Köpråd: Första bil till motorinteresserad 18:åring

RamRoll
5 september 2014 · 22 Inlägg

Andromeda skrev:

RamRoll skrev:

Andromeda skrev:
Jag tycker att det är imponerande stavat av dig, det märks inte alls att du är dyslektiker, så det behöver du inte oroa dig för! smile

Mitt tips är kanske lite tråkigt. Behöver du låna till bilen bör du inte köpa den. Gti är sannolikt dyra att försäkra på en 18-åring, och underhåll och inte minst däck kostar en slant. Det är ju också ganska dyrt att tanka. Jag tycker gott du kan räkna med att bilen kostar 30 kr per mil att rulla lågt räknat om du köper den kontant med egna pengar. Kör du då 1000 mil per år (vilket inte alls är särskilt mycket) blir det ~2500 kr/ månad.

Uppställningen kan se ut ungefär så här:

Olaglig försäkring på förälder( inte att rekommendera):                                4000 kr/ år
Däck (vi räknar på att antingen vinterdäck eller sommardäck behöver bytas) 3000 kr/ år
Skatt                                                                                                        1500 kr/ år
Bensin                                                                                                      14 000 kr/ år
Övrigt underhåll (rep och service)                                                               8500 kr/ år

= 30 000 kr/ år = 30 kr/ mil@ 1000 mil/ per år.

Trim tillkommer sannolikt då 1,8t 150 hk inte riktigt är vad man tänker på när man tänker Golf GTI. Vet inte vad dom tänkte på när dom tog den motorn istället för t ex 2,7t eller något annat lämpligare.
Vag 1,8t är också en riktig olycksfågel till motor. Turboras och koksade motorer är mycket vanligt. Det är också risk för att många körts ganska hårt och servats mindre noggrant då det är en populär ungdomsbil.

Kontentan av mitt något långrandiga inlägg är: Tänk på att det kostar så mycket mer att äga och köra en bil än vad det kostar att köpa den, så lägg inte alla pengar på inköpet! Det tänkte jag aldrig själv på i den åldern, men det blev man snart varse!

Tack så mycket för feed backen, jag har ändrat min åsikt sen postet först gjordes. Jag är nu mer intereserad utav en mindra "sportsedan" tex S40 01 eller 9-3 03+. Jag förstår att bilen kostar att ha och jag har räknat med att jag måste spara alla mina slantar. Men jag har tur och mina föräldrar har sagt att dem hjälper med dem utgifter jag inte klarar av (detta gäller inte trim osv..). Tack för feedbacken, tills jag får bilen hoppas jag på ett deltids jobb på helgerna som kanske gör att jag ligger ca 5k+ varje månad smile Bil är något jag köper med familjen och inte enbart själv.

Tack så mycket för din feedback big_smile!

Ok, jag hade missat att det var nya bullar, ber om ursäkt! smile

Om du siktar in dig på ng9-3 (03-12) bör du undvika -03:an! Det var första årsmodellen, och den hade lite tråkiga elektriska barnsjukdomar som drabbade ett par av styrboxarna. Dyrt är bara förnamnet!
Du bör även akta dig för 1,8i (inte att förväxla med 1,8t). 1,8i är en Opelmotor utan turbo med 122 hk. Den är skit och går som skit kan man säga. Den sålde heller inte särskilt bra som tur är, så det är inte stor risk att stöta på den.
Annars finns det på de första årsmodellerna:

1,8t 150 hk: Bra, stabil motor, men kopplingen behöver uppgraderas före trim. 1,8t är egentligen en 2-liters motor, men Saab gav den namnet 1,8t för att skilja den från 2,0t. Osäker på om 6 vxl fanns att välja till den.
2,0t 175 hk: Samma motor som 1,8t med annan programvara, finns med 6 vxl manuell som tillval
2,0T (Aero): 210 hk, finns med sexväxlad manuell låda som tillval. Bra motor, Aero har ofta mycket utrustning och lite snyggare front och akter.

ng9-3 känns något större inuti än og9-3, det är lite mer luft mellan framsätena, men fortfarande trångt i baksätena. Stolarna är skönare i og9-3 Aero och Viggen. Bagageutrymmet i både sedanen och kombin är mindre än i og9-3. Jag skulle vilja påstå att man inte sitter bekvämt bakom varandra om man är 175 cm+ långa.

Annars är ng9-3 Saabs mest problemfria bil någonsin, även om man skulle råka köpa en -03. Undantaget -03 finns i princip inga dyra modellrelaterade fel.

Så en ng9-3 2.0T skulle sitta fint om man hittar en sån billigt. tex http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … 11&w=2

Dr_struts
5 september 2014 · 1 861 Inlägg

RamRoll skrev:
Så de funkar att vara 4 pers utan problem lixom? jag bryr mig inte om sidled mest bara så dem där bak får plats för fötterna

Jag har plats med mina 46or iaf ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
RamRoll
5 september 2014 · 22 Inlägg

Dr_struts skrev:

Malheus skrev:

Dr_struts skrev:

Ja jag som är 185 och lite rund sitter fint bredvid min polare som är samma size i fram och i bak så räknade jag på 2 pers... Vilken bil är rymlig i bak för tre vuxna?

Ford Transit.... big_smile

Bil som i personbil wink

Och fyra vuxna funkar 9-3 absolut för! Man sitter som sagt inte kungligt men skulle inte klaga på utrymmet i bak!

Inte Saab älskare men det är den bil jag haft som jag vart mest nöjd med smile

Försök att få tag på en Saab och ta med fyra stora polare och testsitt? ^^

Som tur är alla mina polare smala som fan men dem är långa haha

Dr_struts
5 september 2014 · 1 861 Inlägg

RamRoll skrev:

Dr_struts skrev:

Malheus skrev:

Ford Transit.... big_smile

Bil som i personbil wink

Och fyra vuxna funkar 9-3 absolut för! Man sitter som sagt inte kungligt men skulle inte klaga på utrymmet i bak!

Inte Saab älskare men det är den bil jag haft som jag vart mest nöjd med smile

Försök att få tag på en Saab och ta med fyra stora polare och testsitt? ^^

Som tur är alla mina polare smala som fan men dem är långa haha

Men som sagt försök att få tag på någon att provsitta! Och jag hade satsat på en OG9-3 med t5 styrsystem, billig att äga rolig att köra med lite lätta saker stort last utrymme och jag har inte hört några klagomål på benutrymme ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Andromeda Rumpmas
5 september 2014 · 3 860 Inlägg

Grejen med 9-5, om du funderar på en sådan, är att du absolut bör köpa en nyare än -04. En 9-5 sedan är dock iskall på begagnatmarknaden, så en -04 bör inte kosta mer än 15-20k.
Motorproblemen som drabbade 98-03 löstes till -04 med nytt motorblock och ny vevhusventilation. I princip inga -04 eller nyare drabbas om de inte missköts rejält (inte byter olja på 4000 mil typ). 9-5 Aero är en riktigt trevlig bil, och ger mycket effekt och komfort för pengarna! 
Tittar du på en i skarven 03-04, så var noga med att det är tillverkningsår -04, många gånger står det modellår -04, men bilen kan vara tillverkad andra halvan -03. Då får man kolla chassinummer för att veta om den har den fixade motorn ( eller veta vad man ska kolla efter under huven. )

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
RamRoll
5 september 2014 · 22 Inlägg

Dr_struts skrev:

RamRoll skrev:

Dr_struts skrev:

Bil som i personbil wink

Och fyra vuxna funkar 9-3 absolut för! Man sitter som sagt inte kungligt men skulle inte klaga på utrymmet i bak!

Inte Saab älskare men det är den bil jag haft som jag vart mest nöjd med smile

Försök att få tag på en Saab och ta med fyra stora polare och testsitt? ^^

Som tur är alla mina polare smala som fan men dem är långa haha

Men som sagt försök att få tag på någon att provsitta! Och jag hade satsat på en OG9-3 med t5 styrsystem, billig att äga rolig att köra med lite lätta saker stort last utrymme och jag har inte hört några klagomål på benutrymme ^^

ng och og vad är skillnaden..?

Dr_struts
5 september 2014 · 1 861 Inlägg

RamRoll skrev:

Dr_struts skrev:

RamRoll skrev:

Som tur är alla mina polare smala som fan men dem är långa haha

Men som sagt försök att få tag på någon att provsitta! Och jag hade satsat på en OG9-3 med t5 styrsystem, billig att äga rolig att köra med lite lätta saker stort last utrymme och jag har inte hört några klagomål på benutrymme ^^

ng och og vad är skillnaden..?

OG ser ut som nya 900an ng är ja nya karosen smile "Old gen" "new gen"

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Andromeda Rumpmas
5 september 2014 · 3 860 Inlägg

Dr_struts skrev:

RamRoll skrev:

Dr_struts skrev:

Bil som i personbil wink

Och fyra vuxna funkar 9-3 absolut för! Man sitter som sagt inte kungligt men skulle inte klaga på utrymmet i bak!

Inte Saab älskare men det är den bil jag haft som jag vart mest nöjd med smile

Försök att få tag på en Saab och ta med fyra stora polare och testsitt? ^^

Som tur är alla mina polare smala som fan men dem är långa haha

Men som sagt försök att få tag på någon att provsitta! Och jag hade satsat på en OG9-3 med t5 styrsystem, billig att äga rolig att köra med lite lätta saker stort last utrymme och jag har inte hört några klagomål på benutrymme ^^

Den är inte rymlig, punkt slut! Jag har haft fyra bilar, ng900 och og9-3, med den karossen, och det är som jag säger, man smeker passagerarens lår när man lägger i backen eller femman, man sitter axel mot axel fram, och man sitter inte bekvämt i baksätet om man är över 1,75 och föraren är över 1,75.

Jag har däremot inga synpunkter på motorn och bilen i sig, den är rätt trevlig. Men väghållningen är riktigt usel original.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
5 september 2014 · 3 860 Inlägg

RamRoll skrev:

Andromeda skrev:

RamRoll skrev:

Tack så mycket för feed backen, jag har ändrat min åsikt sen postet först gjordes. Jag är nu mer intereserad utav en mindra "sportsedan" tex S40 01 eller 9-3 03+. Jag förstår att bilen kostar att ha och jag har räknat med att jag måste spara alla mina slantar. Men jag har tur och mina föräldrar har sagt att dem hjälper med dem utgifter jag inte klarar av (detta gäller inte trim osv..). Tack för feedbacken, tills jag får bilen hoppas jag på ett deltids jobb på helgerna som kanske gör att jag ligger ca 5k+ varje månad smile Bil är något jag köper med familjen och inte enbart själv.

Tack så mycket för din feedback big_smile!

Ok, jag hade missat att det var nya bullar, ber om ursäkt! smile

Om du siktar in dig på ng9-3 (03-12) bör du undvika -03:an! Det var första årsmodellen, och den hade lite tråkiga elektriska barnsjukdomar som drabbade ett par av styrboxarna. Dyrt är bara förnamnet!
Du bör även akta dig för 1,8i (inte att förväxla med 1,8t). 1,8i är en Opelmotor utan turbo med 122 hk. Den är skit och går som skit kan man säga. Den sålde heller inte särskilt bra som tur är, så det är inte stor risk att stöta på den.
Annars finns det på de första årsmodellerna:

1,8t 150 hk: Bra, stabil motor, men kopplingen behöver uppgraderas före trim. 1,8t är egentligen en 2-liters motor, men Saab gav den namnet 1,8t för att skilja den från 2,0t. Osäker på om 6 vxl fanns att välja till den.
2,0t 175 hk: Samma motor som 1,8t med annan programvara, finns med 6 vxl manuell som tillval
2,0T (Aero): 210 hk, finns med sexväxlad manuell låda som tillval. Bra motor, Aero har ofta mycket utrustning och lite snyggare front och akter.

ng9-3 känns något större inuti än og9-3, det är lite mer luft mellan framsätena, men fortfarande trångt i baksätena. Stolarna är skönare i og9-3 Aero och Viggen. Bagageutrymmet i både sedanen och kombin är mindre än i og9-3. Jag skulle vilja påstå att man inte sitter bekvämt bakom varandra om man är 175 cm+ långa.

Annars är ng9-3 Saabs mest problemfria bil någonsin, även om man skulle råka köpa en -03. Undantaget -03 finns i princip inga dyra modellrelaterade fel.

Så en ng9-3 2.0T skulle sitta fint om man hittar en sån billigt. tex http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … 11&w=2

Absolut, men lägg lite tid på att hitta en som är både rimligt billig och fin!

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Dr_struts
5 september 2014 · 1 861 Inlägg

Andromeda skrev:

Dr_struts skrev:

RamRoll skrev:

Som tur är alla mina polare smala som fan men dem är långa haha

Men som sagt försök att få tag på någon att provsitta! Och jag hade satsat på en OG9-3 med t5 styrsystem, billig att äga rolig att köra med lite lätta saker stort last utrymme och jag har inte hört några klagomål på benutrymme ^^

Den är inte rymlig, punkt slut! Jag har haft fyra bilar, ng900 och og9-3, med den karossen, och det är som jag säger, man smeker passagerarens lår när man lägger i backen eller femman, man sitter axel mot axel fram, och man sitter inte bekvämt i baksätet om man är över 1,75 och föraren är över 1,75.

Jag har däremot inga synpunkter på motorn och bilen i sig, den är rätt trevlig. Men väghållningen är riktigt usel original.

Ja jag vet inte hur du sitter men jag har inga problem med varken axlar eller att tafsa på medåkare, sitter OK i bak och är 185 och väger 98~

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
RamRoll
5 september 2014 · 22 Inlägg

Okej låt oss gå tillbaka till ruta ett, om jag då ska leta efter en större bil. Vilken är bör jag då titta på? S60? 9-5?

(Jag är slänger inte bort 9-3 men låt oss bara disskutera)

Problemet är att bugeten är den samma.

Dr_struts
5 september 2014 · 1 861 Inlägg

RamRoll skrev:
Okej låt oss gå tillbaka till ruta ett, om jag då ska leta efter en större bil. Vilken är bör jag då titta på? S60? 9-5?

(Jag är slänger inte bort 9-3 men låt oss bara disskutera)

Problemet är att bugeten är den samma.

9-5 alla dagar!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Andromeda Rumpmas
5 september 2014 · 3 860 Inlägg

RamRoll skrev:
Okej låt oss gå tillbaka till ruta ett, om jag då ska leta efter en större bil. Vilken är bör jag då titta på? S60? 9-5?

(Jag är slänger inte bort 9-3 men låt oss bara disskutera)

Problemet är att bugeten är den samma.

Hugget som stucket, men jag säger 9-5 beroende på att en 9-5 Aero är mycket billigare att köpa än en S60R! smile
Näst största motorn i S60 är väl 2,4t? Och 200hk törstig lättrycksturbo blir ingen glad över när man kan få en aero med 250 hk billigare. Jag anser att komfort och utrustning är likvärdiga. Utrymmena talar till 9-5:ans gördel, den ska egentligen jämföras med S80. S60 är snyggare dock.

Senast redigerat av Andromeda (5 september 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Dr_struts
5 september 2014 · 1 861 Inlägg

Eller bara köpa en vanlig 9-5 och uppgradera för en billig peng till aero och ha billigare försäkring ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
RamRoll
5 september 2014 · 22 Inlägg

Andromeda skrev:

RamRoll skrev:
Okej låt oss gå tillbaka till ruta ett, om jag då ska leta efter en större bil. Vilken är bör jag då titta på? S60? 9-5?

(Jag är slänger inte bort 9-3 men låt oss bara disskutera)

Problemet är att bugeten är den samma.

Hugget som stucket, men jag säger 9-5 beroende på att en 9-5 Aero är mycket billigare att köpa än en S60R! smile
Näst största motorn i S60 är väl 2,4t? Och 200hk törstig lättrycksturbo blir ingen glad över när man kan få en aero med 250 hk billigare. Jag anser att komfort och utrustning är likvärdiga. Utrymmena talar till 9-5:ans gördel, den ska egentligen jämföras med S80. S60 är snyggare dock.

Dr_struts skrev:
Eller bara köpa en vanlig 9-5 och uppgradera för en billig peng till aero och ha billigare försäkring ^^

http://www.bytbil.com/bilar/volvo/s60/j … UqGoAcAA_!
Känns som många hästar

Andromeda Rumpmas
5 september 2014 · 3 860 Inlägg

RamRoll skrev:

Andromeda skrev:

RamRoll skrev:
Okej låt oss gå tillbaka till ruta ett, om jag då ska leta efter en större bil. Vilken är bör jag då titta på? S60? 9-5?

(Jag är slänger inte bort 9-3 men låt oss bara disskutera)

Problemet är att bugeten är den samma.

Hugget som stucket, men jag säger 9-5 beroende på att en 9-5 Aero är mycket billigare att köpa än en S60R! smile
Näst största motorn i S60 är väl 2,4t? Och 200hk törstig lättrycksturbo blir ingen glad över när man kan få en aero med 250 hk billigare. Jag anser att komfort och utrustning är likvärdiga. Utrymmena talar till 9-5:ans gördel, den ska egentligen jämföras med S80. S60 är snyggare dock.

Dr_struts skrev:
Eller bara köpa en vanlig 9-5 och uppgradera för en billig peng till aero och ha billigare försäkring ^^

http://www.bytbil.com/bilar/volvo/s60/j … UqGoAcAA_!
Känns som många hästar

Ajfan, glömde T5:an... tongue

Ja, en -02 som gått 27k mil. Du hittar nog en nyare 9-5 Aero med färre mil för det priset. Eller ja, garanterat.

Annars är det väl bara att provkör båda och bilda dig en egen uppfattning, det kan ingen annan avgöra åt dig! smile

Senast redigerat av Andromeda (5 september 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Dr_struts
5 september 2014 · 1 861 Inlägg

RamRoll skrev:

Andromeda skrev:

RamRoll skrev:
Okej låt oss gå tillbaka till ruta ett, om jag då ska leta efter en större bil. Vilken är bör jag då titta på? S60? 9-5?

(Jag är slänger inte bort 9-3 men låt oss bara disskutera)

Problemet är att bugeten är den samma.

Hugget som stucket, men jag säger 9-5 beroende på att en 9-5 Aero är mycket billigare att köpa än en S60R! smile
Näst största motorn i S60 är väl 2,4t? Och 200hk törstig lättrycksturbo blir ingen glad över när man kan få en aero med 250 hk billigare. Jag anser att komfort och utrustning är likvärdiga. Utrymmena talar till 9-5:ans gördel, den ska egentligen jämföras med S80. S60 är snyggare dock.

Dr_struts skrev:
Eller bara köpa en vanlig 9-5 och uppgradera för en billig peng till aero och ha billigare försäkring ^^

http://www.bytbil.com/bilar/volvo/s60/j … UqGoAcAA_!
Känns som många hästar

Och en 9-5 med 154 har typ lika många med en chippning, chippningen kostar allt från gratis till 10k och det är bra mycket mer värt det ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Andromeda Rumpmas
5 september 2014 · 3 860 Inlägg

Dr_struts skrev:

RamRoll skrev:

Andromeda skrev:
Hugget som stucket, men jag säger 9-5 beroende på att en 9-5 Aero är mycket billigare att köpa än en S60R! smile
Näst största motorn i S60 är väl 2,4t? Och 200hk törstig lättrycksturbo blir ingen glad över när man kan få en aero med 250 hk billigare. Jag anser att komfort och utrustning är likvärdiga. Utrymmena talar till 9-5:ans gördel, den ska egentligen jämföras med S80. S60 är snyggare dock.

Dr_struts skrev:
Eller bara köpa en vanlig 9-5 och uppgradera för en billig peng till aero och ha billigare försäkring ^^

http://www.bytbil.com/bilar/volvo/s60/j … UqGoAcAA_!
Känns som många hästar

Och en 9-5 med 154 har typ lika många med en chippning, chippningen kostar allt från gratis till 10k och det är bra mycket mer värt det ^^

Delar inte riktigt den uppfattningen. Chippar du en 2,0t 150 hk till t ex 225 hk är den mindre driftsäker än en Aero som är byggd för 250 hk också. Drivaxlar, koppling, växellåda m.m.

Dessutom är både Aero och T5 väldigt välutrustade modeller. Det är roligare att ha mer utrustning, sköna sportstolar (finns med fläktar till 9-5:an också!) snyggare exteriörpaket och hårdvara som håller för effekten.

Och på vilket sätt menar du att det överhuvudtaget skulle vara försvarbart att lägga 225hk eller mer på ett stackars GT17-agg? Det håller ju inte ens för originaleffekt i längden.

En Aero är inte 10k dyrare än en 2,0t. Och en 2,0t med Aero-spec på hårdvaran blir lika dyr som två Aero när den är klar.

Senast redigerat av Andromeda (5 september 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Dr_struts
5 september 2014 · 1 861 Inlägg

Andromeda skrev:

Dr_struts skrev:

RamRoll skrev:

Andromeda skrev:
Hugget som stucket, men jag säger 9-5 beroende på att en 9-5 Aero är mycket billigare att köpa än en S60R! smile
Näst största motorn i S60 är väl 2,4t? Och 200hk törstig lättrycksturbo blir ingen glad över när man kan få en aero med 250 hk billigare. Jag anser att komfort och utrustning är likvärdiga. Utrymmena talar till 9-5:ans gördel, den ska egentligen jämföras med S80. S60 är snyggare dock.

http://www.bytbil.com/bilar/volvo/s60/j … UqGoAcAA_!
Känns som många hästar

Och en 9-5 med 154 har typ lika många med en chippning, chippningen kostar allt från gratis till 10k och det är bra mycket mer värt det ^^

Delar inte riktigt den uppfattningen. Chippar du en 2,0t 150 hk till t ex 225 hk är den mindre driftsäker än en Aero som är byggd för 250 hk också. Drivaxlar, koppling, växellåda m.m.

Dessutom är både Aero och T5 väldigt välutrustade modeller. Det är roligare att ha mer utrustning, sköna sportstolar (finns med fläktar till 9-5:an också!) snyggare exteriörpaket och hårdvara som håller för effekten.

Och på vilket sätt menar du att det överhuvudtaget skulle vara försvarbart att lägga 225hk eller mer på ett stackars GT17-agg? Det håller ju inte ens för originaleffekt i längden.

En Aero är inte 10k dyrare än en 2,0t. Och en 2,0t med Aero-spec på hårdvaran blir lika dyr som två Aero när den är klar.

Ska inte många kronorna för att få tag på en aero turbo och det finns välrustade std 9-5 också en som är fräsch i drivlina har inga problem med 250hk~ på original koppling...

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Andromeda Rumpmas
5 september 2014 · 3 860 Inlägg

Dr_struts skrev:

Andromeda skrev:

Dr_struts skrev:
Och en 9-5 med 154 har typ lika många med en chippning, chippningen kostar allt från gratis till 10k och det är bra mycket mer värt det ^^

Delar inte riktigt den uppfattningen. Chippar du en 2,0t 150 hk till t ex 225 hk är den mindre driftsäker än en Aero som är byggd för 250 hk också. Drivaxlar, koppling, växellåda m.m.

Dessutom är både Aero och T5 väldigt välutrustade modeller. Det är roligare att ha mer utrustning, sköna sportstolar (finns med fläktar till 9-5:an också!) snyggare exteriörpaket och hårdvara som håller för effekten.

Och på vilket sätt menar du att det överhuvudtaget skulle vara försvarbart att lägga 225hk eller mer på ett stackars GT17-agg? Det håller ju inte ens för originaleffekt i längden.

En Aero är inte 10k dyrare än en 2,0t. Och en 2,0t med Aero-spec på hårdvaran blir lika dyr som två Aero när den är klar.

Ska inte många kronorna för att få tag på en aero turbo och det finns välrustade std 9-5 också en som är fräsch i drivlina har inga problem med 250hk~ på original koppling...

Varför ska man alls gör sig besväret att slänga en begagnad areo-turbo på en 2,0t för att spara några kronor i inköp, och sitta med en tråkutrustad bil till samma pris där kopplingen riskerar att börja slira när som helst?
När man lika gärna kan sätta sig i de ventilerade skinnsätena i sin nära maxutrustade, snyggare Aero och bränna iväg med 250 hk utan att göra stora ingrepp i motorrummet en helg först? Till samma pris eller billigare.

Senast redigerat av Andromeda (5 september 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang