Driven08 skrev:
Trafikmagasinets inslag om X40 ( volvo s/V40 brukar kallas för det )
https://m.youtube.com/watch?v=gpH8MPtFw_AVolvo S / V40 har från 1997 - 2001 uppgraderats tre gånger skulle man kunna säga.
Dem är indelade i Fas 1 : 1997 - 99
Fas : 1.5 - 99 - 00
Fas 2 : 00- 04
Det som gör det hela lite "luddigt som jag ser det är att en bil som utkommit från juli månad 99 är en fas 1.5 medan en från juni månad kan vara en fas 1.
Läs motordatatråden och det som står om S / V40 modellerna angående motorerna. VIKTIGT om du känner att du framöver vill ha mer än 205hk ( vilket innebär Steg 1 )
Fas 1 och 1.5 har sämre rostskydd än fas 2orna.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40Lite fakta om bilen.
T4orna fas 2 är väl ur synpunkt den " bästa av dessa bilmodeller ifall man nöjer sig med original effekten eller Steg 3 ( 260 hk )
Men vill du över Steg 3 dvs 260 hk. Så måste du läsa motordatatråden. Om och om och om igen
http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=359097En tråd om vad som krävs för 280 - 300 - 400 hk.
Jag personligen har en S40 2.0t kör nu med automat och kört den med Manuell fast på kombi modellen.
Jag är toknöjd med 2.0T bra drag, går fint har en förbrukning på 0.75 L/M i snitt. När man kör normalt.
När jag körde V40 med manuell låda så chippade jag den på bsr och det blev en helt annan bil. Riktigt rolig att köra !
Så med Steg 1 och satsa på ett bra chassi såsom Sänkningssats, coil overs eller bättre stötdämpare.
Sök här på garaget på bilar och kolla vad du tycker om dessa. Ur ett stylying synpunkt. Delarna till dessa bilar tycker jag är till ett överkomligt pris.