3057
Sök

62a opel kapitän förgasarfel?

48 Inlägg
3 juli 2014
Trådstartare
#1
jag har en kapitän som har gått 39000mil det sitter en 6a på 89hk  problemet jag har är att den drar 2l milen! jag har bytt packningar nålventil ,rengjort luftfilter, ställt tänning, bytt brytare fördelarlock tändstift och sprutat stargas runt hela förgasaren men den verkar inte dra tjuvluft någonstans  men får inte ner förbrukningen nån som har något förslag! eller vet var jag kan få tag i en renoverad förgasare eller vet en annan förgasare som kan passa till kapitän eller en komplett renoveringssats? tacksam för förslag. häls Ruben


1 861 Inlägg
3 juli 2014
#2
urbenruben skrev:
jag har en kapitän som har gått 39000mil det sitter en 6a på 89hk  problemet jag har är att den drar 2l milen! jag har bytt packningar nålventil ,rengjort luftfilter, ställt tänning, bytt brytare fördelarlock tändstift och sprutat stargas runt hela förgasaren men den verkar inte dra tjuvluft någonstans  men får inte ner förbrukningen nån som har något förslag! eller vet var jag kan få tag i en renoverad förgasare eller vet en annan förgasare som kan passa till kapitän eller en komplett renoveringssats? tacksam för förslag. häls Ruben

Vad är det för förgasare på den? Gammel bilar ska ju sörpla i sig lite! smile


48 Inlägg
4 juli 2014
Trådstartare
#3
ja du om jag de visste! det enda som jag hittar på den är opel 14! dom jag pratat med som har kapitän säger att dom ska dra omkring 1l milen!


1 412 Inlägg
4 juli 2014
#4
Är motorn okej i övrigt? Bra komp osv...
Rullar den lätt så att inga bromsar ligger på?

Dom där förgasarna är kanonbra, är spjällaxeln hyfsat glappfri så funkar dom i princip problemfritt.
Har för mig att det är Solex förgasare men jag är inte säker, det står på dom.
Kolla om nålen i den är sliten.

En repsats med nya packningar osv finns hos Opel Classic Parts men tror inte det var med något annat där tyvärr.

2L/mil är tokfel, hälften är som sagt vad dom ska dra.
Senast redigerat av OpelP1 (4 juli 2014)

4 581 Inlägg
4 juli 2014
#5
han har ju bytt nålventilen,

1 412 Inlägg
4 juli 2014
#6
zzr94092 skrev:
han har ju bytt nålventilen,

Japp, och det är inte samma sak som nålen.
Om jag minns rätt så är nr.4 på bilden en gammal hederlig bränslenål.

Märket var tydligen Carter.

Kan ju vara värt att skruva isär fuggen helt i molekyler och rengöra allt in i minsta detalj.

http://www.ruddies-berlin.de/grafik/CarterOPEL.jpg
Senast redigerat av OpelP1 (4 juli 2014)

48 Inlägg
4 juli 2014
Trådstartare
#7
den rullar lätt och det är inga missljud i motorn  men det kan vara värt att kolla kompet! packningar fick jag tag i så dom har jag bytt och jag har tagit isär hela förgasaren och blåst rent 3 gånger och jag har böjt ner flottören så att den får mindere soppa! spjällaxeln är hyfsat glappfri men jag har sprutat startgas runt och om det är mycket glapp drar den väl in tjuvluft och går upp i varv  har jag fått för mej. jag har inte lyckas få tag i nål eller munstycken


48 Inlägg
5 juli 2014
Trådstartare
#8
jag har kollat kompet och det var 6 6 6 6.2 6.5 6 det är väl bra eller?


1 412 Inlägg
5 juli 2014
#9
Det låter helt ok.

Har du testat att plugga vakuumledningen till fördelaren? Kan ju vara en läcka där.

48 Inlägg
5 juli 2014
Trådstartare
#10
jag ska prova det också ! jag tror det är nålen som är sliten men det verkar inte gå att få tag i


48 Inlägg
13 juli 2014
Trådstartare
#11
inga problem med vakuumledningen heller!


1 412 Inlägg
13 juli 2014
#12
Men går den okej annars, den bluddrar inte eller känns svag?

Ett rejält slitet kamdrev borde ju öka förbrukningen men då borde det ju även föra lite oväsen....

48 Inlägg
13 juli 2014
Trådstartare
#13
den var svag men så lämnade jag in den och ställde tändning och kollade kamvinkel då blev den starkare och svarade bättere på gas  men så  fick jag motorstopp och tog upp fördelarlocket och det var alldeles skitigt där då tog jag upp fördelaren och rengjorde den då började den bluddra efter det! jag vet att det kan bli skitigt i fördelarlocket om kamdrevet är dåligt men som sagt då borde det låta tycker man och sen jag rengjorde den så har den inte blivit skitig igen! men jag får nog ta upp kåpan och kolla  man vill ju inte byta i onödan då det går på 2800kr


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juli 2014
#14
Fungerar vakumförställningen då? Klassiker på gamla bilar och gör iaf runt 20% på min Chrysler.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

48 Inlägg
14 juli 2014
Trådstartare
#15
jag vet inte riktigt vad vakuumförställningen är! jag har sugit i slangen och satt för tungan och då har den hållit sej kvar så jag vet att det inte drar tjuvluft någonstans för det är väl så man kollar?


Forummoderator
9 299 Inlägg
14 juli 2014
#16
Om jag minns rätt från tiden jag hade vakuumförställning så suger du i slangen som går till fördelaren och då ska motorvarvet ändras. Gör det inte det så går något trögt eller inte funkar. Nu kanske det var så du menade, att varvet ändras och håller sig där? Då funkar det ju.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

48 Inlägg
14 juli 2014
Trådstartare
#17
nej jag har tagit bort fördelarlocket och sugit i slangen och då har plattan rört sej och då har jag satt dit tungan och då har plattan stannat tills jag har släppt! men jag ska pröva som du sa så får vi se


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 juli 2014
#18
Kolla så att den gör sin uppgift, vid måttligt gaspådrag så skall tändningen sjunka. Exempel är Chrysler V8, där grundinställs tändningen på 5-10° och när vakuumet kopplas på så ökar tändningen genast till över 20°.
En Volvo B20 jobbar istället åt andra hållet, där är grundinställning 21-23° vid 1500rpm och när du gasar påverkas vakuumklockan och justerar ner tändningen.
Hur det är på just Kapitän vågar jag inte säga men det är absolut värt att kontrollera att den arbetar åt rätt håll! Detta satt förövrigt fel på min Newport när den köptes... gick inte speciellt bra.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

17 Inlägg
15 juli 2014
#19
Funderar lite över felbilden, den drar mycket soppa, men den är svag. den bilden tyder ju på att motorn uppför sej på så sätt att den får alldeles för fet blandning. Dvs den suger i sej för mycket bensin. Jag antar att du kollat så att choke spjället är helt öppet. felinställda tändningar mm borde inte fördubbla åtgången av bränsle. Bränslenålen, ja kan va så.

Har du köpt bilen nyss eller har du kört den med ca 1 liter per mil förut...i så fall uppkom problemen hastigt eller ?? Lite skummt det hela.

48 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
#20
sen jag ställde tändningen är den  inte svag! jag har haft den sen 2012 och den har dragit mellan 1.8-2l mil hela tiden. chokespjället har jag kollat och det är öppet. jag ska prova att bryta ner flottören lite till så han får mindere soppa!



Sök