13944
Sök

Volvo 850 95:a Skifta Växellåda?

166 Inlägg
26 juni 2014
Trådstartare
Hej, Min Volvo 850 -96 turbo:s automat-växellåda har havererat (enligt Volvo:s felsökning).

Kan jag köpa en 850 94:a manuell och stoppa min motor i den bilen ? , eftersom jag fått för mig att drivaxlarna är annorlunda på -94 och 95- ? Men eftersom jag byter bara motorn så sitter ju dem kvar,?

Hittar ingen Automatlåda som jag kan köpa rakt av(ringde bildelsbasen), dessutom vill jag ha en manuell istället.
såg en 850 turbo 94:a på blocket med defekt motor, med 18k mil på (min nuvarande har 23k mil )tänkte att man kan väl köpa den , sen bara plocka allt godis från min gamla till den?

Bra ide eller bortkastat eller rent av funkar inte?, ifall detta är en bra ide, vad är det ska behöva flytta /ta bort när jag byter motor,databoxen, turbon,slangar etc? ( Ska alltså köpa en bil med trasig motor med en hel manuell växellåda sen stoppa min fungerande motor i den som hade en automat växellåda.)
otroligt tacksam för all hjälp!

Ps. första inlägg här så ligger denna tråd fel, tveka inte att flytta/blocka/ta bort.
Senast redigerat av napster33 (10 juli 2014)

Forummoderator
26 684 Inlägg
26 juni 2014
napster33 skrev:
Hej, Min Volvo 850 -96 turbo:s automat-växellåda har havererat (enligt Volvo:s felsökning).

Kan jag köpa en 850 94:a manuell och stoppa min motor i den bilen ? , eftersom jag fått för mig att drivaxlarna är annorlunda på -94 och 95- ? Men eftersom jag byter bara motorn så sitter ju dem kvar,?

Hittar ingen Automatlåda som jag kan köpa rakt av(ringde bildelsbasen), dessutom vill jag ha en manuell istället.
såg en 850 turbo 94:a på blocket med defekt motor, med 18k mil på (min nuvarande har 23k mil )tänkte att man kan väl köpa den , sen bara plocka allt godis från min gamla till den?

Bra ide eller bortkastat eller rent av funkar inte?, ifall detta är en bra ide, vad är det ska behöva flytta /ta bort när jag byter motor,databoxen, turbon,slangar etc? ( Ska alltså köpa en bil med trasig motor med en hel manuell växellåda sen stoppa min fungerande motor i den som hade en automat växellåda.)
otroligt tacksam för all hjälp!

Ps. första inlägg här så ligger denna tråd fel, tveka inte att flytta/blocka/ta bort.

Har motorn gått sönder, eller växellådan?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

166 Inlägg
26 juni 2014
Trådstartare
växellåda har havererat (enligt Volvo:s felsökning).

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
26 juni 2014
ad är felet på lådan? Att den växlar konstigt?

Ta och spola rent den och i med ny olja. Kan vara ett simpelt fel så att du har dålig kontakt på kablarna till automatlådan. rengör konstaktstycket.

166 Inlägg
26 juni 2014
Trådstartare
jag hade bilen på felsökning på Volvo och dom konstaterade att hela lådan var kaputt.
lådan växlar fel på 2, 3 och  4 och slirar konstant och så fort bilen blir varm så slutar den driva helt och hållet(efter typ 1 min).
Oljan i lådan far fräsch och luktade inte bränt (olja som gått 200mil)
Lådan gick sönder pga för hög belastning (skit dålig eftermarknads kylare till den)

Sök