Köpråd: Första bil till motorinteresserad 18:åring

Jokabsson
10 augusti 2014 · 1 177 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Ifall du gillar snabba gillar så är Golf gti inifrån 99-01 något du kommer bli besviken på. Såklart dom går lite när dom chippas men ändå inte snabb

Golf mk2 gti 8 eller 16v är ett trevlig steg i lagom snabba förstabilar

för 12000:- kan du även hitta en som är rätt så fin

Det är helt och hållet individuellt vad man tycker är snabbt och inte. 1.8T motorerna i de "små" bilarna ger ordentligt riv och det är alltid lätt att köra om hur fort det än går. Smart val om man vill ha en bra bränsleekonomi.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Nybergrobin
10 augusti 2014 · 2 380 Inlägg

LÅna för guds skull inte av päronen!  Tänk dig dagen då du skjuter motorn i bilen och du står där med ett lån på tex 10k hos päronen....

köp en bil som du har råd med o kör som fan istället smile

Ang köpråd så hade jag nog satsat på en lite större bil än ex golf!  Absolut minst en a4 då man nästan får cellskräck i även dom smile

Presidento Of World
10 augusti 2014 · 3 329 Inlägg

http://www.blocket.se/gavleborg/Opel_ve … =7&w=3

*snygg
*helt ok komfort
*rymmer mer än V70 i skuffen...
*billig i drift

Pruta till typ 22.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Dr_struts
10 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Saaaaaab (insert modell med T5 styrsystem här) Turbo! mer bil för pengarna än så får man inte!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
RamRoll
11 augusti 2014 · 22 Inlägg

Dr_struts skrev:
Köp dig en Saab 900ng/9-3og snål bil kul att köra trim vänliga! 280hk får du med ett 3 tums system och en chippning smile

Billig i försäkring me ^^

Ska titta på Saabs big_smile

Driven08 skrev:
Volvo S/V40.


4 stjärnor i folksams krocktest.


Drar runt 0.75 L /Milen

Hyfsat billig i drift, med service , reparationer , försäkring,

2.0T gör 0 -100 på cirka 8.5 Sec


T4an 0-100 på cirka 7,3 sec




Ett minus är rostskyddet på fas 1orna. Så kolla upp olika exemplar osv. Om man kollar på dessa bilar, under lister på skärmkanterna är värst oftast.


Tändspolarna är väl något som också brukar behöva bytas ofta.


På T4orna fas 1 är tändmodulen av varierande kvalitet.



Läs motordatatråden som torpis skrivit om du intresserad av Volvo X40 wink aMycket lättläst och intressant läsning, framförallt om du är intresserad utav effekt.

Annars Hr du X40 nordic forumet

Tack för rekommendationen, många personer har rekommenderat den vilken årsmodell ska man leta efter, någon specc?

sweeken skrev:

perzy skrev:
Din far har alltså jobbat på Bilia i 15 år och du vill köpa en golf? Säljer inte Bilia andra märken än VW om jag inte missminner mig.... ehemm... hur är kontakten mellan er.....?

Varför ska han måste vilja ha en bil modell/märke som hans farsa jobbar med?

+1

bengank skrev:

perzy skrev:
Din far har alltså jobbat på Bilia i 15 år

Och du har inte skruvat på bilar tidigare?!
Fråga din far om råd, för det är troligen han som får hjälpa dig när det inte går som det är tänkt.

Och som Driven08 skriver, en s/v40 till en artonåring är inget dumt val.
(Men leta efter en T4. Med "rätt förare" spöar denna bilen en Volvo T5)

Hhaha jag va inte lika motor intereserad förr det är bara nyligen jag har öppnats emot motor världen, men jag gillar att läsa på så jag kan lite basics.

silversnurran skrev:
Ska jag va ärlig är fan s40 t4 en rolig bil (svider i själen på en saabmänniska o säga).
Mycket bil för pengarna, dock om man har lite envishet och anama kan man lätt hitta en 9000 2,0t 150 hk org. Kanske inte roligaste bilen till o börja med, men ett chip och du har 230 hk för en kostnad på 1500 kr:)

Finns mycket för och nackdelar med dessa bilar, båda rostar speciellt s40 tidigamodeller, 9000 har ju sjukan i framskärmarna, dock skulle jag säga båda är lika slitstarka om man inte kör rallyväxlingar med Saaben.

Så för dina 10-12 låt sträcka till 15000 kr, den summan kan köpa dig en riktigt fin 9000 eller s40. Lägg 2-4000 kr så har du en bil som drar dem flesta 30-40000 kronors bilarna:)

Tack får råden smile

RamRoll
11 augusti 2014 · 22 Inlägg

Jag ska titta närmare på S40'n och Saabsen, det är nog bra att ha en svensk bil i sverige wink

Driven08
11 augusti 2014 · 152 Inlägg

Trafikmagasinets inslag om X40 ( volvo s/V40 brukar kallas för det )


https://m.youtube.com/watch?v=gpH8MPtFw_A



Volvo S / V40 har från 1997 - 2001 uppgraderats tre gånger skulle man kunna säga.

Dem är indelade i Fas 1  : 1997 - 99

Fas  : 1.5 - 99 - 00


Fas 2 : 00- 04





Det som gör det hela lite "luddigt som jag ser det är att en bil som utkommit från juli månad 99 är en fas 1.5 medan en från juni månad kan vara en fas 1.


Läs motordatatråden och det som står om S / V40 modellerna angående motorerna. VIKTIGT om du känner att du framöver vill ha mer än 205hk ( vilket innebär Steg 1 )


Fas 1 och 1.5 har sämre rostskydd än fas 2orna.


http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40


Lite fakta om bilen.



T4orna fas 2 är väl ur synpunkt den " bästa av dessa bilmodeller ifall man nöjer sig med original effekten eller Steg 3 ( 260 hk )

Men vill du över Steg 3 dvs 260 hk. Så måste du läsa motordatatråden. Om och om och om igen wink



http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=359097



En tråd om  vad som krävs för 280 - 300 - 400 hk.


Jag personligen har en S40 2.0t kör nu med automat och kört den med Manuell fast på kombi modellen.



Jag är toknöjd med 2.0T bra drag, går fint har en förbrukning på 0.75 L/M i snitt. När man kör normalt.




När jag körde V40 med manuell låda så chippade jag den på bsr och det blev en helt annan bil. Riktigt rolig att köra !



Så med Steg 1 och satsa på ett bra chassi såsom Sänkningssats, coil overs eller bättre stötdämpare.


Sök här på garaget på bilar och kolla vad du tycker om dessa. Ur ett stylying synpunkt. Delarna till dessa bilar tycker jag är till ett överkomligt pris.

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
mogren150
11 augusti 2014 · 129 Inlägg

http://www.garaget.org/?car=266332 fas2a smile min förstabil och har haft den i 3 år nu !

BMW E30 325 "Turbo" (1989)
steifan DR!FTT3KN!K3R
11 augusti 2014 · 10 427 Inlägg

Köpt något bakhjulsdrivet, det är fränt wink

RamRoll
14 augusti 2014 · 22 Inlägg

Driven08 skrev:
Trafikmagasinets inslag om X40 ( volvo s/V40 brukar kallas för det )


https://m.youtube.com/watch?v=gpH8MPtFw_A



Volvo S / V40 har från 1997 - 2001 uppgraderats tre gånger skulle man kunna säga.

Dem är indelade i Fas 1  : 1997 - 99

Fas  : 1.5 - 99 - 00


Fas 2 : 00- 04





Det som gör det hela lite "luddigt som jag ser det är att en bil som utkommit från juli månad 99 är en fas 1.5 medan en från juni månad kan vara en fas 1.


Läs motordatatråden och det som står om S / V40 modellerna angående motorerna. VIKTIGT om du känner att du framöver vill ha mer än 205hk ( vilket innebär Steg 1 )


Fas 1 och 1.5 har sämre rostskydd än fas 2orna.


http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40


Lite fakta om bilen.



T4orna fas 2 är väl ur synpunkt den " bästa av dessa bilmodeller ifall man nöjer sig med original effekten eller Steg 3 ( 260 hk )

Men vill du över Steg 3 dvs 260 hk. Så måste du läsa motordatatråden. Om och om och om igen wink



http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=359097



En tråd om  vad som krävs för 280 - 300 - 400 hk.


Jag personligen har en S40 2.0t kör nu med automat och kört den med Manuell fast på kombi modellen.



Jag är toknöjd med 2.0T bra drag, går fint har en förbrukning på 0.75 L/M i snitt. När man kör normalt.




När jag körde V40 med manuell låda så chippade jag den på bsr och det blev en helt annan bil. Riktigt rolig att köra !



Så med Steg 1 och satsa på ett bra chassi såsom Sänkningssats, coil overs eller bättre stötdämpare.


Sök här på garaget på bilar och kolla vad du tycker om dessa. Ur ett stylying synpunkt. Delarna till dessa bilar tycker jag är till ett överkomligt pris.

Om jag teorietisk sätt skulle vilja nå upp till 300 hp en dag, ska man då ha fas 1, 1.5 eller 2?

Dr_struts
14 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Saaben är mycket stabilare att trimma, med aero turbo lite elakare spridare och 3" system så har man 300hk och ah turbon är det ända man byter för att öka effekten där efter typ! Koppling gnäller straxt över 300hk men som min steg 3 (270hk~) bara chippad och bytt avgas på klarar kopplingen fint smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
RamRoll
14 augusti 2014 · 22 Inlägg

Dr_struts skrev:
Saaben är mycket stabilare att trimma, med aero turbo lite elakare spridare och 3" system så har man 300hk och ah turbon är det ända man byter för att öka effekten där efter typ! Koppling gnäller straxt över 300hk men som min steg 3 (270hk~) bara chippad och bytt avgas på klarar kopplingen fint smile

Vad är det för modell och år vi pratar smile? ( jag också blivit interested i ljudbyggen
och styling, är detta något som funkar?)

Dr_struts
14 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

RamRoll skrev:

Dr_struts skrev:
Saaben är mycket stabilare att trimma, med aero turbo lite elakare spridare och 3" system så har man 300hk och ah turbon är det ända man byter för att öka effekten där efter typ! Koppling gnäller straxt över 300hk men som min steg 3 (270hk~) bara chippad och bytt avgas på klarar kopplingen fint smile

Vad är det för modell och år vi pratar smile? ( jag också blivit interested i ljudbyggen
och styling, är detta något som funkar?)

"Andra generationen 900 ("NG900") 1994-1998 - T5
   9000 1994-1998 - T5
   Första generationen 9-3 1999 - T5 (förutom Viggen som har T7)"

Taget från wikipedia! smile

Och det finns gott om möjlighet för både ljud och styling! Tack vare att Saaben har coupé stil i chassiet så är det ju mycket lättare att få tryck i kupén från bagaget!

För övrigt väldigt lättskruvade med!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
RamRoll
14 augusti 2014 · 22 Inlägg

Dr_struts skrev:

RamRoll skrev:

Dr_struts skrev:
Saaben är mycket stabilare att trimma, med aero turbo lite elakare spridare och 3" system så har man 300hk och ah turbon är det ända man byter för att öka effekten där efter typ! Koppling gnäller straxt över 300hk men som min steg 3 (270hk~) bara chippad och bytt avgas på klarar kopplingen fint smile

Vad är det för modell och år vi pratar smile? ( jag också blivit interested i ljudbyggen
och styling, är detta något som funkar?)

"Andra generationen 900 ("NG900") 1994-1998 - T5
   9000 1994-1998 - T5
   Första generationen 9-3 1999 - T5 (förutom Viggen som har T7)"

Taget från wikipedia! smile

Och det finns gott om möjlighet för både ljud och styling! Tack vare att Saaben har coupé stil i chassiet så är det ju mycket lättare att få tryck i kupén från bagaget!

För övrigt väldigt lättskruvade med!

http://m.blocket.se/blekinge/Saab_9_3_2 … 11&w=3 något sånt här eller ?

Dr_struts
14 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

RamRoll skrev:

Dr_struts skrev:

RamRoll skrev:

Vad är det för modell och år vi pratar smile? ( jag också blivit interested i ljudbyggen
och styling, är detta något som funkar?)

"Andra generationen 900 ("NG900") 1994-1998 - T5
   9000 1994-1998 - T5
   Första generationen 9-3 1999 - T5 (förutom Viggen som har T7)"

Taget från wikipedia! smile

Och det finns gott om möjlighet för både ljud och styling! Tack vare att Saaben har coupé stil i chassiet så är det ju mycket lättare att få tryck i kupén från bagaget!

För övrigt väldigt lättskruvade med!

http://m.blocket.se/blekinge/Saab_9_3_2 … 11&w=3 något sånt här eller ?

Typ precis något sådant där! Men när det är en ltt alltså lätt trycks turbo måste du montera en magnet ventil för att kunna chippa den det går att hitta på skroten och kostar inte allt för mycket! Eller så köper du en bil som är klar med det! ^^ Alla över lätt tryckarn har allt du behöver för att chippa! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
RamRoll
14 augusti 2014 · 22 Inlägg

Driven08 skrev:
Trafikmagasinets inslag om X40 ( volvo s/V40 brukar kallas för det )


https://m.youtube.com/watch?v=gpH8MPtFw_A



Volvo S / V40 har från 1997 - 2001 uppgraderats tre gånger skulle man kunna säga.

Dem är indelade i Fas 1  : 1997 - 99

Fas  : 1.5 - 99 - 00


Fas 2 : 00- 04





Det som gör det hela lite "luddigt som jag ser det är att en bil som utkommit från juli månad 99 är en fas 1.5 medan en från juni månad kan vara en fas 1.


Läs motordatatråden och det som står om S / V40 modellerna angående motorerna. VIKTIGT om du känner att du framöver vill ha mer än 205hk ( vilket innebär Steg 1 )


Fas 1 och 1.5 har sämre rostskydd än fas 2orna.


http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40


Lite fakta om bilen.



T4orna fas 2 är väl ur synpunkt den " bästa av dessa bilmodeller ifall man nöjer sig med original effekten eller Steg 3 ( 260 hk )

Men vill du över Steg 3 dvs 260 hk. Så måste du läsa motordatatråden. Om och om och om igen wink



http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=359097



En tråd om  vad som krävs för 280 - 300 - 400 hk.


Jag personligen har en S40 2.0t kör nu med automat och kört den med Manuell fast på kombi modellen.



Jag är toknöjd med 2.0T bra drag, går fint har en förbrukning på 0.75 L/M i snitt. När man kör normalt.




När jag körde V40 med manuell låda så chippade jag den på bsr och det blev en helt annan bil. Riktigt rolig att köra !



Så med Steg 1 och satsa på ett bra chassi såsom Sänkningssats, coil overs eller bättre stötdämpare.


Sök här på garaget på bilar och kolla vad du tycker om dessa. Ur ett stylying synpunkt. Delarna till dessa bilar tycker jag är till ett överkomligt pris.

Det står "Detta ingrepp går bra på alla x40 turbo modeller, dock EJ 2,0t fas2 då dess kolvar förmodligen inte håller!" på hemsidan du skickade. Vill man då ha en fas 1 eller?

mogren150
14 augusti 2014 · 129 Inlägg

kört 2k mil med ca 220hk

BMW E30 325 "Turbo" (1989)
RamRoll
14 augusti 2014 · 22 Inlägg

mogren150 skrev:
kört 2k mil med ca 220hk

Nice, är du nöjd med 220? eller känns det klent?

xXSammy
15 augusti 2014 · 6 570 Inlägg

Man vänjer sig med effekten efter en stund.

De/Dem
Dr_struts
15 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Stämmer bra man blir effekt skadad fort min Saab käns som en snigel efter att jag lånade en kompis Porsche en vecka men sen åker jag ifrån mycket olika vid rödljus endå ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang