Turbokonventera honda crx

Crxkoffe
27 juni 2014 · 847 Inlägg

Tjo! Har blivit allt för jäkla sugen på att ha lite mer ös i Hondan . Det är en Honda Crx 1989 med d16z5 motorn.
Jag skulle vilja ha runt 250hk och uppåt

-Hur vet jag vad och hur mycket orginalgrejerna på bilen klarar? eller är det bättre att köpa en färdig motor?

-Och vad behöver jag för att få den komplett? Kittet ska sitta på hela tiden inget jag ska plocka av för tänkte regbesikta den med turbo..

Ge gärna förslag eller släng ett PM om ni säljer en komplett bil eller turbokit för en schysst summa!

Ha en grym dag smile


Jag frågade nämligen på besiktningen om det går regbesikta en turbokonventerad bil och dom sa att det går men är mycket jobb, allt ska vara bra gjort och så det även är en säker bil

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Kimmy90 Honda fanatiker
27 juni 2014 · 430 Inlägg

Finns bara en som lyckats regga med turbo på en honda om jag inte minns fel..
Så lycka till!

Sen klarar z5an ca 0,4 i ladd på originalbotten.
Turbokit finns hur många som helst på ebay kina skit och bättre grejer!
Lycka till med allt

My VTEC goes like BWAAAAAAAAH!
Honda Civic Type R - Ep3 "Dailyn" (2005)
Honda Del Sol EG2 VTi "Inspired by the track" (1993)
Honda Accord Type S "Sambons Daily" (2008)
KHRacing
27 juni 2014 ·

Inga problem att regga nåt fordon med turbo om man gör det RÄTT Kimmy90. ingen skillnad på en Honda eller en rollsRoyce liksom

till TS: vad vill du ge för kittet. finns på ebay från under 10k till säkert 100k+

Crxkoffe
28 juni 2014 · 847 Inlägg

tack för svaren, vill helst ha hyffsat bra grejer , inte massa kinesiska plastbitar som går sönder efter några körningar. Får kolla runt på ebay då smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
caromania Forummoderator
28 juni 2014 · 9 296 Inlägg

Bara så du vet när du söker:
D16Z5=D16A8=D16A9

D16Z5 har samma bultmönster på avgassidan som D16Z2 (sohc vtec) (edit z6 är vtec. z2=a6 som är singelkam non vtec. sorry) men portarna är lite offset och kommer inte hamna helt rätt. Alla (?) turbogrenrör du hittar lär vara avsedda för D16Z2 men de passar alltså hjälpligt och bör funka.

Senast redigerat av caromania (30 juni 2014)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Janneutanb
28 juni 2014 · 7 272 Inlägg

Enda sättet att regga en icketurbomotor med turbo är i samband med e85 konvertering men har för mig att det är en del som måste byggas om samt att man inte får ha för mycket effekt/kg.
Dessutom ska det vara bra gjort och det ska se rimligt ut. Dvs ingen jätteturbo som laddar 0.3bar

Eddy Galen, inte dum.
28 juni 2014 · 1 324 Inlägg

Jag har för mig att en ombyggd motor måste göra ett avgastest, som kan vara nästintill omöjligt att hitta någon som kan utföra detta. någon som kan klargöra?

fluppidupp ...
28 juni 2014 · 757 Inlägg

eftersom du bara vill ha 250hk så finns det ju sugmotorgrejer annars smile

Pro-Jay gör grymt fina insug för både turbo och sugis. kolla där om något av det passar. smile

KHRacing
28 juni 2014 ·

Eddy skrev:
Jag har för mig att en ombyggd motor måste göra ett avgastest, som kan vara nästintill omöjligt att hitta någon som kan utföra detta. någon som kan klargöra?

FEL.

torpis Forummoderator
28 juni 2014 · 10 572 Inlägg

KHRacing skrev:

Eddy skrev:
Jag har för mig att en ombyggd motor måste göra ett avgastest, som kan vara nästintill omöjligt att hitta någon som kan utföra detta. någon som kan klargöra?

FEL.

Precis Kristian. Ni som gissar kan sluta med det och leta fram rätt info istället.  Ingen vinner på gissande och fylla forumet med "rätta mig om jag har fel"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
caromania Forummoderator
29 juni 2014 · 9 296 Inlägg

robzter skrev:
eftersom du bara vill ha 250hk så finns det ju sugmotorgrejer annars smile

Pro-Jay gör grymt fina insug för både turbo och sugis. kolla där om något av det passar. smile

"Går inte" på twincam-motorn, typ 175-180 är relativt max på den. Man kan säkert få till 200 om man har extremt djupa fickor men det är tveksamt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
fluppidupp ...
29 juni 2014 · 757 Inlägg

caromania skrev:

robzter skrev:
eftersom du bara vill ha 250hk så finns det ju sugmotorgrejer annars smile

Pro-Jay gör grymt fina insug för både turbo och sugis. kolla där om något av det passar. smile

"Går inte" på twincam-motorn, typ 175-180 är relativt max på den. Man kan säkert få till 200 om man har extremt djupa fickor men det är tveksamt.

ok. gick in och tittade. dom hade bara till b-series och k-series. dom kör ju riktigt fort borta i puerto rico smile

caromania Forummoderator
29 juni 2014 · 9 296 Inlägg

robzter skrev:

caromania skrev:

robzter skrev:
eftersom du bara vill ha 250hk så finns det ju sugmotorgrejer annars smile

Pro-Jay gör grymt fina insug för både turbo och sugis. kolla där om något av det passar. smile

"Går inte" på twincam-motorn, typ 175-180 är relativt max på den. Man kan säkert få till 200 om man har extremt djupa fickor men det är tveksamt.

ok. gick in och tittade. dom hade bara till b-series och k-series. dom kör ju riktigt fort borta i puerto rico smile

Ja B16 och K20 kan man trolla riktigt redigt med. Sedan är 99,99% av alla grejer till D16 avsett för singelkam-motorerna då det bara var de som såldes i USA. Det man kan hitta avsett för twincammen är extraktorrör (Supersprint) och kammar. Sedan är vissa ECUer mapbara.

Annars är D16z5-a8-a9 på många sätt trevligare än B16 i original. Vrid- och effektkurvan ligger över B16 hela vägen upp till 6000rpm. Twincammen är även ofta starkare än det står på pappret om allt är friskt. 150hk är väldigt lätt faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Eddy Galen, inte dum.
29 juni 2014 · 1 324 Inlägg

torpis skrev:

KHRacing skrev:

Eddy skrev:
Jag har för mig att en ombyggd motor måste göra ett avgastest, som kan vara nästintill omöjligt att hitta någon som kan utföra detta. någon som kan klargöra?

FEL.

Precis Kristian. Ni som gissar kan sluta med det och leta fram rätt info istället.  Ingen vinner på gissande och fylla forumet med "rätta mig om jag har fel"

Denna forumsdel är till för att diskutera/lära sig. Det är därför jag frågar. Hakuna matata, dude.

Senast redigerat av Eddy (29 juni 2014)

Crxkoffe
29 juni 2014 · 847 Inlägg

så som ni skrev ovan 175-180hk vad behöver jag då köpa? länka gärna sidan och skriv vad som går ha då man kan beställa smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
torpis Forummoderator
29 juni 2014 · 10 572 Inlägg

Eddy skrev:
Denna forumsdel är till för att diskutera/lära sig. Det är därför jag frågar.

Det du skrev var närmare påstående än en fråga. Det är så vandringssägner föds...

Man behöver inte ens söka för att hitta info i ämnet, klistrad längst upp i motorforumet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KHRacing
29 juni 2014 ·

Vill du ha det bästa så kontaktar du:

https://www.facebook.com/pages/Whitfiel … 1779880098

caromania Forummoderator
30 juni 2014 · 9 296 Inlägg

Crxkoffe skrev:
så som ni skrev ovan 175-180hk vad behöver jag då köpa? länka gärna sidan och skriv vad som går ha då man kan beställa smile

Den största delen av det handlar om att löda in chip och mappa, dvs inget man bara kan köpa hem.

Det du kan göra är att skaffa ett Supersprint extraktorgrenrör, (det finns andra men det ska vara avsett för twincammen och Supersprint är korrekt!) ett avgassystem som är 2,25 tum, (max 2,5!) ett KN panelfilter, sedan drar du tändningen så tidigt det bara går (maxxa den, det funkar) efter att du byglat den lilla sockerbiten för att ställa tändningen manuellt. Tanka 99oktan. På en frisk tät motor har du 140-150hk efter det med ett vrid som är mycket bättre än hos en original B16.

Sedan blir det knepigare och inget man köper hem och skruvar dit.
Kammar finns så det får du leta upp, "polera" portarna i toppen (D16 toppen har riktigt dåliga portar), plana toppen (med vassare kammar måste man kolla hur långt man vågar gå...) Efter det är det mappning som gäller för att nå 165-170 och kanske på en frisk motor lite mer. För att göra det behöver du förmodligen byta ECU till en PP5 från en Rover, eller en sen PM7. Du får leta lite.

Folk har monterat H22- spjällhus och laborerat med soppatryck, men då måste du ha en mapbar ecu och sedan måste du leta upp nån som kan mappa din bil...

Den facebooklänken kan du nog mer eller mindre glömma då det bara handlar om sohc-prylar. Jag rekommenderar några timmars läsning på hondacrx.co.uk:

http://board.hondacrx.co.uk/phpbb2/index.php

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Eddy Galen, inte dum.
30 juni 2014 · 1 324 Inlägg

torpis skrev:

Eddy skrev:
Denna forumsdel är till för att diskutera/lära sig. Det är därför jag frågar.

Det du skrev var närmare påstående än en fråga. Det är så vandringssägner föds...

Man behöver inte ens söka för att hitta info i ämnet, klistrad längst upp i motorforumet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Jag ursäktar för missförståndet.

KHRacing
30 juni 2014 ·

caromania skrev:
...............

Den facebooklänken kan du nog mer eller mindre glömma då det bara handlar om sohc-prylar. Jag rekommenderar några timmars läsning på hondacrx.co.uk:

http://board.hondacrx.co.uk/phpbb2/index.php

Läs igen e du snäll.
Whitfield Raciong var bland de allra första att köra dragracing med FWD, de bygger allt in-house, & har delar till alla slags Honor då just Honda är deras egen specialitet.

bla hade Jason Whitfield en -88 CRX SOCH med 1000+hk så tidigt som 1998. :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang