Köpråd: Första bil till motorinteresserad 18:åring

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 september 2014 · 17 448 Inlägg

På tal om förbrukning: (rejält OT men jag måste lägga mig i)
Har tittat på lite bensinkvitton, är lika skadad som Evildan och sparar dessa med en uträkning på...

Alfa 166 gurglade i sig 1.37 l/m. Mer bensin än jag trodde. Körde dock hårt.
Priusen drar ca 0.46 l/m bensin  och enligt färddator 0.44. Jaja... Skatten är på 360/år så vad fan...
Chrysler 300C drar 0.88 bensin, och enligt färddator 0.97. ALLTSÅ MINDRE!
Tjejens Skoda har jag inte riktigt koll på för hon skiter i kvitton och bara tankar... Den körs rätt hårt och enligt dator 0.46 l/m diesel. Den bör dra mer.

Vill TS ha en snabb och snål bil (går inte ihop) så köp en Saab. Eller en S40 2.0T. Men kör man hårt så kräver alla bilar lite mer service/rep.

Mina bilar går aldrig sönder. Men jag kör som svensson i allmänhet. Aldrig över 100 km/h på motorväg som exempel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dawwe ...has left the building...
7 september 2014 · 4 474 Inlägg

Hybrid: Aldrig över 100 km/h på motorväg? Hur orkar du? Tid är oxå pengar...Jag kör långt varje helg i princip, o skulle jag hålla hastighetsgränserna nitiskt skulle jag tillbringa minst tre timmar till i bilen varje helg...Mina bilar verkar inte heller gå sönder, peppar-peppar...Men det är klart, jag underhåller de enligt konstens alla regler. Men visst har saker gått sönder, men aldrig så jag blivit stående. Senaste exemplet är att mina TA-Technix Coils har gett upp efter dryga 9000 mil, bilen gungar, hjulen "studsar" ibland. Körbart, men dämparna skall bytas så fort jag får tid smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
trubbelturbo
7 september 2014 · 1 457 Inlägg

Kan ju påminna om "Snabb, Pålitligt, Billig- välj två regeln".

Vill du ha en bil som är snabb och billig, då är den sannolikt inte i nå vidare skick, typ en trimmad saab 9-3 med 350hk för 5000 spänn

Vill du ha en bil som är billig och pålitlig bjuder den troligen inte på någon fantastisk körupplevelse..

Och såvidare o så vidare...

En bra tumregel när man väljer bil smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Andromeda Rumpmas
7 september 2014 · 3 860 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Kan ju påminna om "Snabb, Pålitligt, Billig- välj två regeln".

Vill du ha en bil som är snabb och billig, då är den sannolikt inte i nå vidare skick, typ en trimmad saab 9-3 med 350hk för 5000 spänn

Vill du ha en bil som är billig och pålitlig bjuder den troligen inte på någon fantastisk körupplevelse..

Och såvidare o så vidare...

En bra tumregel när man väljer bil smile

Inte bara när man väljer bil, det gäller allt! Kombineras med fördel med talesättet: Är det för bra för att vara sant finns det antagligen någon hake smile

Allt är kompromisser

/ Grinig gubbe

Senast redigerat av Andromeda (7 september 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september 2014 · 13 729 Inlägg

tyvärr kan man sällan få både och.. 

tycker att man ska tänka ett par gånger innan bilvalet.. att ha en bil stånde som man inte har råd att använda är mer meningslöst än att ha en trött bil smile

första bilen kommer hamna brevid vägen den kommer gå sönder av olika anledningar

och då är det inte så skoj att tex åka en saab 9-3 som garanterat har turboras motorras och ett lådras dom första 2åren..    där till hög skatt  dyr försäkring

men sen vad man ska välja för bil och tänka smart är en jäkligt svår fråga.     själv har jag haft många mindre smarta bilar..   åkte 245turbo när min son föddes  den snittade 1.8l/mil  det kändes värt det men idag inser man hur jävla korkad man var.. fast visst man hade alltid roligt och det var sällan strul.
var förövrigt min första vinterbil med turbo..så hade några nära döden upplevelser när man körde pudersnö och gick på för hårt när man låg i 160blås

så jag vet vad jag menar när jag skriver tänk på att ha låga ägande kostnader i första hand  bränslekostnader i andra hand..  rolighets faktorn är det SISTA man ska tänka på.

när du sen är 25bast och har lite erfarenhet haft fast jobb en stund då är det perffekt tillfälle att köpa en rolig bil.
och avsluta livet vid 30 när ungar och jävelskap dyker upp och sitta där i en äklig mondeo kombi och röttna bort ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Andromeda Rumpmas
8 september 2014 · 3 860 Inlägg

Growe skrev:
tyvärr kan man sällan få både och.. 

tycker att man ska tänka ett par gånger innan bilvalet.. att ha en bil stånde som man inte har råd att använda är mer meningslöst än att ha en trött bil smile

första bilen kommer hamna brevid vägen den kommer gå sönder av olika anledningar

och då är det inte så skoj att tex åka en saab 9-3 som garanterat har turboras motorras och ett lådras dom första 2åren..    där till hög skatt  dyr försäkring

men sen vad man ska välja för bil och tänka smart är en jäkligt svår fråga.     själv har jag haft många mindre smarta bilar..   åkte 245turbo när min son föddes  den snittade 1.8l/mil  det kändes värt det men idag inser man hur jävla korkad man var.. fast visst man hade alltid roligt och det var sällan strul.
var förövrigt min första vinterbil med turbo..så hade några nära döden upplevelser när man körde pudersnö och gick på för hårt när man låg i 160blås

så jag vet vad jag menar när jag skriver tänk på att ha låga ägande kostnader i första hand  bränslekostnader i andra hand..  rolighets faktorn är det SISTA man ska tänka på.

när du sen är 25bast och har lite erfarenhet haft fast jobb en stund då är det perffekt tillfälle att köpa en rolig bil.
och avsluta livet vid 30 när ungar och jävelskap dyker upp och sitta där i en äklig mondeo kombi och röttna bort ;-)

Du är ta mej fan en ännu grinigare gubbe än jag smile

Instämmer helt, funderar faktiskt på en Prius som nästa bil, om jag hittar någon med 4wd big_smile

Senast redigerat av Andromeda (8 september 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Jokabsson
9 september 2014 · 1 175 Inlägg

Andromeda skrev:

Growe skrev:
tyvärr kan man sällan få både och.. 

tycker att man ska tänka ett par gånger innan bilvalet.. att ha en bil stånde som man inte har råd att använda är mer meningslöst än att ha en trött bil smile

första bilen kommer hamna brevid vägen den kommer gå sönder av olika anledningar

och då är det inte så skoj att tex åka en saab 9-3 som garanterat har turboras motorras och ett lådras dom första 2åren..    där till hög skatt  dyr försäkring

men sen vad man ska välja för bil och tänka smart är en jäkligt svår fråga.     själv har jag haft många mindre smarta bilar..   åkte 245turbo när min son föddes  den snittade 1.8l/mil  det kändes värt det men idag inser man hur jävla korkad man var.. fast visst man hade alltid roligt och det var sällan strul.
var förövrigt min första vinterbil med turbo..så hade några nära döden upplevelser när man körde pudersnö och gick på för hårt när man låg i 160blås

så jag vet vad jag menar när jag skriver tänk på att ha låga ägande kostnader i första hand  bränslekostnader i andra hand..  rolighets faktorn är det SISTA man ska tänka på.

när du sen är 25bast och har lite erfarenhet haft fast jobb en stund då är det perffekt tillfälle att köpa en rolig bil.
och avsluta livet vid 30 när ungar och jävelskap dyker upp och sitta där i en äklig mondeo kombi och röttna bort ;-)

Du är ta mej fan en ännu grinigare gubbe än jag smile

Instämmer helt, funderar faktiskt på en Prius som nästa bil, om jag hittar någon med 4wd big_smile

Haha kände samma.

Tycker TS var på rätt spår med Golf GTI! Ungdomsbilar ska ungdomar köra smile
Dock ska man nog lägga minst 20 000 för att få ett hyfsat exemplar.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang