Köpråd: Första bil till motorinteresserad 18:åring

RamRoll
10 augusti 2014 · 22 Inlägg

Hej jag är i marknaden för att köpa en bil, jag är arton och som alla andra artonåringar vill man ha en bil som är relativt snabb och kvick samt snygg. Dock är bugeten ett litet frågetecken, jag har sparat ihop ca 10-12 men jag räknar med att kunna låna till mig så att jag har 25.

Jag har alltid gillat bilar och motorer, körde moppe sen 15 och meckat mycket med den. Dock har jag aldrig meckat med bil, jag vill ha en bil som jag kan lära mig att meka och trimma. (Pappa har 15års erfarenhet som bil tekniker på bilia) Så bilen ska vara bra, realtivt bensin snåll, bilig att försökra och man ska kunna hitta delar till den. (kommer vilja styla och trimma)

Jag har mest tittat på äldre 99-01 golf gti's då jag älskar gtin.

Jag är tyvärr diagnoserad med dyslexi så stavning kan vara lite svårt för mig.

Jag skulle vilja ha allmäna tips för vilken/vilka bilar man bör titta på, bilen kommer inte köpas just nu men om ca 2 månader.

Nybergrobin
10 augusti 2014 · 2 380 Inlägg

Mitt tips till dig iaf!  Skippa att låna till första bilen då du säkert kommer att paja något :-D

Mack Forum- och sitemoderator
10 augusti 2014 · 26 149 Inlägg

När du säger "äldre" GTI så tänker i alla fall jag på en sjuttio eller åttiotalare?
En som är på den här sidan av 2000-talet ser jag nästan som ny, haha.

Varför köper du dig inte en äldre såsom jag tänker mig en?
Delar finns nog, och inte är dom så dyra heller. Måhända inte så mycket till krocksäkerhet, om än att en bekant till mig blev krockad i sidan med en sådan, och klev ur relativt oskadd.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
RamRoll
10 augusti 2014 · 22 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Mitt tips till dig iaf!  Skippa att låna till första bilen då du säkert kommer att paja något :-D

När jag säger låna menar jag att jag förmodligen skulle låna till mig pengar ifrån föräldrarna, pengar dem förmodligen inte kommer vilja ha tillbaka.

RamRoll
10 augusti 2014 · 22 Inlägg

Mack skrev:
När du säger "äldre" GTI så tänker i alla fall jag på en sjuttio eller åttiotalare?
En som är på den här sidan av 2000-talet ser jag nästan som ny, haha.

Varför köper du dig inte en äldre såsom jag tänker mig en?
Delar finns nog, och inte är dom så dyra heller. Måhända inte så mycket till krocksäkerhet, om än att en bekant till mig blev krockad i sidan med en sådan, och klev ur relativt oskadd.

Varför jag inte köper en "äldre" GTI är mest för att jag tycker att dem nyare är snyggare och nu när du nämner det är dem förmodligen också säkrare. Haha och sen när man är runt 18 vill man ha något som ser lite bättre ut smile

Dr_struts
10 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Köp dig en Saab 900ng/9-3og snål bil kul att köra trim vänliga! 280hk får du med ett 3 tums system och en chippning smile

Billig i försäkring me ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Driven08
10 augusti 2014 · 152 Inlägg

Volvo S/V40.


4 stjärnor i folksams krocktest.


Drar runt 0.75 L /Milen

Hyfsat billig i drift, med service , reparationer , försäkring,

2.0T gör 0 -100 på cirka 8.5 Sec


T4an 0-100 på cirka 7,3 sec




Ett minus är rostskyddet på fas 1orna. Så kolla upp olika exemplar osv. Om man kollar på dessa bilar, under lister på skärmkanterna är värst oftast.


Tändspolarna är väl något som också brukar behöva bytas ofta.


På T4orna fas 1 är tändmodulen av varierande kvalitet.



Läs motordatatråden som torpis skrivit om du intresserad av Volvo X40 wink aMycket lättläst och intressant läsning, framförallt om du är intresserad utav effekt.

Annars Hr du X40 nordic forumet

Senast redigerat av Driven08 (10 augusti 2014)

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
xeax Yrkeschaufför
10 augusti 2014 · 16 Inlägg

BMW 325 e36 ?

Supra TT
perzy Snål gnällspik
10 augusti 2014 · 402 Inlägg

Din far har alltså jobbat på Bilia i 15 år och du vill köpa en golf? Säljer inte Bilia andra märken än VW om jag inte missminner mig.... ehemm... hur är kontakten mellan er.....?

Volvo S80 2,9.
sweeken
10 augusti 2014 · 338 Inlägg

perzy skrev:
Din far har alltså jobbat på Bilia i 15 år och du vill köpa en golf? Säljer inte Bilia andra märken än VW om jag inte missminner mig.... ehemm... hur är kontakten mellan er.....?

Varför ska han måste vilja ha en bil modell/märke som hans farsa jobbar med?

spillolja
10 augusti 2014 · 4 025 Inlägg

Polo Gti ?

lite mindre förbrukning, billigare försäkring och rentav lite mer gocartkänsla
smile

en 99-01  börja komma upp i åren så se upp med rostskador

Senast redigerat av spillolja (10 augusti 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
RymdSeglet N/A
10 augusti 2014 · 165 Inlägg

Kan säga direkt att Golf 4 är det sämsta du kan köpa om du är ute efter en GTI, slöa som attan och helt kasst chassi. Noll körglädje.
http://www.blocket.se/sodermanland/Hond … 12&w=3
Mitt bästa tips. Fixa felen, porta toppen, fixa chassit lite och på med ett annat grenrör sen har du fina bilen!

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
bengank
10 augusti 2014 · 55 Inlägg

perzy skrev:
Din far har alltså jobbat på Bilia i 15 år

Och du har inte skruvat på bilar tidigare?!
Fråga din far om råd, för det är troligen han som får hjälpa dig när det inte går som det är tänkt.

Och som Driven08 skriver, en s/v40 till en artonåring är inget dumt val.
(Men leta efter en T4. Med "rätt förare" spöar denna bilen en Volvo T5)

silversnurran
10 augusti 2014 · 773 Inlägg

Ska jag va ärlig är fan s40 t4 en rolig bil (svider i själen på en saabmänniska o säga).
Mycket bil för pengarna, dock om man har lite envishet och anama kan man lätt hitta en 9000 2,0t 150 hk org. Kanske inte roligaste bilen till o börja med, men ett chip och du har 230 hk för en kostnad på 1500 kr:)

Finns mycket för och nackdelar med dessa bilar, båda rostar speciellt s40 tidigamodeller, 9000 har ju sjukan i framskärmarna, dock skulle jag säga båda är lika slitstarka om man inte kör rallyväxlingar med Saaben.

Så för dina 10-12 låt sträcka till 15000 kr, den summan kan köpa dig en riktigt fin 9000 eller s40. Lägg 2-4000 kr så har du en bil som drar dem flesta 30-40000 kronors bilarna:)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
qazse
10 augusti 2014 · 178 Inlägg

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_C … 11&w=1

inte så snabb om man bara ska köra rakt fram, men man kan kasta in den i nästan vilken kurva man vill.

inte så mycket plats att bygga bilstereo, men man kan ändå få skapligt bra ljud.

väldigt lättskruvad.

vill man så kan man ta ut ganska mycket effekt.

skönt att åka utan tak på sommaren och eftersom den är så liten bör man snabbt få upp värmen på vintern om man ska ha den året runt.

john_petrucci
10 augusti 2014 · 171 Inlägg

Mitt tips: låna inte pengar som 18-åring... köp något som du själv har råd med.

xXSammy
10 augusti 2014 · 6 570 Inlägg

S40 2.0T räcker gott och väl, när du har blivit lite varm i kläderna utan att orsaka några incidenter går motor att trimma rätt bra också.

De/Dem
Jokabsson
10 augusti 2014 · 1 177 Inlägg

Om du gillar Golf GTI skulle jag snarare tipsa om Audi A3 1.8T. Det är exakt samma storlek som golfen och exakt samma motor som GTI. Skillnaden är att den inte heter GTI och därmed är A3orna inte alls lika dyra och inte lika svårt att hitta ett fint exemplar. Var inte rädd för miltalet på en äldre A3 (eller Golf för den delen), men vara extremt noga med att kolla precis allt på den, från mekaniskt till elektroniskt. Finns det flera fel så är det bara att pruta!

Senast redigerat av Cracksoup (10 augusti 2014)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Dr_struts
10 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

silversnurran skrev:
Ska jag va ärlig är fan s40 t4 en rolig bil (svider i själen på en saabmänniska o säga).
Mycket bil för pengarna, dock om man har lite envishet och anama kan man lätt hitta en 9000 2,0t 150 hk org. Kanske inte roligaste bilen till o börja med, men ett chip och du har 230 hk för en kostnad på 1500 kr:)

Finns mycket för och nackdelar med dessa bilar, båda rostar speciellt s40 tidigamodeller, 9000 har ju sjukan i framskärmarna, dock skulle jag säga båda är lika slitstarka om man inte kör rallyväxlingar med Saaben.

Så för dina 10-12 låt sträcka till 15000 kr, den summan kan köpa dig en riktigt fin 9000 eller s40. Lägg 2-4000 kr så har du en bil som drar dem flesta 30-40000 kronors bilarna:)

Med min 9-3og så spöa jag skiten ur en 330 e46 han va ensam i bilen och jag hade två kompisar med + baslåda ^^ Han såg inte så nöjd ut ;p

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
jocke_gronberg
10 augusti 2014 · 4 586 Inlägg

Ifall du gillar snabba gillar så är Golf gti inifrån 99-01 något du kommer bli besviken på. Såklart dom går lite när dom chippas men ändå inte snabb

Golf mk2 gti 8 eller 16v är ett trevlig steg i lagom snabba förstabilar

för 12000:- kan du även hitta en som är rätt så fin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang