Köpråd: Första bil till motorinteresserad 18:åring

dawwe ...has left the building...
7 september 2014 · 4 474 Inlägg

0.6 EN gång när man kör med ägg under gasen, rör inte bromsen, har stenhårt pumpade däck, helt vindstilla och hemlängtan i nedförsbacke...0.6 i snitt dagligen, knappast...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
7 september 2014 · 4 474 Inlägg

Även min M3 "Indianen" är fantastiskt snål om man kör landsväg runt 130, då ligger den kring 0.83, vilket är ruggigt snålt om jag får säg. Men så fort man kör om lite eller så så går förbrukningen rätt raskt upp till 0.9, vilket är snålt även det...Detta som parantes smile.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Dr_struts
7 september 2014 · 1 861 Inlägg

dawwe skrev:
Även min M3 "Indianen" är fantastiskt snål om man kör landsväg runt 130, då ligger den kring 0.83, vilket är ruggigt snålt om jag får säg. Men så fort man kör om lite eller så så går förbrukningen rätt raskt upp till 0.9, vilket är snålt även det...Detta som parantes smile.

Och du menar alltså att din motor på 1.2 liter extra ska vara helt lika i soppa förbrukning? Undra jag vem som är "rolig" här... Har förövrigt en kompis som körde sin e36 M3 på 0.76, ge fan i att kör så dyrt bara...

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
trubbelturbo
7 september 2014 · 1 460 Inlägg

Dr_struts skrev:
Mätaren visar 1km/h fel i 90km/h och spridare är original så den räknar rätt, det är ju som sagt bara en upphottad mapp inget annat bränsletryck eller andra delar i bensin systemet! Och när DTE gång på gång kommer nära sanningen så har jag ganska stort förtroende för vad färd datorn säger! Men jag ska mäta exakt nästa tankning smile

Färddatorn på min gamla 9-3a visade att blandad förbrukning var 0.81l/mil när bilen i själva verket drog 0.82l/mil, ganska exakt mao. smile

Och ja, jag tankade på samma pump och har rätt rulldiameter på däcken, bilen var original osv. osv..

Detta var strax efter att jag tagit körkort så högerfoten var ganska tung kan tilläggas wink

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
dawwe ...has left the building...
7 september 2014 · 4 474 Inlägg

Dr-struts, var köper du det du går på? Verkar vara fin-fina grejer smile. Men jag har överseende, du är knappt rumsren än med dina 21 år, om 10-12 år kommer du se tillbaka på denna tråd o skämmas över dina inlägg smile. De flesta av oss blir klokare/visare med åren smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Dr_struts
7 september 2014 · 1 861 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Dr_struts skrev:
Mätaren visar 1km/h fel i 90km/h och spridare är original så den räknar rätt, det är ju som sagt bara en upphottad mapp inget annat bränsletryck eller andra delar i bensin systemet! Och när DTE gång på gång kommer nära sanningen så har jag ganska stort förtroende för vad färd datorn säger! Men jag ska mäta exakt nästa tankning smile

Färddatorn på min gamla 9-3a visade att blandad förbrukning var 0.81l/mil när bilen i själva verket drog 0.82l/mil, ganska exakt mao. smile

Och ja, jag tankade på samma pump och har rätt rulldiameter på däcken, bilen var original osv. osv..

Detta var strax efter att jag tagit körkort så högerfoten var ganska tung kan tilläggas wink

+1 det va samma jag låg på första tiden med min Saab, riktigt roliga bilar! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
dawwe ...has left the building...
7 september 2014 · 4 474 Inlägg

Dr-struts: 0.87 i snitt på ca 100 mil med M3:an, inte en "snålrunda" där man kör så snålt det bara går. Plus att jag hade 23 flak öl i bilen smile.

Senast redigerat av dawwe (7 september 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Dr_struts
7 september 2014 · 1 861 Inlägg

dawwe skrev:
Dr-struts: 0.87 i snitt på ca 100 mil med M3:an, inte en "snålrunda" där man kör så snålt det bara går. Plus att jag hade 23 flak öl i bilen smile.

Och jag har en stor jävla baslåda och massa verktyg i bilen WOW much amaze!

Jag har kört min bil så snålt jag kunnat för att jag ville se hur billigt jag kunde köra den och för att spara pengar, inte köra för att köra, Nu har en annan styrkt att färd datorn visar ganska exakt vad som förbrukas, vad ska du komma med nästa veva?

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Evildan
7 september 2014 ·

dawwe skrev:
Dr-struts: 0.87 i snitt på ca 100 mil med M3:an, inte en "snålrunda" där man kör så snålt det bara går. Plus att jag hade 23 flak öl i bilen smile.

Då vill jag erinra att det bör vara lika omöjligt som 6.0l/100km med en 9-3 enligt det du länkade till förut då en M3 e36 enligt brukarna på spritmonitor kör den på ett snitt utav 10.69l/100km.
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

Dawwe, kan du inte sansa dig lite och undvika småotrevliga utryck såsom vad någon "går på" "käftsmällar" eller försöka förminska någon pga åldern.
Kan vi inte fortsätta hålla diskussionen på ett trevligt och sakligt vis istället?

Dr_struts
7 september 2014 · 1 861 Inlägg

Evildan skrev:

dawwe skrev:
Dr-struts: 0.87 i snitt på ca 100 mil med M3:an, inte en "snålrunda" där man kör så snålt det bara går. Plus att jag hade 23 flak öl i bilen smile.

Då vill jag erinra att det bör vara lika omöjligt som 6.0l/100km med en 9-3 enligt det du länkade till förut då en M3 e36 enligt brukarna på spritmonitor kör den på ett snitt utav 10.69l/100km.
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

Dawwe, kan du inte sansa dig lite och undvika småotrevliga utryck såsom vad någon "går på" "käftsmällar" eller försöka förminska någon pga åldern.
Kan vi inte fortsätta hålla diskussionen på ett trevligt och sakligt vis istället?

Tack... Jag har inget emot att diskutera men att någon ska se ner på en som är yngre är inte okej...

Deras uppmätta förbrukning avser väl till normal körning och inte "eco driving" där målet är att köra snålt?

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
dawwe ...has left the building...
7 september 2014 · 4 474 Inlägg

Jag kan styrka mina påståenden via detta. Som synes så ligger 9.3 kring 0.8 i snitt snällt räknat. Du kör på 0.6 i snitt påstår du, det är typ det lägsta de kommit ner i som bäst under optimala förhållanden någon enstaka gång. Färddatorn ger i regel en grov indikation på vad förbrukningen ligger på. MEN den kan kalibreras så den visar väldigt exakt, men det kräver att man först mäter upp den verkliga förbrukningen (liter genom mil), räknar ut korrigeringsfaktorn o matar in denna i färddatorn...Om du inte gjort detta så gör det, först DÅ kan du lita på färddatorn.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Dr_struts
7 september 2014 · 1 861 Inlägg

dawwe skrev:
Jag kan styrka mina påståenden via detta. Som synes så ligger 9.3 kring 0.8 i snitt snällt räknat. Du kör på 0.6 i snitt påstår du, det är typ det lägsta de kommit ner i som bäst under optimala förhållanden någon enstaka gång. Färddatorn ger i regel en grov indikation på vad förbrukningen ligger på. MEN den kan kalibreras så den visar väldigt exakt, men det kräver att man först mäter upp den verkliga förbrukningen (liter genom mil), räknar ut korrigeringsfaktorn o matar in denna i färddatorn...Om du inte gjort detta så gör det, först DÅ kan du lita på färddatorn.

Har du gjort dom testen? Vad har dom kört på för soppa? Är deras bil välvårdad och regelbundet servad? Har dom samma däck som jag har? Kör dom samma väg som mig? Det där styrker INGET

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
dawwe ...has left the building...
7 september 2014 · 4 474 Inlägg

Evil: 130 motorväg 6:ans växel i ca 100 mil gav 0.87 i uträknad förbrukning, snålkörning. O ja, det var en käftsmäll för mig med, trodde aldrig den skulle vara så snål. Men som sagt vid mer normal körning (inte M3 typisk körning!) ligger den kring 0.9-0.95 på landsväg. Jag förminskar inte någon, men fakta är fakta. Dr-struts ligger gott o väl 20% lägre i förbrukning än alla andra med "likadana" bilar. Följande möjligheter finnes: Dr_struts är världsbäst på snålkörning och/eller hans 9-3 är den snålaste av alla, eller så föreligger det ett "räknefel". Jag sätter mina slantar på det senare alternativet.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Dr_struts
7 september 2014 · 1 861 Inlägg

dawwe skrev:
Evil: 130 motorväg 6:ans växel i ca 100 mil gav 0.87 i uträknad förbrukning, snålkörning. O ja, det var en käftsmäll för mig med, trodde aldrig den skulle vara så snål. Men som sagt vid mer normal körning (inte M3 typisk körning!) ligger den kring 0.9-0.95 på landsväg. Jag förminskar inte någon, men fakta är fakta. Dr-struts ligger gott o väl 20% lägre i förbrukning än alla andra med "likadana" bilar. Följande möjligheter finnes: Dr_struts är världsbäst på snålkörning och/eller hans 9-3 är den snålaste av alla, eller så föreligger det ett "räknefel". Jag sätter mina slantar på det senare alternativet.

"Dr-struts, var köper du det du går på? Verkar vara fin-fina grejer smile. Men jag har överseende, ---->du är knappt rumsren än med dina 21 år, om 10-12 år kommer du se tillbaka på denna tråd o skämmas över dina inlägg<----- smile. De flesta av oss blir klokare/visare med åren smile" Juste... Gå och göm dig ger upp det här nu, Pallar inte tjafsa med någon som inte Lyssnar smile Hoppas att TS hittar en bil han är nöjd med! Hare gött alla trevliga personer smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Evildan
7 september 2014 ·

Dr_struts skrev:

Evildan skrev:

dawwe skrev:
Dr-struts: 0.87 i snitt på ca 100 mil med M3:an, inte en "snålrunda" där man kör så snålt det bara går. Plus att jag hade 23 flak öl i bilen smile.

Då vill jag erinra att det bör vara lika omöjligt som 6.0l/100km med en 9-3 enligt det du länkade till förut då en M3 e36 enligt brukarna på spritmonitor kör den på ett snitt utav 10.69l/100km.
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

Dawwe, kan du inte sansa dig lite och undvika småotrevliga utryck såsom vad någon "går på" "käftsmällar" eller försöka förminska någon pga åldern.
Kan vi inte fortsätta hålla diskussionen på ett trevligt och sakligt vis istället?

Tack... Jag har inget emot att diskutera men att någon ska se ner på en som är yngre är inte okej...

Deras uppmätta förbrukning avser väl till normal körning och inte "eco driving" där målet är att köra snålt?

Vi vet ju inte hur dom där har kört, men i regel brukar folk rent generellt dela med sig av sina erfarenheter när det är exceptionellt dåligt eller bra. big_smile
Jag litar inte på spritmonitors användares siffror då jag aldrig kört mina bilar på liknande snitt som finns på den sidan, jag ligger i regel under deras användares uppgivna förbrukning och rätt ofta på den angivna förbrukning som uppges av tillverkaren.
Därav att jag istället använder mig utav laboratorietesterna som referens istället då dessa är under kontrollerade former.
Jag har svårt att tro att någon kört ständig 'eco driving' för att sedan lämna uppgifter, då faller dessutom hela idén med sidan, men det vet vi ju inte, vem som helst kan skriva vad som helst där utan någon verifierbar referens.

dawwe ...has left the building...
7 september 2014 · 4 474 Inlägg

Ok. Jag hajjar. Alla tester är värdelösa så till vida om man inte har gjort de själv. Ge dig. Jag hänvisar till ett medelvärde, det är måååånga 9-3 där, finns säkerligen både extremt välskötta o andra mer bruksiga. Din bil är säkert snål, men 0.6 i snitt? Nej. Jag står fast, hamnar du på 0.7 uppmätt så är det ruggigt bra.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
xXSammy
7 september 2014 · 6 576 Inlägg

För att inte gå allt för långt offtopic så finns bilarna

Alfa Romeo 156 2.0 Twinspark
Förbrukning med 185/65 R15 (Gislaved dubbfria + Continental)
0.7L/Mil med 185or, ~70% motorväg (E4an mellan Stockholm - Nyköping, sen landsväg från Nyköping till Kolmården)
0.78L/Mil blandat med 185or. (Pendlat mellan Globen och Sätra, via årsta sen södra länken)

Förbrukning med 205/55 R16 (Continental Premium 2)
0.76L/Mil landsväg (~110-120 km/h Stockholm - Göteborg)

155hk, billiga i inköp men håll koll på kamremsbytena som ligger på 6000mil/3år. smile

De/Dem
dawwe ...has left the building...
7 september 2014 · 4 474 Inlägg

Evil: En lille jämförelse...Jag kör speed i windsurfing, har gjort det lääänge. Innan man började mäta farterna med GPS tippade jag på att jag kanske hade runt 33 knop i topp i regel. För 8 år sedan skaffade jag GPS, som mest hade jag knappa 30 knop i topp. Första året kom jag upp i ca 31 knop som mest. Nu 7-8 år senare klarar jag av att toppa ca 38 knop om det blåser bra o är bra vatten. Jag lovar o svär att det fanns dagar innan jag hade GPS då jag var helt 100 på att jag var uppe o nosade på 40 knop, yeah right... Det är lite samma sak med förbrukning, så länge man inte beräknar förbrukningen så är det högst godtyckligt. Eftersom jag nu är äldre/klokare/visare så inser jag att det jag trodde var en sanning i min ungdom är inget annat än en ren dröm. Men priset tar en surfpolare, han satte upp "två pinnar på stranden" med 500 m emellan. Sen drog han ut o körde ca 100m från stranden med ett stoppur på armen för att mäta tiden mellan stolparna. Han kom fram till att han hade slagit världsrekord den dagen med ca 42 knop. Vi bara skrattade, gamla "stenålders" prylar o högst godtycklig/suspekt tidtagning, dessutom allt annat än gynsamma förhållanden (stora vågor...).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Andromeda Rumpmas
7 september 2014 · 3 860 Inlägg

Haha, undrar om TS blivit något klokare i bilköparfrågan de senaste sidorna? tongue

Vi kan göra en annan tråd om vilken bil som går billigast Stockholm-Puttgarten t o r med takbox, 20" med 1,5 bars tryck, fyra feta polare i bilen + en i skuffen, en Kabe 530 på släp, 30 m/s motvind med igensatt luftfilter och ett kasst stift smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Evildan
7 september 2014 ·

Andromeda skrev:
Haha, undrar om TS blivit något klokare i bilköparfrågan de senaste sidorna? tongue

Vi kan göra en annan tråd om vilken bil som går billigast Stockholm-Puttgarten t o r med takbox, 20" med 1,5 bars tryck, fyra feta polare i bilen + en i skuffen, en Kabe 530 på släp, 30 m/s motvind med igensatt luftfilter och ett kasst stift smile

lol

Kan vi skippa husvagnen och knarklangarhjulen i den tråden, jag känner mig lätt åsidosatt. wink

TS har förmodligen redan hunnit starta en ny tråd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang