jämfört med om man använt RaceLogic/GPS.

Byt bränslepump och spridare och sen få den mappad av Autotech på E85 så kanske du kommer ner till 11 sek om allt annat är friskt. Keep the good work up!

Den är mappad av TM racing runt 07-08 därikring enligt kvittot på över 15000 kr tongue

Vad har du för spridare?

Inte hunnit kolla det tyvärr.

Lev livet nu innan det är för sent
volvodrajvor
21 juni 2014 · 313 Inlägg

opeldrifter skrev:

volvodrajvor skrev:

opeldrifter skrev:

Den är mappad av TM racing runt 07-08 därikring enligt kvittot på över 15000 kr tongue

Vad har du för spridare?

Inte hunnit kolla det tyvärr.

Ahh okej no problems bara spring ut i garaget och kolla om de är gröna eller ljusblåa smile kan ju hända att Thomas bottnade antingen spridare eller bränslepump. Tycker det kunde varit lite bättre fart i och med 19T och individuell mappning av TMR, men ja, kul att gasa ändå såklart tongue

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
Drunk A.Sörman
21 juni 2014 · 1 299 Inlägg

Den går på samma tider som min 855 gjorde smile Med Autotech steg4

opeldrifter
21 juni 2014 · 1 253 Inlägg

Kanske klockan då som blivit trött efter nästan 7 år då efter mappning tongue Men tyckte den höll sig stabilt den gick upp på 1.5 o låg sen runt 1,3 o inget svajjande ladd heller

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
21 juni 2014 · 1 253 Inlägg

Drunk skrev:
Den går på samma tider som min 855 gjorde smile Med Autotech steg4

Trevligt då är den ju inte helt slö då smile

Lev livet nu innan det är för sent
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
21 juni 2014 · 5 753 Inlägg

Ser ju ut att gå som min gamla 745 som jag uppskattade till runt 200hk..

https://www.youtube.com/watch?v=TZ9Uc2upWIM

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
volvodrajvor
21 juni 2014 · 313 Inlägg

Svårt att se på slutet om du når 200 riktiga km/h, för utväxlingen är annorlunda, kolla denna med 350 hp: http://www.garaget.org/video/141801 där måste man växla 2 ggr och det lägger på extra tid. Om det var 200hp där känns det som vikten isåfall är betydligt lägre än i 855:an..

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
caromania Forummoderator
21 juni 2014 · 9 296 Inlägg

_Glenne_ skrev:
Ser ju ut att gå som min gamla 745 som jag uppskattade till runt 200hk..

https://www.youtube.com/watch?v=TZ9Uc2upWIM

Ja inte fan är det nån räser? Min 820 är inte långsammare den. Fast iofs, då förstår jag bättre varför småkillarna med T5or ser så förvånade ut när man ser dem i backspegeln.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
volvodrajvor
21 juni 2014 · 313 Inlägg

caromania skrev:
Ja inte fan är det nån räser? Min 820 är inte långsammare den. Fast iofs, då förstår jag bättre varför småkillarna med T5or ser så förvånade ut när man ser dem i backspegeln.

Åt det där vet jag inte vad jag ska säga yikes

Men hur kan din 220hp Rover gå likvärdigt med trådskaparens T5:a som har 300+ hp?

Angående 745:an vore ju uppskattad vikt också av intresse, ärlig effekt, samt mätarfilm från 80-210+ för att jämföra tiderna.

Vikten spelar större roll än vad man tror, denna 850:in har endast 420-430 hp och kör 100-200 på 7,8 sek (GPS):

https://www.youtube.com/watch?v=To23ObPRYbQ

MEN, den är strippad på inredning och har lättare stolar m.m..

Här har ni lite tider att jämföra med 420hp T5:

-----------------------------------------

2.0 – Renault R25 F1 car (800+ HP / 1,300 lb curb weight)
3.5 – Hayabusa Turbo (316 HP)
4.2 – Yamaha R14.3 – Suzuki GSXR-1000
4.5 – Kawasaki ZX-144.6 - Hayabusa (stock)
4.6 – Honda CBR 1000 RR
4.8 – Veyron
5.0 – Ducati 1098 S
5.3 – Koenigsegg CCX
5.6 – Suzuki GSXR 750
5.6 – Sportec SPR-1
5.7 – Koenigsegg CCR
5.8 – Mosler MT900 GTR
6.1 - Mclaren F1
6.2 - Pagani Zonda F
6.2 – Honda CBR 600 RR
6.4 - RUF RT-12
6.4 - Carrera GT
6.5 – Pagani Zonda R
6.5 – Kawasaki ZX6-R
6.7 - Enzo
6.8 - GTB 599
6.8 – CBR 1100XX
7.2 - SLR
7.8 - Murci LP640
7.9 - C6 Z06
8.0 - Ford GT
8.4 - 997TT
8.4 - F430
8.4 - 996 GT2
8.6 - M6
8.7 - SL65 AMG
8.8 - Gallardo Superleggera
8.8 - M5
8.9 - S65 AMG
9.0 - 996TT X50/Turbo 'S'
9.1 - Gallardo SE
9.7 - 996TT
10.0 - E55 AMG
10.2 - 996 GT3
10.2- Viper SRT-10
10.5 - E63 AMG
10.8 - 993TT
11.2 - AM Vanquish S
11.2 - Audi RS-4 (2007)
11.3 - Audi RS-6
11.6 - SLK-55 “Black” series
11.8 - Bentley Continental GT
12.0 - AM Vantage (2007)
12.4 - E46 M3
13.8 - Jeep SRT-8
14.7 - Cayenne TT (450 HP)
14.9 - EVO IV
16.4 - Supra TT (1995)
16.6 - WRX STi
17.1 - 350Z Coupe (‘06)

Senast redigerat av volvodrajvor (21 juni 2014)

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
22 juni 2014 · 5 753 Inlägg

volvodrajvor skrev:
Svårt att se på slutet om du når 200 riktiga km/h, för utväxlingen är annorlunda, kolla denna med 350 hp: http://www.garaget.org/video/141801 där måste man växla 2 ggr och det lägger på extra tid. Om det var 200hp där känns det som vikten isåfall är betydligt lägre än i 855:an..

Jo, når 200km/h... räknar man från 100->200km/h så tog det väll ca 14-15sek, vikten har jag ingen aning om, men känns som en 745 också väger en del men effekten har jag ingen aning om, bara uppskattade effekten så kan väll ha varit både mer eller mindre.

Jag tyckte inte det var någon räser, men tyckte det va en rättvis referens till trådskaparen som har en "300hk+" t5a som verkar gå ungefär jämnlikt.

Senast redigerat av _Glenne_ (22 juni 2014)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
dawwe ...has left the building...
22 juni 2014 · 4 474 Inlägg

Volvodrajvor: Den där 850 som gör 100-200 på ca 8 sek är ju mer än bara trimmad till ca 420 kusar, den har även en annan "kortare" diff som bättrar på accet, utöver detta var bilen helt rensad samt att det var optimala väderleksförhållanden för maximal effekt. Just byte av (differential)utväxling kan göra "underverk" för accelerationen,även med original effekt..

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
fredda_king Fotograf
22 juni 2014 · 1 319 Inlägg

_Glenne_ skrev:
Ser ju ut att gå som min gamla 745 som jag uppskattade till runt 200hk..

https://www.youtube.com/watch?v=TZ9Uc2upWIM

det skiljer nästan 300kg på 740-850 bilarna.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
caromania Forummoderator
22 juni 2014 · 9 296 Inlägg

volvodrajvo skrev:
Men hur kan din 220hp Rover gå likvärdigt med trådskaparens T5:a som har 300+ hp?

Angående 745:an vore ju uppskattad vikt också av intresse, ärlig effekt, samt mätarfilm från 80-210+ för att jämföra tiderna.

Har den 300+? Jag tycker att en bänkning vore det bästa sättet att avgöra den saken.

Min bil är kanske inte lika snabb men väger säkert 200kg mindre. Dessutom, och detta glömmer många, så är utväxlingen säkert mycket mer gynnsam då den inte är tänkt att toppa 250. Förövrigt ligger det inte i mitt intresse att mäta 100-200 då jag redan vet att det är en potent bil vars prestanda är kraftigt underskattad.

smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torpis Forummoderator
22 juni 2014 · 10 572 Inlägg

volvodrajvor skrev:
Med quaife och mer effekt kan man få fwd att gå riktigt snabbt

19T är rätt fånigt egentligen smile  Man når väl stabila 300hk om man inte tänker till allt för mycket kring topplock och kamaxlar.

Diffbromsad FWD Volvo, 0-340km/h

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
volvodrajvor
22 juni 2014 · 313 Inlägg

Felet (i min mening) är att när man tar steget över 19T så går man på för stora snurror och i många fall för mycket/okörbar effekt.. eller? det viktiga är att man trivs med registret, en platt effektkurva runt 400-450hp från 4000-7000 rpm känns ganska optimalt under 200 km/h smile sen kan man lägga krutet på chassi, bromsar, fälgar & däck. Dock är VulvaS40T4:s bil förmodligen den snabbaste Volvo FWD jag känner till, 100-200 på 7,1 sek cool

EDIT: http://www.garaget.org/video/130306

Senast redigerat av volvodrajvor (27 juni 2014)

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
volvodrajvor
22 juni 2014 · 313 Inlägg

caromania skrev:
Har den 300+? Jag tycker att en bänkning vore det bästa sättet att avgöra den saken.

Min bil är kanske inte lika snabb men väger säkert 200kg mindre. Dessutom, och detta glömmer många, så är utväxlingen säkert mycket mer gynnsam då den inte är tänkt att toppa 250. Förövrigt ligger det inte i mitt intresse att mäta 100-200 då jag redan vet att det är en potent bil vars prestanda är kraftigt underskattad.

smile

Säger inte emot. Medeleffekt, vikt och utväxling kanske gör din Rover likvärdig trots lägre toppeffekt wink även om det vanligtvis är Volvos T5:or som brukar bjuda på suckerpunchen..

TS, dra o bänka bilen så vi får veta!

dawwe skrev:
Volvodrajvor: Den där 850 som gör 100-200 på ca 8 sek är ju mer än bara trimmad till ca 420 kusar, den har även en annan "kortare" diff som bättrar på accet, utöver detta var bilen helt rensad samt att det var optimala väderleksförhållanden för maximal effekt. Just byte av (differential)utväxling kan göra "underverk" för accelerationen,även med original effekt..

Yepp, finns olika slutväxlar då "samma" växellåda användes till S40 också med sin mer högvarviga 4-cylindriga motor. Drar man på en M56L (lägre slutväxel) med ett register som har maxeffekt vid 5400 rpm (original T5) så lär man nästan köra långsammare 100-200, dock passar M56L till femmor med större turbos som kommer senare och håller i längre.

Senast redigerat av volvodrajvor (22 juni 2014)

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
opeldrifter
22 juni 2014 · 1 253 Inlägg

Hade man haft råd hade jag bänkat den direkt för att få svar tongue

Om någon vill ta över den så pm:a smile

Senast redigerat av opeldrifter (22 juni 2014)

Lev livet nu innan det är för sent
volvodrajvor
22 juni 2014 · 313 Inlägg

opeldrifter skrev:
Hade man haft råd hade jag bänkat den direkt för att få svar tongue

Om någon vill ta över den så pm:a smile

Hehe ok smile sälj inte! dra till Tm-Racing och snacka lite med dem istället tongue

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang