Registrera diesel personbil som lätt lastbil?

Hasse-91
21 juni 2014 · 8 Inlägg

Jag antar att det har diskuterats endel om detta tidigare men jag kan inte hitta dom svar jag söker.
Jag förstår att baksäte ska väck och ett galler ska upp.
Men måste gallret svetsas dit?
Kan det vara just ett galler eller måste det vara en solit plåt så att säga?
Blir max hastighet 80km/h?
Försvinner dieselskatten eller kommer den alltid finnas kvar?
Är det någon skillnad att lastbilsregga en skattefri diesel?
Behovet har kommit att vi behöver en extra bil å i detta fall blir det jag som får ta den. Så jag tänkte försöka få det så billigt som möjligt för mej. Jag är inte ett dugg hemma på lastbilsreggade personbilar, så förklara gärna allt som är skillnaden från en vanlig personbil. Tack!

Mack Forum- och sitemoderator
21 juni 2014 · 26 134 Inlägg

Tyckte den här tråden besvarade det mesta: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=141562

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Erick
21 juni 2014 · 4 767 Inlägg

Gallret kan bultas på plats. Baksätet får finnas kvar, men ska vara i nedfällt läge och gallret skall hindra sätet från att fällas upp.

Generellt lönar det sej knappt att regga om längre. Det kostar ett par tusen att regga om inkl galler och så, plus att du sänker värdet på bilen. Skatten på lätta lb har höjts massa och personbilar sänkts något så skillnaderna har jämnats ut.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
baltis
21 juni 2014 · 1 948 Inlägg

Har du en gammal dieselbil (äldre än 05) så brukar skatten gå ner med typ 40%... du får däremot dyrare försäkring och sen kostar ju omregningen....

Så ne det lönar sig INTE att regga om längre. Bättre å leta på någonstans att få tag i billig diesel istället smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang