Vad kan man göra om man blivit helt blåst på bilen? Är det bedrägeri?

miniimimmi
7 juli 2014 · 45 Inlägg

Hur tar man bort tråden?

Senast redigerat av miniimimmi (9 juli 2014)

mb_pucken
7 juli 2014 · 5 087 Inlägg

Antar att man inte kan göra så mycket då man borde ha undersökningsplikt när man köper en bil.
dock är väl föregående ägare skyldig att informera om brister som denne känner till. Men blir nog ord mot ord.
tex ett oljelekage borde kunna ses vid köpetillfället. Lika så borde det vara upp till köparen att kontrolera varan, åtminstone vid köp av privatperson.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 juli 2014 · 14 066 Inlägg

miniimimmi skrev:
Min sambo köpte en bil i maj månad, det första vi upptäckte var att bilen pissade ut olja, vilket resulterade i att oljetråget var åt helvete, och alla packningar i rör samt tråg hade smält (alltså billiga skit packningar)

(Upptäckte sedan någon kväll efter köpet att han spolat rent motorn, men glömt tvätta rent runt topplocket osv, där var stora lagringar med torkad olja.)

Nu har han kikat lite på andra bilar där ett byte var intressant, men, den andre personen hade kollat upp bilen på carfax där stod det att den gått minst det dubbla av vad förra ägaren sa, att den hade fått ''salvage'' stämpeln i USA. Och att bilen förmodligen är ihop plockad med delar plockade och ditsatta från lite här o där.

Förra ägaren påstår att det inte är hans skyldighet att tala om detta eller ta reda på sånt här innan man säljer, utan att han då blivit blåst av den han köpte bilen av. Visst kan det vara så, men det är ju inte vårat problem om han väljer att inte kolla upp fakta då.
Sen blir det väll hans skyldighet om han säjljer vidare till oss?


Är detta bedrägeri? Vad kan vi göra?

Ni ställde er inte på knä och tittade under bilen? Om det läcker så mycket olja borde det vara en stor pöl under så jag tycker att ni får skylla er själva ang. det stora oljeläckaget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Oggejay
7 juli 2014 · 139 Inlägg

Vad är det för bil??

Är den importerad från Litauen?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 juli 2014 · 14 066 Inlägg

miniimimmi skrev:

Vettemannen skrev:

miniimimmi skrev:
Min sambo köpte en bil i maj månad, det första vi upptäckte var att bilen pissade ut olja, vilket resulterade i att oljetråget var åt helvete, och alla packningar i rör samt tråg hade smält (alltså billiga skit packningar)

(Upptäckte sedan någon kväll efter köpet att han spolat rent motorn, men glömt tvätta rent runt topplocket osv, där var stora lagringar med torkad olja.)

Nu har han kikat lite på andra bilar där ett byte var intressant, men, den andre personen hade kollat upp bilen på carfax där stod det att den gått minst det dubbla av vad förra ägaren sa, att den hade fått ''salvage'' stämpeln i USA. Och att bilen förmodligen är ihop plockad med delar plockade och ditsatta från lite här o där.

Förra ägaren påstår att det inte är hans skyldighet att tala om detta eller ta reda på sånt här innan man säljer, utan att han då blivit blåst av den han köpte bilen av. Visst kan det vara så, men det är ju inte vårat problem om han väljer att inte kolla upp fakta då.
Sen blir det väll hans skyldighet om han säjljer vidare till oss?


Är detta bedrägeri? Vad kan vi göra?

Ni ställde er inte på knä och tittade under bilen? Om det läcker så mycket olja borde det vara en stor pöl under så jag tycker att ni får skylla er själva ang. det stora oljeläckaget.

/Benny

Skylla oss själva? Nej, nog med att det finns idioter som inte ens låter en kolla under bilen utan snabbar på hela processen.

Köp inte den bilen då. Man måste väl kolla lite själv och inte bara lita på försäljaren.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Muttley
7 juli 2014 ·

miniimimmi skrev:
Min sambo köpte en bil i maj månad, det första vi upptäckte var att bilen pissade ut olja, vilket resulterade i att oljetråget var åt helvete, och alla packningar i rör samt tråg hade smält (alltså billiga skit packningar)

(Upptäckte sedan någon kväll efter köpet att han spolat rent motorn, men glömt tvätta rent runt topplocket osv, där var stora lagringar med torkad olja.)

Nu har han kikat lite på andra bilar där ett byte var intressant, men, den andre personen hade kollat upp bilen på carfax där stod det att den gått minst det dubbla av vad förra ägaren sa, att den hade fått ''salvage'' stämpeln i USA. Och att bilen förmodligen är ihop plockad med delar plockade och ditsatta från lite här o där.

Förra ägaren påstår att det inte är hans skyldighet att tala om detta eller ta reda på sånt här innan man säljer, utan att han då blivit blåst av den han köpte bilen av. Visst kan det vara så, men det är ju inte vårat problem om han väljer att inte kolla upp fakta då.
Sen blir det väll hans skyldighet om han säjljer vidare till oss?


Är detta bedrägeri? Vad kan vi göra?

De blir ju ert problem.  Om inte han kollade upp bilen innan och inte ni kollade upp bilen själva ?  Så kan ni väl inte skylla på den som sålde bilen till er.

Så nej visste han inte ett dugg själv om bilen så har han ju inte lurat er.  Utan ni har inte kollat den.

azid Det som inte dödar gör ont
7 juli 2014 · 2 668 Inlägg

miniimimmi skrev:
Min sambo köpte en bil i maj månad, det första vi upptäckte var att bilen pissade ut olja, vilket resulterade i att oljetråget var åt helvete, och alla packningar i rör samt tråg hade smält (alltså billiga skit packningar)

(Upptäckte sedan någon kväll efter köpet att han spolat rent motorn, men glömt tvätta rent runt topplocket osv, där var stora lagringar med torkad olja.)

Nu har han kikat lite på andra bilar där ett byte var intressant, men, den andre personen hade kollat upp bilen på carfax där stod det att den gått minst det dubbla av vad förra ägaren sa, att den hade fått ''salvage'' stämpeln i USA. Och att bilen förmodligen är ihop plockad med delar plockade och ditsatta från lite här o där.

Förra ägaren påstår att det inte är hans skyldighet att tala om detta eller ta reda på sånt här innan man säljer, utan att han då blivit blåst av den han köpte bilen av. Visst kan det vara så, men det är ju inte vårat problem om han väljer att inte kolla upp fakta då.
Sen blir det väll hans skyldighet om han säjljer vidare till oss?


Är detta bedrägeri? Vad kan vi göra?

Hade det varit bedrägeri om ni bytt bort bilen?

2slow
turbo98
7 juli 2014 · 1 362 Inlägg

usch inget dröm läge direkt;(

KHRacing
7 juli 2014 ·

azid skrev:

miniimimmi skrev:
Min sambo köpte en bil i maj månad, det första vi upptäckte var att bilen pissade ut olja, vilket resulterade i att oljetråget var åt helvete, och alla packningar i rör samt tråg hade smält (alltså billiga skit packningar)

(Upptäckte sedan någon kväll efter köpet att han spolat rent motorn, men glömt tvätta rent runt topplocket osv, där var stora lagringar med torkad olja.)

Nu har han kikat lite på andra bilar där ett byte var intressant, men, den andre personen hade kollat upp bilen på carfax där stod det att den gått minst det dubbla av vad förra ägaren sa, att den hade fått ''salvage'' stämpeln i USA. Och att bilen förmodligen är ihop plockad med delar plockade och ditsatta från lite här o där.

Förra ägaren påstår att det inte är hans skyldighet att tala om detta eller ta reda på sånt här innan man säljer, utan att han då blivit blåst av den han köpte bilen av. Visst kan det vara så, men det är ju inte vårat problem om han väljer att inte kolla upp fakta då.
Sen blir det väll hans skyldighet om han säjljer vidare till oss?


Är detta bedrägeri? Vad kan vi göra?

Hade det varit bedrägeri om ni bytt bort bilen?

inte om de berättar historien för nya köparen :-)

KHRacing
7 juli 2014 ·

Läs detta: inte alla SALVAGE-titles betyder att fordonet är utdömt.

https://www.carfax.eu/article/salvaged-us-imports.html

azid Det som inte dödar gör ont
8 juli 2014 · 2 668 Inlägg

KHRacing skrev:

azid skrev:

miniimimmi skrev:
Min sambo köpte en bil i maj månad, det första vi upptäckte var att bilen pissade ut olja, vilket resulterade i att oljetråget var åt helvete, och alla packningar i rör samt tråg hade smält (alltså billiga skit packningar)

(Upptäckte sedan någon kväll efter köpet att han spolat rent motorn, men glömt tvätta rent runt topplocket osv, där var stora lagringar med torkad olja.)

Nu har han kikat lite på andra bilar där ett byte var intressant, men, den andre personen hade kollat upp bilen på carfax där stod det att den gått minst det dubbla av vad förra ägaren sa, att den hade fått ''salvage'' stämpeln i USA. Och att bilen förmodligen är ihop plockad med delar plockade och ditsatta från lite här o där.

Förra ägaren påstår att det inte är hans skyldighet att tala om detta eller ta reda på sånt här innan man säljer, utan att han då blivit blåst av den han köpte bilen av. Visst kan det vara så, men det är ju inte vårat problem om han väljer att inte kolla upp fakta då.
Sen blir det väll hans skyldighet om han säjljer vidare till oss?


Är detta bedrägeri? Vad kan vi göra?

Hade det varit bedrägeri om ni bytt bort bilen?

inte om de berättar historien för nya köparen :-)

Sant men nu fick dom infon om bilen från en uppmärksam spekulant. Inget dom tog reda på själv som hon menar att den dom köpte bilen av skulle ha gjort. Moment 22 eller bara en tanktevurpa? Åligger inte samma ansvar hos nuvarande ägare som föregående enligt hennes resonemang?

2slow
JosseAudi AB Svensk Bilprovning
8 juli 2014 · 75 Inlägg

miniimimmi skrev:

Vettemannen skrev:

miniimimmi skrev:
Min sambo köpte en bil i maj månad, det första vi upptäckte var att bilen pissade ut olja, vilket resulterade i att oljetråget var åt helvete, och alla packningar i rör samt tråg hade smält (alltså billiga skit packningar)

(Upptäckte sedan någon kväll efter köpet att han spolat rent motorn, men glömt tvätta rent runt topplocket osv, där var stora lagringar med torkad olja.)

Nu har han kikat lite på andra bilar där ett byte var intressant, men, den andre personen hade kollat upp bilen på carfax där stod det att den gått minst det dubbla av vad förra ägaren sa, att den hade fått ''salvage'' stämpeln i USA. Och att bilen förmodligen är ihop plockad med delar plockade och ditsatta från lite här o där.

Förra ägaren påstår att det inte är hans skyldighet att tala om detta eller ta reda på sånt här innan man säljer, utan att han då blivit blåst av den han köpte bilen av. Visst kan det vara så, men det är ju inte vårat problem om han väljer att inte kolla upp fakta då.
Sen blir det väll hans skyldighet om han säjljer vidare till oss?


Är detta bedrägeri? Vad kan vi göra?

Ni ställde er inte på knä och tittade under bilen? Om det läcker så mycket olja borde det vara en stor pöl under så jag tycker att ni får skylla er själva ang. det stora oljeläckaget.

/Benny

Skylla oss själva? Nej, nog med att det finns idioter som inte ens låter en kolla under bilen utan snabbar på hela processen.

azid skrev:

KHRacing skrev:

azid skrev:
Hade det varit bedrägeri om ni bytt bort bilen?

inte om de berättar historien för nya köparen :-)

Sant men nu fick dom infon om bilen från en uppmärksam spekulant. Inget dom tog reda på själv som hon menar att den dom köpte bilen av skulle ha gjort. Moment 22 eller bara en tanktevurpa? Åligger inte samma ansvar hos nuvarande ägare som föregående enligt hennes resonemang?

Köper man en bil privat är det befintligt skick som gäller, såvida inget avtal gjorts mellan säljare och köpare. Det är helt upp till köparen att ta reda på fakta om bilen. Reg/bes-protokoll är offentliga handlingar som kan skrivas ut på närmsta besiktningsstation. Vill man kika under en bil man ska köpa, och inte får lov... Då hade jag nog stoppat tillbaka pengarna i plånkan och tackat för mej smile
Ett tips är att ta bilen till bilprovningen och göra en trafiksäkerhetskontroll. Samma sak som vanlig bes med protokoll utskrivet, fast utan att kontrollen rapporteras till transportstyrelsen.

Senast redigerat av JosseAudi (8 juli 2014)

Josefin
BMW 535i F11 Touring "M-Sport" (2011)
Hamilton
8 juli 2014 · 8 864 Inlägg

miniimimmi skrev:
Min sambo köpte en bil i maj månad, det första vi upptäckte var att bilen pissade ut olja, vilket resulterade i att oljetråget var åt helvete, och alla packningar i rör samt tråg hade smält (alltså billiga skit packningar)

(Upptäckte sedan någon kväll efter köpet att han spolat rent motorn, men glömt tvätta rent runt topplocket osv, där var stora lagringar med torkad olja.)

Nu har han kikat lite på andra bilar där ett byte var intressant, men, den andre personen hade kollat upp bilen på carfax där stod det att den gått minst det dubbla av vad förra ägaren sa, att den hade fått ''salvage'' stämpeln i USA. Och att bilen förmodligen är ihop plockad med delar plockade och ditsatta från lite här o där.

Förra ägaren påstår att det inte är hans skyldighet att tala om detta eller ta reda på sånt här innan man säljer, utan att han då blivit blåst av den han köpte bilen av. Visst kan det vara så, men det är ju inte vårat problem om han väljer att inte kolla upp fakta då.
Sen blir det väll hans skyldighet om han säjljer vidare till oss?


Är detta bedrägeri? Vad kan vi göra?

Ni har ju själva missat det ni kräver av säljaren dvs kolla upp historiken.

Fotograf på tierpidag.se
Putteliten
8 juli 2014 · 9 081 Inlägg

Att kolla upp en bil ordentligt innan man köper den är ju upp till varje köpare. Om jag importerar en bil utan att kolla upp den grundligt, och säljer vidare så ligger det inte i mitt ansvar att forska om bilens historik och informera köparen. Det som ligger i säljarens ansvar är att informera köparen om det den vet om bilen.
Här i Sverige så har vi köpar ansvar, och till det finns bland annat Motormännens M-test. Dit kan man ta bilen och dom går igenom bilen grundligt och även kollar historik....

azid Det som inte dödar gör ont
8 juli 2014 · 2 668 Inlägg

JosseAudi skrev:

miniimimmi skrev:

Vettemannen skrev:

miniimimmi skrev:
Min sambo köpte en bil i maj månad, det första vi upptäckte var att bilen pissade ut olja, vilket resulterade i att oljetråget var åt helvete, och alla packningar i rör samt tråg hade smält (alltså billiga skit packningar)

(Upptäckte sedan någon kväll efter köpet att han spolat rent motorn, men glömt tvätta rent runt topplocket osv, där var stora lagringar med torkad olja.)

Nu har han kikat lite på andra bilar där ett byte var intressant, men, den andre personen hade kollat upp bilen på carfax där stod det att den gått minst det dubbla av vad förra ägaren sa, att den hade fått ''salvage'' stämpeln i USA. Och att bilen förmodligen är ihop plockad med delar plockade och ditsatta från lite här o där.

Förra ägaren påstår att det inte är hans skyldighet att tala om detta eller ta reda på sånt här innan man säljer, utan att han då blivit blåst av den han köpte bilen av. Visst kan det vara så, men det är ju inte vårat problem om han väljer att inte kolla upp fakta då.
Sen blir det väll hans skyldighet om han säjljer vidare till oss?


Är detta bedrägeri? Vad kan vi göra?

Ni ställde er inte på knä och tittade under bilen? Om det läcker så mycket olja borde det vara en stor pöl under så jag tycker att ni får skylla er själva ang. det stora oljeläckaget.

/Benny

Skylla oss själva? Nej, nog med att det finns idioter som inte ens låter en kolla under bilen utan snabbar på hela processen.

azid skrev:

KHRacing skrev:

inte om de berättar historien för nya köparen :-)

Sant men nu fick dom infon om bilen från en uppmärksam spekulant. Inget dom tog reda på själv som hon menar att den dom köpte bilen av skulle ha gjort. Moment 22 eller bara en tanktevurpa? Åligger inte samma ansvar hos nuvarande ägare som föregående enligt hennes resonemang?

Köper man en bil privat är det befintligt skick som gäller, såvida inget avtal gjorts mellan säljare och köpare. Det är helt upp till köparen att ta reda på fakta om bilen. Reg/bes-protokoll är offentliga handlingar som kan skrivas ut på närmsta besiktningsstation. Vill man kika under en bil man ska köpa, och inte får lov... Då hade jag nog stoppat tillbaka pengarna i plånkan och tackat för mej smile
Ett tips är att ta bilen till bilprovningen och göra en trafiksäkerhetskontroll. Samma sak som vanlig bes med protokoll utskrivet, fast utan att kontrollen rapporteras till transportstyrelsen.

Befintligt skick? Nej det finns inte. Dock har köparen undersökningsplikt. Men säljaren ska påtala dom fel han vet om och extra viktigt är detta om det gör att värdet på bilen är helt annat än det den säljs för.

Sen vad gör en trafikkontroll hos bilprovningen för skillnad? Om motorn är fullständig skit tillex?

Sen håller jag med dig om säljaren försöker snabba på och eller inte tillåter en riktig koll och provkörning av bilen så hade man sökt vidare efter ett annat exemplar.

2slow
JosseAudi AB Svensk Bilprovning
8 juli 2014 · 75 Inlägg

Befintligt skick finns, jo.. Skyldig till ditt och skyldig till datt.. Folk ljuger så de tror sej själva. Kan man inget om bilar så får man väl ta med en kunnig, typ! Är motorn fullständigt skit märker du förmodligen det när du provkör bilen? Får man inte ens lov att provköra innan affär kan man ju sätta sin högra näve på att det är fullständigt skit man köper. För övrigt så gör en trafiksäkerhetskontroll stor nytta om bilen befinner sej  precis innan sin inställelsetermin.

Josefin
BMW 535i F11 Touring "M-Sport" (2011)
JosseAudi AB Svensk Bilprovning
8 juli 2014 · 75 Inlägg

azid skrev:

JosseAudi skrev:

miniimimmi skrev:

Vettemannen skrev:

miniimimmi skrev:
Min sambo köpte en bil i maj månad, det första vi upptäckte var att bilen pissade ut olja, vilket resulterade i att oljetråget var åt helvete, och alla packningar i rör samt tråg hade smält (alltså billiga skit packningar)

(Upptäckte sedan någon kväll efter köpet att han spolat rent motorn, men glömt tvätta rent runt topplocket osv, där var stora lagringar med torkad olja.)

Nu har han kikat lite på andra bilar där ett byte var intressant, men, den andre personen hade kollat upp bilen på carfax där stod det att den gått minst det dubbla av vad förra ägaren sa, att den hade fått ''salvage'' stämpeln i USA. Och att bilen förmodligen är ihop plockad med delar plockade och ditsatta från lite här o där.

Förra ägaren påstår att det inte är hans skyldighet att tala om detta eller ta reda på sånt här innan man säljer, utan att han då blivit blåst av den han köpte bilen av. Visst kan det vara så, men det är ju inte vårat problem om han väljer att inte kolla upp fakta då.
Sen blir det väll hans skyldighet om han säjljer vidare till oss?


Är detta bedrägeri? Vad kan vi göra?

Ni ställde er inte på knä och tittade under bilen? Om det läcker så mycket olja borde det vara en stor pöl under så jag tycker att ni får skylla er själva ang. det stora oljeläckaget.

/Benny

Skylla oss själva? Nej, nog med att det finns idioter som inte ens låter en kolla under bilen utan snabbar på hela processen.

azid skrev:

Sant men nu fick dom infon om bilen från en uppmärksam spekulant. Inget dom tog reda på själv som hon menar att den dom köpte bilen av skulle ha gjort. Moment 22 eller bara en tanktevurpa? Åligger inte samma ansvar hos nuvarande ägare som föregående enligt hennes resonemang?

Köper man en bil privat är det befintligt skick som gäller, såvida inget avtal gjorts mellan säljare och köpare. Det är helt upp till köparen att ta reda på fakta om bilen. Reg/bes-protokoll är offentliga handlingar som kan skrivas ut på närmsta besiktningsstation. Vill man kika under en bil man ska köpa, och inte får lov... Då hade jag nog stoppat tillbaka pengarna i plånkan och tackat för mej smile
Ett tips är att ta bilen till bilprovningen och göra en trafiksäkerhetskontroll. Samma sak som vanlig bes med protokoll utskrivet, fast utan att kontrollen rapporteras till transportstyrelsen.

Befintligt skick? Nej det finns inte. Dock har köparen undersökningsplikt. Men säljaren ska påtala dom fel han vet om och extra viktigt är detta om det gör att värdet på bilen är helt annat än det den säljs för.

Sen vad gör en trafikkontroll hos bilprovningen för skillnad? Om motorn är fullständig skit tillex?

Sen håller jag med dig om säljaren försöker snabba på och eller inte tillåter en riktig koll och provkörning av bilen så hade man sökt vidare efter ett annat exemplar.

Hopps, skrev på fel rad..

Josefin
BMW 535i F11 Touring "M-Sport" (2011)
SimonT Egen
8 juli 2014 · 277 Inlägg

Före köp:  http://www.konsumentverket.se/Vara-omra … ore-kopet/
Efter köp: http://www.konsumentverket.se/Vara-omra … er-kopet1/

Läs och lär, allihopa.
Så slipper vi gissningslekar och tjafs
Mvh Simon

Seth
8 juli 2014 · 3 354 Inlägg

JosseAudi skrev:
Befintligt skick finns, jo.. .

http://www.konsumentverket.se/Vara-omra … igt-skick/

"Befintligt skick
En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln.

En klausul om befintligt skick friskriver dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen (inte konsumentköplagen) anses bilen ändå felaktig om:

'den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,

'säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han/hon måste antas ha känt till

eller om

'bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
JosseAudi AB Svensk Bilprovning
8 juli 2014 · 75 Inlägg

Seth skrev:

JosseAudi skrev:
Befintligt skick finns, jo.. .

http://www.konsumentverket.se/Vara-omra … igt-skick/

"Befintligt skick
En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln.

En klausul om befintligt skick friskriver dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen (inte konsumentköplagen) anses bilen ändå felaktig om:

'den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,

'säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han/hon måste antas ha känt till

eller om

'bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

Hur som haver så finns ändå begreppet 'befintligt skick' och används varje dag. Och hur man än vrider och vänder på det så är det köparen som måste tillgodose sej rätt information. Det bör ligga i köparens intresse att ha koll på saker och ting. Om man vid en privat affär inte anser sej veta tillräckligt mkt om bilen/misstro säljaren, så bör man leta vidare.... Sunt förnuft.

Senast redigerat av JosseAudi (8 juli 2014)

Josefin
BMW 535i F11 Touring "M-Sport" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang