5202
Sök

Volvo V70 2,4D (D5) -04 svart rycker något otroligt mycket.

329 Inlägg
24 juli 2014
Trådstartare
som rubriken säger, ligger 80-90km/h på 5an, och man ser verkligen ett svart moln efter bilen hela tiden, vid gaspådrag så sotar det ännu mer,

har fått upp på färddatorn att det är dags för en servis,
den är chipad från bsr + insatsfilter,
svänghjulet/kopplingen är halvdålig men går fortfarande bra i drivning

nått tips på vad det kan vara? (har inte tillgång till felkodsläsare just nu tyvärr..)

6 716 Inlägg
24 juli 2014
Kan vara EGR fel.

De/Dem

329 Inlägg
25 juli 2014
Trådstartare
har sökt runt lite, och men verkar inte få någon speciell information om just egr, 
tydligen kan det eventuellt gå att rengöra? men annars är det förmodligen bara att byta?
måste man koda in och jävlas med dom delarna?

329 Inlägg
25 juli 2014
Trådstartare
turbo98 skrev:
sota är ju alltid kul, sotar med d24an hela dagarna:)

jo visst njuter jag när det kommer upp en bil med bra puts bakom, då kan man ju inte låta bli o trampa lite;)
men vill ju ha bort det inför bes:)

6 716 Inlägg
25 juli 2014
Demmpa skrev:
har sökt runt lite, och men verkar inte få någon speciell information om just egr, 
tydligen kan det eventuellt gå att rengöra? men annars är det förmodligen bara att byta?
måste man koda in och jävlas med dom delarna?

EGRen måste adapteras och jobbet för att bara plocka bort den är inte roligt nog för att plocka bort, rengöra, plocka bort igen (Om det behövs) och byta. wink

Enklaste först är att bjuda på lite fika i utbyte mot en felkodsavläsning
Senast redigerat av Malheus (25 juli 2014)

De/Dem

Evildan
25 juli 2014
Köp engångstallrikar, en servis är onödigt.

Plocka bort BSR programmet och montera ett original luftfilter, där har du säkert en del av felet, den matar på för mycket diesel mot vad motorn är konstruerad för och ett igensotat EGR hus kommer som ett brev på posten.
Alternativt kan du ha läckage i någon slang, har du lyssnat och kikat under huven?
Kör inte runt så här, det är bara korkat, din motor tar stryk.

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juli 2014
Hur smart är en V70 -04? Hur smart är jag? Gissar på att det är rök och inte ryck som menas.

En diesel är en rätt simpel pryl, me diesel in ger mera fart, det är det gaspedalen gör. Matar man även in mera luft genom mer laddtryck så blir det mycket mera fart.  Om man öser in mera diesel utan att få luft så blir det svart rök av det hela.  Det kan ske i lägen där du gasar fullt utan att turbon tunnit veva igång.

Jag hade börjat med att se över tryckluftsystemet efter läckor. Kommer luften fram från turbon till motorn? är Wastegate och slangar hela? etc. Även provkört utan luftfiltet för att se så inte det är pluggat.

Hade det varit en bensinbil hade man upoplevt den som trött, dieseln blir trött och ryker.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

6 716 Inlägg
25 juli 2014
Kan tillägga att på en V70N behövdes inte EGRen kalibreras..kan bero på årsmodell och motoralternativ.

De/Dem

Fri fart för ett fritt folk!
15 033 Inlägg
25 juli 2014
gissar på spridarfel!   händer då och då på dessa bilar polarn har en 07:ans 2.4D som rök så inåthelvete.. partikefiltret fick krupp katen fick krupp

visade sig att alla 5spridare läckte in diesel så den skickade ut ett moln som inte var av denna värd.

personligen skulle jag plugga egr och programera bort den och sen renovera eller byta spridarna så är nog problemet löst!

på polarns programerade han bort partikefiltret och rulla genom bes direkt efteråt utan problem smile
egr borde vara minsta bekymmret att glida igenom med bara den inte lägger felkoder smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök