3387
Sök

Vilken IC samt dimension på tryckrör ska jag köpa?

154 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
torpis skrev:
MSph skrev:
torpis skrev:
Välj en frontmatad, den på originalplats kyler inget vidare, i synnerhet inte för er med stressade steg 3-maskiner med liten turbo som jobbar hårt.

På S40 bilarna har man upp mot 70grader insugstemp med original IC, något svalare med aluminium ca 55-60grader, med frontmatad 33grader smile

Vad innebär en frontmatad IC? Är detta en sk. frontmatad? Eller är det så att man sätter den längst fram istället för mellan AC-kylet och vattenkylet?

http://atechmotor.com/volvo/850/turbo-t … tercooler/ - Frontmatad?

Om inte, vilken rekommenderar du isåfall?

Tack för ditt svar, Mvh

Frontmatad är en sådan som sitter fram under kofångaren.

tänk även på att det är svårt att fråga trimfirmor om råd eftersom dem är pressade att sälja prylar, gärna sådant dem har på lager. Så läs på mängder och hitta din röda tråd innan du uppgraderar till någonting som kanske inte ger ett skvatt.  5000kr för någonting som ger kanske 5% förbättring eller 7000kr för någonting som ger 75% förbättring.

Tack för tipset där. Bra att du nämner det så att jag inte gör något misstag.

Mvh

Volvo 850 T5 -94

154 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
Jag vet verkligen inte om det här är till mycket hjälp: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ … ef508efbe1

Men min fråga är, om jag köper nya tryckrör till min bil, (de som jag länkade tidigare), hur fixar jag så att det blir en återcirkulerande ventil på min turbo eller där den nu sitter när den är original? Turbon är en 16T okänt märke, men jag sitter som fast. Jag vill helst undvika att borra och svetsa i mina nya tryckrör, jag är inte ute efter en öppen dumpventil (icke skonsamt mot turbon va?) Med tanke på att bilen har räknat ut hur mycket luft som ska cirkulera när öppen dump blåser ut det? Har jag förstått det korrekt?

Jag kan inte bara köpa tryckrören med ny IC och montera det och sedan bara köra? Klart att jag kan, men min fundering är vad jag ska göra så att turbon återcirkulerar luften eller hur jag nu ska formulera mig.

Ursäkta för att det blev rörigt, men svar uppskattas enormt!

Mvh

Volvo 850 T5 -94

8 267 Inlägg
15 juli 2014
MSph skrev:
Jag kan inte bara köpa tryckrören med ny IC och montera det och sedan bara köra? Klart att jag kan, men min fundering är vad jag ska göra så att turbon återcirkulerar luften eller hur jag nu ska formulera mig.

Det finns 2 varianter:

1: Original dump är inte pluggad. Då är det bara att montera dem nya rören och åka.

2: Original dump är pluggad. Då lär man antingen montera en ny originaldump eller modifiera tryck+ inloppsröret för att kunna använda en annan återcirkulerande modell.

154 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
Marlboroman skrev:
MSph skrev:

Det finns 2 varianter:

1: Original dump är inte pluggad. Då är det bara att montera dem nya rören och åka.

2: Original dump är pluggad. Då lär man antingen montera en ny originaldump eller modifiera tryck+ inloppsröret för att kunna använda en annan återcirkulerande modell.

Okej, kan jag se med ögat om den är pluggad måntro?
Kommer jag att märka om den är pluggad eller inte när jag väl har monterat rören? Kommer det att märkas på ljudet, prestandan o.s.v?
Är det sannolikt att någon tidigare hade monterat en atmosfärisk dumpventil utan att plugga igen originaldumpen?

Volvo 850 T5 -94

8 267 Inlägg
15 juli 2014
MSph skrev:

Ja, det kan man. Dumpen sitter på ovansidan av turbon bredvid anslutningen till tryckröret. Sitter det bara en 3-kantig platta med 3 bultar så är den pluggad. Sitter det en grej som det går en slang till så sitter originalventilen kvar.

MSph skrev:
Kommer jag att märka om den är pluggad eller inte när jag väl har monterat rören? Kommer det att märkas på ljudet, prestandan o.s.v?

Det ger ett distinkt ljud. Det berömda kvittret som många kallar det när man släpper gasen.

MSph skrev:
Är det sannolikt att någon tidigare hade monterat en atmosfärisk dumpventil utan att plugga igen originaldumpen?

Svårt att svar på, men det är möjligt.

154 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
Marlboroman skrev:
MSph skrev:

Ja, det kan man. Dumpen sitter på ovansidan av turbon bredvid anslutningen till tryckröret. Sitter det bara en 3-kantig platta med 3 bultar så är den pluggad. Sitter det en grej som det går en slang till så sitter originalventilen kvar.

MSph skrev:

Det ger ett distinkt ljud. Det berömda kvittret som många kallar det när man släpper gasen.

MSph skrev:

Svårt att svar på, men det är möjligt.

Tack som alltid! Jag går och kollar nu om den är pluggad eller ej. Det där kvittrande ljudet har jag som få lite svårt för, ingenting som faller mig i smaken riktigt hehe, har även hört att det tär på turbon samt andra komponenter. Vill helst att motorn ska må så bra som möjligt.

Mvh Philip

Volvo 850 T5 -94

154 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
Marlboroman skrev:

Kollade nyss och såg att den var igenpluggad. Hittade då denna på Autotech.
http://atechmotor.com/volvo/850/turbo-t … umpventil/

Verkar den legitim? Är den svår att montera?

Mvh

Volvo 850 T5 -94

8 267 Inlägg
15 juli 2014
MSph skrev:
[Är den svår att montera?

Den funkar säkert bra. Bultarna är lite knepiga att komma åt, men är man lite finurlig behöver det inte ta så lång stund.

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 juli 2014
MSph skrev:
Kollade nyss och såg att den var igenpluggad. Hittade då denna på Autotech.
http://atechmotor.com/volvo/850/turbo-t … umpventil/

Verkar den legitim? Är den svår att montera?

Mvh

Säkert helt okej grej, men någonting som inte heller ger någonting utan som i ditt fal är ett alternativ till att köpa en original.

Någon skrev om olika hårda fjädrar, det kan man ju fråga sig varför det behövs eftersom man stänger dumpventilen med pneumatik och inte mekanisk kraft egentligen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p3458994

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

154 Inlägg
16 juli 2014
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Den funkar säkert bra. Bultarna är lite knepiga att komma åt, men är man lite finurlig behöver det inte ta så lång stund.

Kanske blir lättare att komma åt underifrån eller något, får se då jag har beställt den!

torpis skrev:
Säkert helt okej grej, men någonting som inte heller ger någonting utan som i ditt fal är ett alternativ till att köpa en original.

Någon skrev om olika hårda fjädrar, det kan man ju fråga sig varför det behövs eftersom man stänger dumpventilen med pneumatik och inte mekanisk kraft egentligen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p3458994

Hoppas att fjädrarna nu inte kommer vara något problem. Är det inte bara att montera dumpventilen på turbon och sätta dit slangen som ska gå dit, sedan köra? Borde väl inte vara nå problem? smile

Volvo 850 T5 -94

154 Inlägg
20 juli 2014
Trådstartare
Bump, relaterad fråga: kan jag bara montera dumpventilen på agget och sedan köra eller behöver jag skriva på den och sådant?

Volvo 850 T5 -94

Forummoderator
26 490 Inlägg
20 juli 2014
MSph skrev:
Bump, relaterad fråga: kan jag bara montera dumpventilen på agget och sedan köra eller behöver jag skriva på den och sådant?

Ska vara att bara köra.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök