2563
Sök

Drivrem spårat ur och låst motor ?? Saab 9-5 2,3t 98a

11 Inlägg
13 augusti 2014
Trådstartare
Körde bilen med automat Saab 9-5 och saktade in och skulle öka igen och märkte att motorn hade stannat
försökte att starta men startmotorn klarade inte att dra runt motorn det var tvärstopp har haft lite vissel i drivrem tror jag men inget missljud i motor eller kedja. hörde men en vän som jobbat med bilar som sa att det händer ibland att drivremmen i saabar kan kana av och då kan den trassla sig och blockera dreven det kan uppfattas som ett motorhaveri utan oljud  . Kan det bli så jag tycker det låter lite konstigt ? Allt annat fungerar inget fel på batteri eller startnotor. Tacksam för alla tips.

drivremmen Saab 9-5 2,3t 98a

Egen
277 Inlägg
13 augusti 2014
Svårt att tänka mig att drivremmen kan låsa motorn helt
Men va det kan va har jag inte svar på

Trucker
1 423 Inlägg
13 augusti 2014
Lyft motorhuven och titta att drivremmen sitter där den ska, eller har du bara hört saker utan att först kolla under huven?

Har kamremmen/kedjan gått av så har du garanterat motorskador... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

11 Inlägg
13 augusti 2014
Trådstartare
Saab har både en drivrem typ bredare fläktrem och en kamkedja. drivremmen ser du inte så enkelt  sad
Senast redigerat av simpan42 (13 augusti 2014)

Sir
935 Inlägg
13 augusti 2014
Drivremmen ser du enkelt på saab. Lyft huven och titta in under motor fästet som sitter till höger om du står framför bilen. Kamkedjan och balansaxelkedjan ser du däremot inte utan att skruva isär en massa först.

Mvh marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
13 augusti 2014
Jag gissar på skuren AC-kompressor...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

11 Inlägg
13 augusti 2014
Trådstartare
Hur kan man kolla om det är skuren AC-kompressor . jag var ute och tvingade massa snabba gånger i följd med startmotorn fick motorn att gå runt med oljud startade en kort stund sen var det samma igen ??

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
13 augusti 2014
simpan42 skrev:
Hur kan man kolla om det är skuren AC-kompressor . jag var ute och tvingade massa snabba gånger i följd med startmotorn fick motorn att gå runt med oljud startade en kort stund sen var det samma igen ??

Är det en sån där SAAB med bara en rem som går till allt?
Annars brukar det ju gå att ta bort remmen till kompressorn och testa om startmotorn orkar runt då. Men går samma rem till allt så är det kanske ingen bra ide...

Sir
935 Inlägg
13 augusti 2014
Det är samma rem till allt på saab 9-5. Den tar AC, vattenpump generator mm.

Mvh marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

2 251 Inlägg
13 augusti 2014
Jo men, det är väl bara att dra remspännaren bakåt med nåt lämpligt och plocka dän multiremmen (drivremmen). Sedan känna efter på alla remskivor och spännrullar mm om de rör sig lätt. Inte vevaxelskivan förstås den går ju tröööögt.

Egen
277 Inlägg
13 augusti 2014
Fortfarande, även om nåt trögar låser det inte motorn.
Så jävla bra greppar inte remmar

11 Inlägg
13 augusti 2014
Trådstartare
Jag ska försöka att få den under tak så jag kan skruva loss lite delar så man kommer åt och vrida på skivorna och se vad som sitter fast men som det låter här tror jag på  ett haveri .trist köpte ny turbo /kupefläkt/bränslepump,
Nyservad Acc allt orginal förra året. Snyfft. återkommer när jag kollat . ni ska ha mycket tack för svaren så länge.

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
14 augusti 2014
SimonT skrev:
Fortfarande, även om nåt trögar låser det inte motorn.
Så jävla bra greppar inte remmar

Jo det gör det, startmotorn orkar då inte dra runt det.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 augusti 2014
Skulle det vara ACn som skurit så kan man "laga" det billigt för någon hundring.

Köp en rem till bilar utan AC och släng på så har du enkelt kopplat bort kompressorn. För att verkligen laga det så kostar det såklart mer men på det här viset kan man iaf köra med bilen tills man har råd att göra det ordentligt.

EDIT: Ny kompressor har du här: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 … 68095.html

Och är du STCS-medlem så får du ju iaf 10% (220kr) rabatt på den.
Senast redigerat av TBOC_Razor (14 augusti 2014)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 251 Inlägg
15 augusti 2014
Jo, jo....  Byta delar i AC är lätt. Att få det att fungera är en annan sak. Hela systemet måste vacuumsugas först. Vacuumet ska sedan behållas och kylmedie fyllas utan att luft som innehåller fukt kommer in. Gör det det, så blir det isär opp o det blir ingen kyla.
Men visst ser det fint ut med en kompressor som snurrar. Eller rättare sagt, remskivan på kompressorn. För remskivan kopplas in med en elektromagnetiska,  när kompressorn ska jobba.

Sök