4313
Sök

Utan motorvärmare

2 Inlägg
29 november 2006
Trådstartare
Ska till fjällen över nyår (4 nätter) och nu har det kommit fram att det inte finns någon motorvärmare vid stugan.

Hur farligt är det för bilen att stå utan motorvärmare i 4 nätter? Temperaturen kan ju bli ganska låg om man har otur. Vad kan gå sönder?

Tror ni det är säkrare att lämna bilen hemma och ta bussen eller bör det inte bli några problem utan motorvärmare? Vad bör man tänka på om man tar bilen?

159 Inlägg
29 november 2006
bilen drar lite mer soppa säkert än va den kanske gör i vanliga fall me värmaren, dock ingen större fara för maskineriet skulle ja tro, om du inte plågar den innan den e varmkörd ordentligt.
se till o ha schysst me glykol i kylaren bara

21 761 Inlägg
29 november 2006
Finns det ingen ström alls? Är det veduppvärmning av stugan?

Säger som Robban-vr6, se till att kylarvattnet har bra blandning så att det inte fryser i kylsystemet. Om det fungerar att ta bort batteriet så gör det och förvara det inomhus så att det håller sig varmt, men frågan är om man får göra bilen strömlös eftersom speciellt nyare bilar får frispel när man gör så.
Senast redigerat av Drönirettab (29 november 2006)

2 Inlägg
29 november 2006
Trådstartare
Ström finns det, men inga kontakter på utsidan så att säga.

165 Inlägg
29 november 2006
Vad sägs om att ragga upp en förlängningssladd från närmaste varuhus?
Det hade jag gjort smile

21 761 Inlägg
29 november 2006
backisen skrev:
Ström finns det, men inga kontakter på utsidan så att säga.

Det kanske går att tillfälligt använda en lång skarvsladd från något uttag. Motorvärmaren behöver ju egentligen inte vara i längre än 3 timmar, då kan ni kanske dra ut skarvkabeln från något ställe och täta så att det inte blåser in snö.

Fast jag har inte varit i fjällen någon gång, vet inte riktigt vad man kan och inte kan göra med tanke på hur vädret brukar bete sig.

Ojoj, vad sen jag var.
Senast redigerat av Drönirettab (29 november 2006)

178 Inlägg
29 november 2006
alltså... om din bil inte har några fel, typ att den är svårstartad allmänt, så är det nog ingen fara. det som kan vara är att batteriet får begränsad effekt om det är riktigt kallt, speciellt om det inte är i bra skick allmänt. men om allt är okej så bör inte -25-30 vara nåt problem.

Sök