Modifierade luftfilter boxar "för ökat flöde?

Driven08
5 augusti 2014 · 152 Inlägg

Hur har ni gjort för att öppna upp dessa på ett bra sätt att få ökad kylning?


(Öppnat upp klackarna? Större luftslang ? Hur och vart därifrån ?


Visa gärna bilder, smile




Sen undrar jag om det ger mest effekt med öppning av luftfilter burken?
Eller insatsluftfilter sport?


Men hur mycket ger båda två i effekt ungefär? På original bil?

Senast redigerat av Driven08 (5 augusti 2014)

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
granadadr
5 augusti 2014 · 7 289 Inlägg

Driven08 skrev:
Hur har ni gjort för att öppna upp dessa på ett bra sätt att få ökad kylning?


(Öppnat upp klackarna? Större luftslang ? Hur och vart därifrån ?


Visa gärna bilder, smile




Sen undrar jag om det ger mest effekt med öppning av luftfilter burken?
Eller insatsluftfilter sport?


Men hur mycket ger båda två i effekt ungefär? På original bil?

inte ett smack skillnad i effekt på en orginalbil,, däremot är det alltid bra med kall å fräch luft för en turbomotor

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Driven08
5 augusti 2014 · 152 Inlägg

granadadr skrev:

Driven08 skrev:
Hur har ni gjort för att öppna upp dessa på ett bra sätt att få ökad kylning?


(Öppnat upp klackarna? Större luftslang ? Hur och vart därifrån ?


Visa gärna bilder, smile




Sen undrar jag om det ger mest effekt med öppning av luftfilter burken?
Eller insatsluftfilter sport?


Men hur mycket ger båda två i effekt ungefär? På original bil?

inte ett smack skillnad i effekt på en orginalbil,, däremot är det alltid bra med kall å fräch luft för en turbomotor

Är det vid steg 1 och uppåt det ger något ?


Men borde inte en öppnad luftfilter burk generera mer luft och därtill något bättre respons?


Men kall luft innehåller väl mer syre och på så sätt borde det bli mer effekt?

Senast redigerat av Driven08 (5 augusti 2014)

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
RannerKing www.LynxTalk.se
5 augusti 2014 · 420 Inlägg

Det är väldigt få bilar som har dålig lufttillförsel från fabrik, jag själv kan inte komma på någon.
Det finns en gräns på hur mycket luft motorn förbrukar och original är oftast fullt tillräckligt, så någon skillnad vid modifikation ska du inte värvänta dig. Kanske en ytterst liten skillnad i respons.

Däremot borde det gå att hitta några hästar om du byter till ett vettigt avgassystem från turbon och bakåt.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
Driven08
5 augusti 2014 · 152 Inlägg

RannerKing skrev:
Det är väldigt få bilar som har dålig lufttillförsel från fabrik, jag själv kan inte komma på någon.
Det finns en gräns på hur mycket luft motorn förbrukar och original är oftast fullt tillräckligt, så någon skillnad vid modifikation ska du inte värvänta dig. Kanske en ytterst liten skillnad i respons.

Däremot borde det gå att hitta några hästar om du byter till ett vettigt avgassystem från turbon och bakåt.

Sant. Däremot kör jag med öppet filter så jag lär få lite hästar mer tillbaka hehe.


Helsats vet jag inte riktigt det kommer väl ge mig skenande laddtryck ? Men jag har funderat lite på detta. Skulle man inte kunna styra detta laddtryck med pysventil? Man kan ju pysa upp trycket borde man väl kunna pysa ner det?


Om jag laddar 0.5 nu original. Och med Helsats + racekatt så laddar den 0,7 exempelmpelvis. Kan man med pysventilen sänka den tillbaka till 0.5 och därmed ha skyddat bilen från det skenandeladdtryck? Eller reagerar bilen något med tändning osv ?  Styrsystemet i bilen ( Bosch) är väl inte det optimalaste för skydda bilen från smälta kolvar osv med andra hårdvaror. Om jag förstått det någorlunda rätt.



Nyfiken vilka original sprut är smarta nog för att hantera sådana ändringar i hårdvaror?




Kan man styra grundladdtrycket  på detta sätt?

Sedan kommer ju följdfrågan. Om man inte är ute efter mer effekt varför skaffa Helsats ?  Svaret kan bli LJUDET wink

Senast redigerat av Driven08 (5 augusti 2014)

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
Cobraa
5 augusti 2014 · 47 Inlägg

Driven08 skrev:

RannerKing skrev:
Det är väldigt få bilar som har dålig lufttillförsel från fabrik, jag själv kan inte komma på någon.
Det finns en gräns på hur mycket luft motorn förbrukar och original är oftast fullt tillräckligt, så någon skillnad vid modifikation ska du inte värvänta dig. Kanske en ytterst liten skillnad i respons.

Däremot borde det gå att hitta några hästar om du byter till ett vettigt avgassystem från turbon och bakåt.

Sant. Däremot kör jag med öppet filter så jag lär få lite hästar mer tillbaka hehe.
[...]

Det öppna filtret ger inte ett piss mer i effekt på en s40 under 300 hästar.
När det är varmt ute känner man till och med att motorn blir svagare, p.g.a. all varmluft som sugs in.
Jag talar ur egen erfarenhet.

DasAuto
5 augusti 2014 · 2 751 Inlägg

Spara era pengar istället.
https://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Driven08
5 augusti 2014 · 152 Inlägg

Skrev lite klumpigt. Syftade på att jag nu kör med öppet filter. Och när jag byter tillbaka till original luftburken så kommer jag få tillbaka mer hästar än nu.

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
Cobraa
5 augusti 2014 · 47 Inlägg

Driven08 skrev:
Skrev lite klumpigt. Syftade på att jag nu kör med öppet filter. Och när jag byter tillbaka till original luftburken så kommer jag få tillbaka mer hästar än nu.

Jaha.
Men om du kör på original-effekten, varför vill du ha bättre flöde?

caromania Forummoderator
5 augusti 2014 · 9 296 Inlägg

Det är svårt att generalisera kring luftfilter. De flesta bilar, troligen nästan alla, ser ingen glädje alls i en ny luftfilterbox eller ett annat filter. Vissa Hondamotorer svarar förvånansvärt bra på olika filterboxar, vilket är konstigt då Honda i dessa modeller borde lyckats bättre från början. Allting handlar emellertid inte om effekt då bilmotorer konstrueras utan det handlar minst lika mycket, om inte mer om tillverkningskostnader och ljudvolym.

Att få in kall luft är alltid bra och som tidigare sagts mycket bra på en turbobil. Däremot ska man inte tro att "varm luft stiger-regeln" betyder att man ska sätta en snorkel under bilen. Asfalten värmer upp luften ansenligt faktiskt och om man kan mäta temperaturen på luften 20cm över asfalten och 50cm över asfalten så inser man att en snorkel ska sättas så högt som möjligt i det fria.

Senast redigerat av caromania (5 augusti 2014)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DasAuto
5 augusti 2014 · 2 751 Inlägg

Det enda positiva jag ser med "sport" / moddad filterbox etc i de flesta bilar är skönare ljud.
Man kan inte förvänta sig någon prestanda, och även om man skulle mirakulöst få 10hk extra hur mycket märker man det på t.ex en 1.6 ton tung Audi/Saab/Passat/Volvo etc etc

Senast redigerat av DasAuto (5 augusti 2014)

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
caromania Forummoderator
5 augusti 2014 · 9 296 Inlägg

DasAuto skrev:
Det enda positiva jag ser med "sport" / moddad filterbox etc i de flesta bilar är skönare ljud.
Man kan inte förvänta sig någon prestanda, och även om man skulle mirakulöst få 10hk extra hur mycket märker man det på t.ex en 1.6 ton tung Audi/Saab/Passat/Volvo etc etc

Helt sant!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mr_B
10 augusti 2014 · 330 Inlägg

En annan faktor som kanske ska tas i beräkning... Nästan alla eftermarknadsfilter ger sämre rening än pappersfilterna som sitter i originalluftburk. Skit i luften förkortar luftmassemätares livslängd, för att inte nämna att det ger ökat slitage i motorn.

Eftermarknadsfilter kan vara skitbra, och ge kanonluft, men med ett avsevärt kortare service intervall än pappersfilterna, de måste rengöras, eller bytas ofta, och det görs inte. Många gånger körs filter som ska ha luftfilter "olja" (egentligen mer ett slags klister än olja) torra, och då fungerar de inte alls som de ska.

Är man bara medveten om det så är ett stort foam filter och en bra filterolja ett kanonalternativ... Tex till en dragster, eller till tractor pulling. Kanske inte fullt så användbart på personbilar.
B!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang